تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4068917
شناسه : 4068917
تاریخ :
جنگ قیمت در چین به نفع مصرف‌کننده نشد اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت‌های چینی جنگ قیمت شدیدی را به راه انداخته‌اند اما مصرف‌کننده، همیشه برنده نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر  خودرو» به نقل از ایسنا، جنگ‌های قیمتی قابل‌توجه در چین، صنایع مختلف را از خودرو گرفته تا تحویل مواد غذایی و پنل‌های خورشیدی تحت تاثیر قرار داده، سود را کاهش داده و رکود تورمی این کشور را صعودی کرده است. اگرچه ممکن است مصرف‌کنندگان با پیشنهادهای فوق‌العاده ارزان، وسوسه شوند اما معامله برای آنها پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

مصرف‌کنندگان چینی از زمان همه‌گیری کووید و در بحبوحه رکود مداوم مسکن، نسبت به قیمت، حساس‌تر شده‌اند و بر قیمت، تمرکز کرده و هزینه‌های غیرضروری را کاهش داده‌اند. خودروسازان برای حفظ رقابت، تخفیف‌های چشمگیری، اعمال کرده و با کمک یارانه‌های دولتی، قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و جنگ قیمتی را که سال‌هاست ادامه دارد، تشدید کرده‌اند.

برخی شرکت‌ها در بخش به اصطلاح تجارت سریع، برای گسترش شبکه‌های تحویل، مشتریان را با پیشنهادهایی با قیمت ناچیز، وسوسه می‌کنند. این رقابت نفس‌گیر هزینه‌های پنهانی دارد.

برخی از خریداران در چین، اعلام کردند که وقتی خودروسازان برای حفظ قیمت پایین، از جزئیات صرف نظر می‌کنند، ایمنی و کیفیت، آسیب خواهد دید و به مشکلاتی در فراخوان‌ها و ویژگی‌های کمکی رانندگی که نمره پایینی دریافت کرده‌اند، اشاره کردند. پکن، اکنون نگران است که جنگ قیمت‌ها نه تنها به شرکت‌ها و تامین‌کنندگان آسیب برساند، بلکه به دستمزدها، درآمدهای مالیاتی و کل اقتصاد نیز آسیب برساند.

رسانه‌های دولتی چین، در هفته‌های اخیر، انتقاد از جنگ قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. نشریه چینی«کیوشی»، ماه میلادی جاری، هشدار داد که رقابت برای رسیدن به پایین‌ترین سطح قیمت، می‌تواند شرکت‌ها را مجبور به کاهش هزینه‌های اساسی تولید و مصالحه بر سر کیفیت کند. این تفسیر همچنین برخی از دولت‌های محلی را به دلیل ارائه مشوق‌های ناعادلانه مورد انتقاد قرار داد.

کابینه چین، چهارشنبه گذشته، متعهد شد آنچه را که رقابت غیرمنطقی می‌نامد، از طریق نظارت دقیق‌تر بر هزینه‌ها و قیمت‌ها و با کنترل رقابت از ارزان‌تر به سمت فناوری و کیفیت بهتر، مدیریت کند. تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر، حفظ سهم بازار، همچنان برای بسیاری از خودروسازان در اولویت است.

«فیلیپه مونوز»، تحلیلگر جهانی در شرکت تحقیقاتی جاتو دینامیک، گفت: با اشباع بازار از برندها و مدل‌های مشابه متعدد، خودروسازانی که نمی‌خواهند سهم بازارشان را از دست بدهند، معتقدند که تنها راه بقا در کوتاه‌مدت، کاهش قیمت‌هاست.

«جیم ما»، مدیر فروش شرکت خودروسازی چینی سوئدی «لینک اند کو» گفت: این شرکت بر سود کوتاه‌مدت تمرکز ندارد، بلکه بر وظیفه‌شناسی در طول زمان تمرکز دارد. خودروی پلاگین هیبریدی جدید این شرکت، یک یخچال کوچک، صندلی‌های چرخان و نوار پیام ال‌ای‌دی دارد.

او افزود: این رقابت باعث شده است که خریداران نسبت به قیمت، حساس‌تر باشند اما بسیاری از آنها برای ایمنی، پشتیبانی مشتری یا طرح‌های خاص مانند سرگرمی در خودرو برای کودکان، ارزش قائل هستند. او اظهار کرد: سیاست قیمت‌گذاری ما به گونه‌ای است که مشتریان برند ما را دوست داشته باشند و آن را انتخاب کنند.

اثرات موجی نبردهای قیمت‌گذاری چین در خارج از کشور نیز به طرق مختلف، احساس می‌شود. برخی از مصرف‌کنندگان خارج از چین از این تغییر و تحولات که خودروسازان جهانی را مجبور به ارائه محصولات بهتر می‌کند، استقبال می‌کنند.

«جولیا پولیسکانووا»، مدیر ارشد بخش وسایل نقلیه در «گروه حمل ونقل و محیط زیست»، گفت: خودروهای برقی چینی به پر کردن شکاف ایجاد شده توسط برندهای اروپایی که به کندی حرکت می‌کنند، کمک کردند. «پولیسکانووا»، گفت: اگرچه قیمت آنها در اروپا به اندازه چین، ارزان نیستند اما معمولا اندکی پایین‌تر است، یا برد یا نرم‌افزار بهتری را با همان قیمت، ارائه می‌دهند.

اما همزمان با مذاکره اروپا بر سر تعرفه‌ها و حداقل قیمت خودروهای برقی با چین، مسائل سیاسی نیز در این میان نقش دارند. «جولیا پولیسکانووا»، گفت: یک سوال مهم، این است که چگونه می‌توان خودروسازان و باتری‌سازان چینی را تشویق کرد تا زنجیره‌های تامین خود را در اروپا بومی‌سازی تا صنایع داخلی را تقویت کنند. همانطور که برندهای ژاپنی و کره‌ای، دهه‌ها پیش این کار را انجام دادند. تلاش‌هایی در برخی از شرکت‌های چینی، به‌ویژه برای بازار خودروهای کوچک اروپا، انجام می شود.

«پولیسکانووا» گفت: در حالی که مصرف‌کنندگان در اروپا عموما بیشتر از مبدا خودروساز به کیفیت، اهمیت می‌دهند. آنها همچنین نگران تاثیرات اقتصادی گسترده‌تر هستند.

طبق گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، شرکت‌های فورد و ولوو از جمله خودروسازانی هستند که در ماه‌های اخیر در اروپا تعدیل نیرو کرده‌اند که بخشی از آن به دلیل افزایش رقابت با رقبای چینی بوده است.