به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران , احمد قیومی ، به راهاندازی ترموا در تهران در آیندهنزدیک اشاره کرد، موردی که البته همچنان با اختلافنظرهایی بین برخی اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری همراه است.
دستیابی به ۷۵۰۰ اتوبوس در پایتخت تا پایان ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با بیان اینکه شهر تهران با جمعیت رسمی حدود ۱۰ میلیون نفر و جمعیت سیار روزانه تا ۱۳ میلیون نفر، نیازمند ناوگان حملونقل عمومی قدرتمند و متناسب با این جمعیت است تا جابهجاییهای درونشهری به شکل شایستهای انجام شود، گفت: «در مورد وضعیت ناوگان در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری باید بگویم که در ابتدای این دوره، تنها حدود ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران فعال بود که این تعداد، پایینترین میزان در سالهای گذشته بهشمار میآمد. اما امروز این تعداد به حدود ۳۴۰۰ دستگاه اتوبوس رسیده است.»
احمد قیومی بیان کرد: «از این تعداد، بخشی از اتوبوسها نوسازی شدهاند و بخشی نیز از محل قراردادهای داخلی با شرکتهای خودروساز داخلی تامین شدند و بخشی نیز از محل قراردادهای خارجی است که مربوط به اتوبوسهای برقی هستند و در حال خدمترسانی در سطح شهر تهران هستند.»
وی همچنین گفت: «بر اساس برنامه تحول، توسعه و پیشرفت شهر تهران، هدفگذاری ما تا پایان سال ۱۴۰۴، دستیابی به ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر است. این یعنی اضافه شدن حدود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به ابتدای دوره که گام بسیار بزرگی در توسعه حملونقل عمومی بهشمار میرود.»
قیومی با اشاره به نقش خطوط تندرو و خطوط فرعی (فیدر) گفت: «امروز در شهر تهران، بخشی از ناوگان خطوط فیدر نیز نوسازی شدهاند که این موضوع به وضوح در سطح شهر قابلمشاهده است و امیدواریم تا پایان سال، بتوانیم برنامه تحول توسعه را به شکل کامل و در قالب حکم پنجم آن محقق کنیم.
خرید اتوبوس تک کابین دیزلی از شرکتهای خودروساز داخلی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تاکید بر اینکه با توجه به نیاز مبرم شبکه حمل و نقل عمومی به نوسازی و همچنین بهمنظور تجهیز خطوط بهره برداری، خوشبختانه با حمایت شورای شهر تهران و شهرداری تهران برنامهریزیهای گستردهای پیرامون این مهم به انجام رسیده و نوسازی بهعنوان یکی از طرحهای اولویتدار در حوزه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران لحاظ شد، گفت: «این حمایت ها بهطوری بوده است که در این مرحله از اجرای طرح نوسازی از مجموع تعداد ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابین دیزلی خریداری شده از شرکتهای خودروساز داخلی، طی ماههای گذشته تعداد ۸۲۰ دستگاه اتوبوس در چارچوب قراردادهای منعقده تحویل ناوگان شده که متعاقبا در خطوط بهرهبرداری مربوطه بکارگیری شدهاند.»
وی در مورد آخرین وضعیت ورود اتوبوسهای برقی به پایتخت با تاکید بر اینکه شهرداری تهران نسبت به انعقاد قرارداد تامین و خرید اتوبوس برقی به تعداد۲۵۰۰ دستگاه با شرکت «هایگر» اقدام کرده است، اظهار کرد: «در مرحله اول تعداد ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده و در حالحاضر در ۱۱ خط اتوبوسرانی در حال سرویس رسانی به شهروندان است.»
قیومی گفت:« در مرحله دوم تاکنون تعداد ۲۰۱ دستگاه اتوبوس برقی وارد کشور شده است که مراحل ترخیص اتوبوسها از بندر شهید رجایی در دستور کار قرار داشته و تاکنون تعداد ۱۲۲ دستگاه اتوبوس وارد شهر تهران شده است.»
تست موفق تراموا در تهران
قیومی با اشاره به اهداف فراتر از جابهجایی صرف در استفاده از اتوبوسهای برقی در تهران، گفت: «این اتوبوسها نه فقط برای حملونقل عمومی هستند، بلکه قرار است فضای آرام، آسوده و حتی کاربردهای اطلاعرسانی و آموزشی برای شهروندان فراهم کنند. هدف این است که اتوبوسها به محیطی برای ارتقای فرهنگ شهری و آگاهی عمومی تبدیل شوند.»
وی در مورد سرانجام ورود تراموا به تهران با بیان اینکه نمونهای از ترامواها نیز در مدت کوتاهی به تهران وارد و در خط یک سامانه یک مورد تست قرار گرفت، افزود: «در این فرآیند، شهردار تهران نیز بهصورت حضوری از تستها بازدید کردند. زیرساختهای لازم در کوتاهترین زمان ممکن فراهم شد تا تست ترامواها با خطکشیهای خاص و مسیرهای ویژه انجام شود که خوشبختانه تمامی آزمایشها با موفقیت انجام شد و چکلیست مربوطه نیز تکمیل شد.»
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران ادامه داد: «پس از پایان مراحل تست، قرارداد مربوط به راهاندازی تراموا در تهران بسته خواهد شد. همچنین شهردار تهران وعده دادهاند که با طی مراحل قانونی و اجرایی، تهران بهزودی از این سامانه نوین حملونقل بهرهمند خواهد شد.»
ظرفیت جابهجایی ترامواها بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در هر سفر است که میتواند به ویژه در ساعات اوج تردد، نقش موثری در کاهش بار ترافیکی داشته باشد و سطح خدمترسانی را افزایش دهد.
قیومی در مورد وضعیت معاینهفنی و کولر اتوبوسهای پایتخت نیز با تاکید بر اینکه معاینهفنی یکی از پیشنیازها و الزامات صدور حکمکار برای خودروهای ناوگان بوده است، افزود: «اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی باید جهت اخذ تاییدیه معاینهفنی به یکی از مراکز معاینهفنی خودروهای سنگین شامل مراکز بسیج، جنت آباد، پایانه غرب (تحت پوشش شهرداری تهران) و مرکز امام رضا (ع) (تحت پوشش راهداری) مراجعه کنند.