ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام رضا نوری صبح یکشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش خراسان شمالی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به دغدغههای زیرساختی در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: در حوزه آموزش و پرورش باید عدالت آموزشی را با مشارکت مردم محقق کرد و تجربه نشان داده مردم در بزنگاههای بزرگ، از محرم تا ساخت مدرسه، نقشآفرینی میکنند و دولتها باید این بستر را برای نقشآفرینی آنان فراهم کنند.
وی افزود: در ایامی مثل محرم، مردم بدون هیچگونه تکلیف رسمی، با تمام وجود در مراسم و توزیع غذا مشارکت دارند و چنین ظرفیتی اگر در عرصه مدرسهسازی نیز فعال شود، تحول بزرگی رقم خواهد زد؛ چنانکه در برخی روستاها دهها نفر تنها طی چند روز پای کار آمادهسازی مدرسه آمدهاند.
امام جمعه بجنورد با اشاره به اینکه دولتها کارویژههایی دارند، گفت: مسکن در دولت سیزدهم یک اولویت بود، اما حوزه آموزش و پرورش هم باید یکی از سرفصلهای مهم توسعه باشد. و البته طبق وعده مسئولان، سهم ۲۳ درصدی خراسان شمالی در ساختوسازهای آموزشی نیز باید زمانبندی داشته باشد تا سریعتر به سرانجام برسد.
وی در ادامه با اشاره به دهه ولایت و اهمیت غدیر گفت: این دهه باید به عنوان فرصتی برای بازخوانی معارف اهل بیت علیهمالسلام، بهویژه غدیر و جایگاه امیرالمؤمنین (ع) مورد توجه قرار گیرد و هر روز از دهم تا هجدهم ذیالحجه، روایات و مناسبتهای خاصی درباره حضرت علی (ع) ثبت شده که هر کدام از آنها میتواند بستری برای محتوای فرهنگی و دینی باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی ادامه داد: امروز، دوازدهم ذیالحجه و سالروز بیان حدیث مشهور پیامبر (ص) در حجةالوداع است که ولایت علی (ع) را به عنوان وصی پس از خود اعلام فرمود. در چنین ایامی باید برنامههای فرهنگی غنی و مردمی اجرا شود تا معارف اهل بیت در میان نسل جوان عمق یابد.
حجتالاسلام نوری با تأکید بر اهمیت تربیت فرهنگی دانشآموزان گفت: باید مراقب باشیم دانشآموزان، بهویژه دختران، متوجه پیامدهای رفتارهایشان در جامعه باشند و معلمها نه فقط در کلاس، بلکه در خیابان و زندگی واقعی دانشآموز باید تأثیرگذار باشند.
وی در پایان گفت: کار فرهنگی اگر از بستر مشارکت مردمی و متناسب با جبهه مقاومت و ارزشهای انقلاب باشد، میتواند بسیاری از مسائل اجتماعی و امنیتی را نیز برطرف کند و تلاش برای غنیسازی اوقات فراغت نوجوانان در تابستان نیز باید با رویکرد فرهنگی، ارزشی و نشاطآفرین دنبال شود.