ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
خبرگزاری مهر، گروه استانها- محراب علوی: پل عنافچه که قرار است ۴۲ روستای این دهستان را به شهر ملاثانی و مرکز شهرستان باوی متصل کند، از سال ۱۳۹۸ در دست احداث است. با وجود تزریق اعتبارات اخیر و وعده بهرهبرداری در ماههای آینده، تأخیرهای طولانیمدت، اعتماد ساکنان منطقه را خدشهدار کرده است. برای بسیاری از مردم عنافچه، این پل نهتنها یک زیرساخت بلکه نمادی از امید به زندگی بهتر است که همچنان در انتظار تحقق باقی مانده است.
عباس ۴۵ ساله، پدر دو دختر دانشآموز ۱۲ و ۱۵ ساله، یکی از ساکنان دهستان عنافچه است که هر روز با نگرانیهای فراوان، فرزندانش را برای رفتن به مدرسه در ملاثانی همراهی میکند. او که کشاورز است و درآمد محدودی دارد، به خبرنگار مهر میگوید: هر روز صبح که دخترهایم را به پل شناور میبرم، دلم میلرزد. این پل نهتنها قدیمی و ناامن است بلکه در فصل بارندگی گاهی کاملاً غیرقابل استفاده میشود.
عباس توضیح میدهد که مسیر ۲۵ کیلومتری فعلی برای رسیدن به ملاثانی، هزینههای زیادی به خانوادهاش تحمیل کرده است. وی میگوید: برای ما که درآمدمان به زحمت کفاف زندگی را میدهد، هزینه رفتوآمد با قایق یا ماشین سنگین است. گاهی مجبورم خودم بچهها را با موتور ببرم اما این کار خطرناک است و بارها نزدیک بود حادثهای پیش بیاید.
وی با اشاره به وعدههای مکرر مسئولان برای تکمیل پل عنافچه، میافزاید: از سال ۹۸ هر سال میگویند پل بهزودی آماده میشود اما هنوز خبری نیست. دخترهایم دارند بزرگ میشوند و من نگرانم که تا کی باید این وضعیت را تحمل کنیم. این پل فقط یک راه نیست، آینده بچههای ماست.
عباس معتقد است که تکمیل پل نهتنها ایمنی فرزندانش را تضمین میکند بلکه به آنها امکان میدهد با خیال راحت به تحصیل ادامه دهند. وی میگوید: اگر این پل ساخته شود، بچهها میتوانند راحت به مدرسه بروند، من هم میتوانم تمرکزم را روی کارم بگذارم و کمتر نگران باشم.
جوانی خسته از تأخیرهای بیپایان
رشید حسینی، ۳۰ ساله، یکی دیگر از ساکنان این منطقه است که بهعنوان راننده وانت برای حمل محصولات کشاورزی به بازارهای ملاثانی و اهواز فعالیت میکند. او با ناراحتی از تأخیرهای پروژه پل عنافچه میگوید: هفت سال از شروع این پروژه گذشته و هنوز تمام نشده. هر بار که از مسئولان میپرسیم، فقط وعده میدهند. این همه تأخیر برای یک پل ۴۰۰ متری واقعاً غیرقابل قبول است.
رشید توضیح میدهد که پل شناور فعلی نهتنها برای حمل بار مناسب نیست بلکه محدودیتهای زمانی و ایمنی آن، کسبوکارش را مختل کرده است. وی میگوید: من محصولات کشاورزی مثل سبزیجات را به بازار میبرم. گاهی به خاطر خرابی پل یا طغیان رودخانه، مجبورم ساعتها منتظر بمانم یا مسیر طولانیتری را دور بزنم. این یعنی ضرر مالی و گاهی خراب شدن محصولات.
وی با انتقاد از کندی پیشرفت پروژه میافزاید: در سال ۱۴۰۰ گفتند پروژه فقط ۴۰ درصد پیشرفت داشته، حالا بعد از پنج سال تازه به ۸۸ درصد رسیده. این سرعت برای پروژهای که برای مردم اینقدر حیاتی است، اصلاً قابل توجیه نیست. اگر اعتبارات کم بود، چرا از اول قول دادند؟
رشید معتقد است که تکمیل پل عنافچه میتواند اقتصاد محلی را متحول کند. وی میگوید: با این پل، من میتوانم محصولاتم را سریعتر و با هزینه کمتر به بازار برسانم. این برای همه کشاورزان منطقه یک فرصت بزرگ است، اما این فرصت را از ما دریغ کردهاند.
تاریخچه پروژه و موانع پیشرو
روحالله عمادی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان نیز در گفتگو با رسانهها اعلام کرده که پل عنافچه با طول ۴۲۶ متر و عرض ۱۲ متر، به پیشرفت ۸۸ درصدی رسیده و در چند ماه آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. وی تأکید کرد: از زمان تزریق اعتبارات نفتی، پیشرفت پروژه شتاب گرفته و ۸۰ درصد عرشه پل نصب شده است.
وی در ارتباط با آخرین وضعیت احداث پل عنافچه بر روی رودخانه کارون اظهار کرده است: چند سالی است که بیش از ۲۰ هزار نفر از ساکنان مردم عنافچه و ملاثانی برای تردد بین این دو منطقه، از پل شناور استفاده میکنند که به ویژه در زمان طغیان رودخانه خطرات زیادی دارد و مواردی از تلفات نیز در سالهای گذشته داشتیم.
عمادی میگوید: احداث پل عنافچه با هدف اتصال عنافچه به ملاثانی در غرب رودخانه کارون، در دستور کار قرار گرفت.
پیشرفت فیزیکی پروژه جهش خوبی داشته است
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه این پل به طول ۴۱۶ مترمربع، ۶ دهانه عرشه فلزی و دو هزار تن وزن در حال اجرا است، عنوان میکند: دولت شرکت ملی نفت را موظف به همکاری در اجرای این پل کرد و از زمانی که اعتبارات نفت به پروژه تزریق شد، پیشرفت فیزیکی پروژه جهش خوبی داشته است و اکنون ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عمادی اضافه میکند: شاه تیرهای پل احداث و حدود ۸۰ درصد عرصه نصب شده است که امیدواریم تا چند ماه آینده به بهرهبرداری برسد.
با این حال، پروژهای که در سال ۱۳۹۸ با بودجه اولیه ۴۹ میلیارد تومان آغاز شد، به دلیل مشکلات مالی در سالهای ابتدایی با کندی پیش رفت. در سال ۱۴۰۰، پیشرفت پروژه تنها ۴۰ درصد گزارش شده بود و ساکنان برای عبور از رودخانه کارون به پل شناور ارتش یا قایق وابسته بودند. در مهر ۱۴۰۲، با تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی دولت و مشارکت وزارت نفت، پروژه جان تازهای گرفت اما تأخیرهای پیشین همچنان سایه سنگینی بر اعتماد مردم انداخته است.
تأخیر در تکمیل پل عنافچه، زندگی ساکنان ۴۲ روستای مسیر عنافچه را با مشکلات متعددی مواجه کرده است. این منطقه با جمعیتی حدود ۱۴ هزار نفر، به دلیل جدایی توسط رودخانه کارون از دسترسی آسان به خدمات عمومی، مراکز درمانی و بازارهای ملاثانی محروم بوده است. پل شناور فعلی، بهویژه در فصول بارانی، بارها غیرقابل استفاده شده و حوادثی مانند غرق شدن قایقها گزارش شده است.
داستان پل عنافچه، داستان امیدهای بر باد رفته و انتظارهای طولانی است. برای مردمی مانند عباس، این پل به معنای ایمنی و آیندهای بهتر برای فرزندانشان است. برای جوانی مانند رشید، این پروژه فرصتی برای بهبود معیشت و شکوفایی اقتصادی است اما تأخیرهای مکرر، این امیدها را به یأس تبدیل کرده و ساکنان را در برابر وعدههای توخالی مسئولین قرار داده است.
تکمیل پل عنافچه میتواند فاصله ۲۵ کیلومتری کنونی را به کمتر از ۵۰۰ متر کاهش دهد و زندگی هزاران نفر را متحول کند. این پروژه نهتنها یک ضرورت زیرساختی بلکه یک تعهد اخلاقی به مردمی است که سالها با محرومیت و خطر دستوپنجه نرم کردهاند. دولت و مسئولان استانی باید با تخصیص بهموقع منابع و تسریع در تکمیل پروژه، به این انتظار طولانی پایان دهند و نشان دهند که صدای مردم عنافچه شنیده شده است.