ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، آرش محبی نژاد تأکید کرد: حجم بالای مطالبات معوق، نقدینگی تولیدکنندگان را در وضعیت خطرناکی قرار داده است؛ با اینکه ایرانخودرو در پایان سال گذشته عملکرد نسبتا بهتری داشت، اما سایپا در بحران مالی عمیقتری است.
وی درباره تخصیص ارز گفت: فقط یک سوم ارز اختصاصیافته به صنعت خودرو صرف تولید داخل میشود. بخش عمده این منابع برای واردات قطعات CKD، موتورسیکلت و خودروهای تجاری هزینه میشود.
محبی نژاد ادامه داد: فرآیند دریافت ارز برای تولیدکنندگان داخلی پیچیده و طولانی است، اما مونتاژکاران بدون مشکل به ارز دسترسی دارند. این موضوع باعث ایجاد رقابتی ناعادلانه شده است.
وی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان گفت: زیان ایرانخودرو بیش از 135 هزار میلیارد تومان و سایپا حدود 120 هزار میلیارد تومان برآورد میشود.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود: حدود 40 هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعهسازان همچنان پرداخت نشده است و کل بدهی زنجیره تأمین به بیش از 110 هزار میلیارد تومان رسیده است.
محبی نژاد تأکید کرد: بدون رفع سریع مشکلات نقدینگی و تخصیص ارز، چشمانداز تولید خودرو در سال جاری بسیار نگرانکننده است.