ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، این پیشنهاد که نخستین بار با حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تحت عنوان «استفاده از ظرفیت مجوز بینالمللی عبور گمرکی (کارنه دوپاساژ) برای تسهیل ورود موقت وسایل نقلیه شخصی و تجاری بین کشورهای عضو اکو» ارائه شده بود، در جلسه کارشناسان اکو به تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ در ترکیه با حضور نماینده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران بررسی و تصویب شد.
در ادامه، این موضوع در دهمین اجلاس شورای سران گمرکات کشورهای عضو اکو که ۷ خرداد ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد، به تأیید نهایی رسید و در بیانیه پایانی اجلاس درج شد.
نقش فعال و حضور تخصصی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در این فرآیند بینالمللی، گامی مهم در معرفی ظرفیتهای کشور در حوزه حملونقل بینالمللی، گردشگری خودرویی و تسهیل تردد جادهای برونمرزی بود.
در پی این موفقیت، موضوع مذکور در سیزدهمین اجلاس وزرای حملونقل اکو که در روزهای ۱۱ و ۱۲ خرداد ۱۴۰۴ در تهران برگزار شد نیز مطرح و به تصویب رسید. این اجلاس با ریاست ایران و با حضور وزرای حملونقل کشورهای ایران، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان و معاونان وزرای راه ترکیه، قرقیزستان، تاجیکستان و مدیرکل وزارت حمل و نقل جمهوری آذربایجان و همچنین دبیرکل سازمان بینالمللی حمل و نقل جادهای، رئیس بانک اکو و نماینده تراسیکا برگزار شد.
در این نشست، بیانیه تهران به تصویب رسید که یکی از بندهای آن به کنوانسیونهای بینالمللی سازمان ملل متحد مرتبط با ورود موقت خودروهای شخصی بین کشورهای عضو اختصاص دارد؛ در این راستا کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران با افتخار و آمادگی کامل، دانش فنی و تجربیات غنی خود در اجرای سیستم کارنه دو پاساژ را با سایر کشورهای عضو سازمان اکو به اشتراک میگذارد.
این موفقیت، نه تنها بسترساز توسعه گردشگری جادهای و تعاملات فرهنگی میان ملتهای منطقه است، بلکه زمینهساز ارتقاء جایگاه ایران در سطح بینالمللی به عنوان یکی از محورهای حملونقل و گردشگری خودرویی در آسیای مرکزی و غربی خواهد بود.
همچنین مقرر شد نشست بعدی وزرای حملونقل اکو در سال ۲۰۲۶ در کشور قزاقستان برگزار شود.