تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4015241
شناسه : 4015241
تاریخ :
چرا هیوندای «i۴۰» ارزش خرید دارد؟ اقتصاد ایران: این روزها سدان‌ها به‌عنوان مناسب‌ترین گزینه برای خرید یک خودرو خانوادگی شناخته می‌شوند. بر این اساس در این مطلب یکی از باکیفیت‌ترین و ایمن‌ترین سدان‌های حاضر در بازار کشورمان را معرفی می‌کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این خودرو هیوندای i۴۰ است که یک سدان بسیار باکیفیت و ایمن ولی در سایه نشسته است! عدم واردات در تعداد بالا یکی از دلایل مهمی است که این خودرو به‌خوبی نتوانست در بازار ایران همانند هم‌خانواده‌اش، یعنی سوناتا موفق ظاهر شود. این خودرو از نظر طراحی، مشخصات فنی، کیفیت و ایمنی یکی از بهترین‌ گزینه‌های حاضر در بازار کشورمان است. بر این اساس در ادامه این سدان جسور کره‌ای را که در بازه قیمتی ۲ میلیارد تومان قرار دارد، بررسی خواهیم کرد.

طراحی زیبا و اسپرت بدنه

سال ۲۰۱۱ میلادی بود که کمپانی هیوندای به منظور ارائه یک سدان نسبتا اسپرت‌تر از سوناتا، از i۴۰ به‌صورت رسمی رونمایی کرد. این خودرو در کلاس سایز بزرگ خانوادگی سگمنت D قرار دارد که از نظر طراحی به‌لطف حضور پیتر شرایر (طراح اسبق گروه فولکس‌واگن) و توماس برکل، استایل جذاب و زیبایی دارد. این خودرو در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به‌عنوان خودرو سال اروپا و همچنین به‌عنوان یکی از سدان‌های سال در آن زمان توسط مجله موتور ترند ایالات‌متحده انتخاب شد.

ناگفته نماند که i۴۰ در دو نسخه سدان و استیشن‌واگن به بازار کشورمان آمده که در ادامه نسخه سدان آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر این اساس با نگاهی به پروفیل این سدان شاهد طراحی خط تیز شخصیتی هستیم؛ مجموعه‌ای از سطوح تخت روی بدنه، پوزه نسبتا کشیده، ستون C زاویه‌دار و صندوق‌عقب کوتاه و رینگ‌های ۱۸ اینچی (البته در نسخه‌هایی که به بازار ایران آمده) کاراکتر نافذ و اسپرتی به این سدان بخشیده است.

در نمای جلو شاهد طراحی بسیار جذابی (مشابه نسل دوم برادر کوچک‌ترش یعنی i۳۰) هستیم. چراغ‌های جلو کشیده بوده و با LED هایی به‌شکل حرف S و جلوپنجره‌ای ۶ ضلعی، حالتی دو تکه ایجاد کرده است. همچنین خطوط روی کاپوت بسیار اسپرت و جسورانه به‌نظر می‌رسد.

این نوع طراحی سبب شده است پس از گذشت یک دهه همچنان طراحی i۴۰ جذاب و جوان‌پسند باشد. در نمای عقب به‌لطف چراغ‌های کشیده با گرافیک LED و حجم‌پردازی که توسط هانچ روی درِ صندوق‌عقب ایجاد شده شاهد نمای زیبا و چشم‌نوازی در این سدان کره‌ای هستیم. طراحی دو اگزوز کروی‌شکل بزرگ در طرفین سپر حس هیجان و اسپرت بیش‌تری به‌بیننده القا می‌کند.

آن‌چه درباره طراحی خارجی هیوندای i۴۰ مهم است، کیفیت رنگ بدنه آن بوده که پس از گذشت ۱۰۰ هزار کیلومتر همچنان شفافیت و کیفیت خود را حفظ کرده است. این درحالی است که کیفیت رنگ‌ برخی خودروهای چینی هم‌کلاس با این سدان، پس از گذشت ۱۰۰ هزار کیلومتر، به‌شدت تحلیل می‌رود.

فضای داخلی نسبتا لوکس با امکانات رفاهی سطح بالا

در زمان قرارگیری در پشت فرمان هیوندای i۴۰ شاهد سبک طراحی میان الانترا و سوناتا هستیم. به‌عبارت دیگر طراحی داخلی این سدان یک سر و گردن بالاتر از الانترا بوده و با طراحی داخلی سوناتا نیز متفاوت است.

طراحی کلیت داشبورد نیز ساده است. طراحی یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی برای سیستم مولتی‌مدیا و یک نمایشگر ۴.۲ اینچی TFT باکیفیت برای پشت آمپر (سوپرویژن)، با مجموعه تنظیمات الکترونیکی سیستم تهویه‌مطبوع و دکمه روتاری میانی آن، فضای داخلی را مدرن جلوه می‌دهد.

طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل عمودی سیستم تهویه‌مطبوع در طرفین داشبورد و همچنین طراحی دریچه‌های عمودی در طرفین نمایشگر، سبب شده است جذابیت فضای داخلی این خودرو افزایش یابد.

طراحی غربیلک‌فرمان سه شاخه (مشابه هیوندای سوناتا) به‌همراه دو پدال شیفتر آلومینیومی در پشت آن و طراحی دسته‌دنده اسپرت به همراه دکمه گرد در بخش میانی، هیجان بیشتری را در زمان رانندگی با i۴۰ ایجاد می‌کند. ستون A زاویه‌دار به‌همراه طراحی آینه‎های اسپرت جانبی نیز سبب شده است راننده حین رانندگی اشراف بیشتری به‌محیط اطراف خود داشته باشد.

طراحی صندلی‌های ارگونومی و دستگیره‌های نسل جدید ارگونومی نیز سبب شده است راحتی بالایی برای سرنشینان این خودرو ایجاد و فراهم شود. درعین حال طراحی سقف پانورامیک دوتکه به‌فضای داخلی این خودرو جلوه خاصی بخشیده است. آن‌چه سبب برتری i۴۰ در بازار سدان‌های نسبتا لوکس دست‌دوم می‌شود، کیفیت بالای ساخت قطعات و دقت مونتاژ در این خودرو است.

پس از گذشت ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، به‌لطف بهره گرفتن از پلاستیک باکیفیت و نرم، هیچ‌گونه صدای اضافی در کابین خودرو تولید نمی‌شود. همچنین با در نظر گرفتن فاصله محوری ۲۷۷۰ میلی‌متری، طول ۴۷۴۰ میلی‌متری، عرض ۱۸۱۵ میلی‌متری و ارتفاع ۱۴۷۰ میلی‌متری، فضای راحت و جاداری در اختیار سرنشینان این خودرو قرار دارد.

ناگفته نماند که این ابعاد سبب شده است حجم صندوق‌عقب به ۵۰۳ لیتر برسد که این حجم برای یک خودرو خانوادگی بسیار مناسب است. هیوندای i۴۰ سدان از نظر امکانات رفاهی و ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارد و از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو می‌توان به ۹ ایربگ (دارای ایربگ زانویی راننده که این در بخش ایمنی یک مزیت به‌حساب می‌آید)، سیستم چهارچرخ‌دیسکی به‌همراه سیستم‌های کنترلی ضدقفل ABS، توزیع نیروی الکترونیکی ترمز میان چرخ‌ها EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کمکی ترمز BAS، سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC، آینه الکتروکرومیک و دارای نمایشگر دوربین دید عقب، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک به‌همراه کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه برای صندلی‌ها، چراغ جلو تطبیقی و دارای قابلیت چرخش براساس گردش فرمان، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، کروزکنترل تطبیقی، پدال‌های شیفتر در پشت فرمان، تنظیم صندلی راننده در ۱۰ جهت، ورود بدون کلید (کی‌لس)، دکمه استارت، ورودی AUX و US، سنسور پارک جلو و عقب خودرو و سقف پانورامیک اشاره کرد.

قلبی پرتوان اما کم‌استهلاک

زیر کاپوت کشیده هیوندای i۴۰ یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری اتمسفریک قرار گرفته است. این موتور اگرچه حجم پایین‎تری نسبت به سوناتا YF دارد، اما توان و گشتاور بالاتری تولید می‌کند. بر این اساس موتور ۴ سیلندر ۱۹۹۹ سی‌سی Nu هیوندای، قلب تپنده این سدان باکیفیت کره‌ای را تشکیل می‌دهد.

موتور Nu با دو سیستم پاشش سوخت مستقیم GDi و چند نقطه‌ای MPi روی i۴۰ نصب شده است. تمامی مدل‌های سدان و استیشن‌واگن i۴۰ واردشده به کشورمان دارای سیستم سوخت‌رسانی پاشش مستقیم GDi هستند.

با در نظر گرفتن طراحی ۱۶ سوپاپ روی دو میل‌سوپاپ، مکانیزم DOHC، سیستم تایمینگ متغیر پیوسته هوشمند سوپاپ CVVT، سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها GDi و نسبت تراکم ۱۱.۵ به یک، قطر پیستون ۸۱ میلی‌متر و کورس پیستون ۹۷ میلی‌متر، این پیشرانه می‌تواند راندمان بالایی فراهم آورد.

ناگفته نماند این پیشرانه به‌دلیل برخورداری از سیکل اتکینسون از دمای پایین‌تر و احتراق کامل‌تری برخوردار بوده و استهلاک موتور آن کاهش پیدا می‌کند. بر این اساس حداکثر توان موتور با استفاده از سوخت بنزین با اکتان ۹۱ به ۱۷۶ اسب‌بخار در ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور تولیدی به ۲۱۳ نیوتون‌متر در ۴۷۰۰ آرپی‌ام می‌رسد. البته با استفاده از بنزین دارای اکتان ۸۸ (سازگار با شرایط سوختی کشور) حداکثر قدرت به ۱۶۷ اسب‌بخار در ۵۸۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور به ۱۹۵ نیوتون‌متر در ۴۲۰۰ آرپی‌ام می‌رسد.

باتوجه به نگهداری صحیح و استفاده از روغن موتور ۵W۲۰ یا ۵W۳۰ باکیفیت SN و کارکرد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر، پیشرانه این خودرو حداکثر تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک و باکیفیت خواهد بود.

یکی از نکات مثبت درباره پیشرانه هیوندای i۴۰ سدان، سازگاری با شرایط سوختی و جوی کشور است. یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک نیز وظیفه انتقال قدرت و گشتاور تولیدی به‌چرخ‌های جلو را برعهده دارد.

به‌لطف ساختار جدید در مدار هیدرولیکی و جعبه‌ساعت این گیربکس و خنک‌کننده آن، تعویض دنده‌ها بسیار نرم و به‌موقع انجام شده و دارای عملکرد لحظه‌ای است. این گیربکس پاسخگوی نیازهای راننده است. گیربکس ذکرشده باتوجه به نگهداری صحیح و تعویض روغن گیربکس و صافی در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر، می‌تواند تا ۲۰۰ هزار کیلومتر کم‌استهلاک باشد.

کیفیت عالی سواری، عملکرد بی‌نظیر هندلینگ

محصولات هیوندای در زمینه سواری، همواره نرم و باکیفیت بوده‌اند. همین مهم در i۴۰ سدان و استیشن به‌خوبی رعایت شده است. در محور جلو این خودرو، شاهد نصب سیستم مک‌فرسون استرات با طبق‌های دوبل هستیم. همچنین در محور عقب از سیستم بسیار کارآمد و باکیفیت مولتی‌لینک (چند اتصالی) بهره گرفته شده تا کیفیت سواری برای سرنشینان ارتقا پیدا کند. همچنین سایز تایرهای ۴۵/۲۲۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی آلومینیومی در ارتقای کیفیت سواری این خودرو اثرگذار است.

به‌لطف توزیع وزن مناسب و مرکز ثقل نسبتا بالا، خودرو کمی به بیش‌فرمان بودن نزدیک است که به‌لطف ساختار فرمان برقی این مورد برطرف شده است. ناگفته نماند که موسسه ایمنی یوروانکپ در سال ۲۰۱۱ هیوندای i۴۰ را مورد ارزیابی قرار داد و به‌لطف ساختار بسیار مهم و کارآمد در سازه شاسی و بدنه و همچنین استفاده از ایربگ‌های بهینه‌سازی‌شده، این خودرو به‌دریافت ۵ ستاره ایمنی نائل آمد تا به‌عنوان یک سدان ایمن در بازار جهانی و بازار خودرویی کشورمان معرفی شود.

هیوندای i۴۰ بخریم؟

اگر قصد خرید سدانی با طراحی متفاوت و کیفیت بالا، کم‌استهلاک و ایمن دارید، هیوندای i۴۰ مدل ۲۰۱۵ در بازه قیمتی ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان با وضعیت شاسی و بدنه سالم و بدون رنگ و با کارکرد ۱۱۰ هزار کیلومتر، گزینه بسیار مناسبی برای خرید است. این خودرو دارای کیفیت قطعات بالایی است و از تعمیرکارهای تخصصی نیز برخوردار است. همچنین قطعات این خودرو نیز به‌راحتی تامین و فراهم می‌شود.