ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
برترینها: حضور پریناز ایزدیار در جشنوارهی فیلم کن ۲۰۲۵، از همان لحظهی ورود به فرش قرمز تا ظاهر نه چندان رضایتبخشش در مراسم فوتوکال، فراتر از یک رویداد سینمایی تفسیر شد. او برای فیلم "زن و بچه" سعید روستایی در فرانسه حاضر شده، اما بیش از خود فیلم، شخصیت و ظاهر او به محور اصلی بحثها در رسانهها و شبکههای اجتماعی بدل شد.
ایزدیار امسال با ظاهری روی فرش قرمز ظاهر شد که بهوضوح طراحیشده، هدفمند و کنترلشده بود. نه پوششی پرهیاهو یا خودنمایانه، نه محافظهکاری بیش از حد. انتخاب پارچه، رنگ، فرم لباس و نحوهی پوشش موها، همه در تعادلی ظریف قرار داشتند. در مقایسه با حضور مهناز افشار در کن امسال که اتفاقا با واکنشهای متناقضتری روبهرو شد، استایل ایزدیار با اقبال عمومی بیشتر مواجه شد.
ایزدیار در این مراسم، لباسی تمام مشکی، بلند و ساده به تن داشت که وقار و ظرافت خاصی در خود داشت. طراحی این لباس بر عهدهی غزل رجبیان، طراح ایرانی و همسر مهران مدیری بوده که با برند خود در سالهای اخیر خوش درخشیده است. این لباس با برشهایی کلاسیک و مینیمال، بدون جزئیات اغراقآمیز، اما با دوختی بسیار دقیق و ساختاری منظم، زیبایی طبیعی و شخصیتی محکم به پریناز بخشیده بود. انتخاب رنگ مشکی، نشانی از قدرت، آرامش و سلیقهای ظریف بود که در هماهنگی کامل با فضای رسمی و هنری جشنواره کن قرار داشت.
در کنار استایل، بازی ایزدیار هم مورد توجه قرار گرفت. روزنامه ایران شماره امروز خود در مطلبی صریح به ستایش منتقدان جهان از بازی شگفتانگیز پریناز ایزدیار در این فیلم پرداخت:
بازی درخشان پریناز ایزدیار از مؤلفههای تکرار شونده در تحلیلهای ستایشآمیز این فیلم است. سوفی مانکس کافمن، منتقد نشریه ایندی وایر با تمجید از بازی درخشان پریناز ایزدیار او را یکی از شانسهای اصلی جایزه بازیگر زن کن دانسته و دد لاین هم نوشته: «بازیگر برجسته فیلم، ایزدیار است که چشمان تیره و درشتش به ارزشمندترین دارایی فیلم بدل شده و تغییرات چالاکانه او شگفتآورند.» منتقد «آیانسینما» از تلاش سعید روستایی برای به چالش کشیدن اخلاق در این فیلم نوشته است. «فیلم با انبوهی از لحظات بهتآور و ویرانگر فرونشست میکند و باعث میشود بازیگران درام را با بیان احساس سر پا نگه دارند؛ روشهایی که همیشه لطافت ندارند.» این عبارات بخشی از نوشته منتقد «اسکرین» است. منتقد «تایم اوت» اما فیلم سعید روستایی را شایسته امتیاز ۴ ستاره دانسته و معتقد است فیلم موفق میشود در به تصویر کشیدن زنی که با رنجی غیرقابل تصور کنار میآید، هم به شکل بیمانندی پرتنش و هم عمیقاً تکاندهنده باشد.
مسئلهی حجاب، طبق معمول در جشنوارههای خارجی با حضور زنان ایرانی، به موضوعی پرتکرار بدل شده است. اما آنچه پریناز ایزدیار را متمایز کرد، نوع پوشش او بود: ترکیبی از حجاب نمادین و زیباییشناسی مدرن. روسریای سبک، با جلوهای تنیده در طراحی لباس باعث شد این ظاهر هم از نگاه ناظران جشنواره مورد توجه قرار بگیرد و هم سطحی از تعهد به خطوط قرمز رسمی را حفظ کند. جالبتر آنکه واکنشها از سوی مقامات یا رسانههای داخلی تاکنون منفی نبوده و دستکم در مقایسه با موارد قبلی که واکنشهای تندی را شاهد بودی این بار خبری از قلمبهدستان رادیکال نیست.
پوشش و حضور ایزدیار در ساعات ابتدایی پس از نمایش عکسها در فرش قرمز، به یکی از ترندهای توییتر فارسی و سایر شبکههای اجتماعی بدل شد. کاربران از جهات مختلف به آن پرداختند: گروهی از ظرافت در انتخاب لباس نوشتند، عدهای آن را «شیکترین استایل سال یک بازیگر ایرانی در کن» دانستند، و بخشی دیگر از نگاه ایدئولوژیک، بحث دربارهی «تطابق یا عدول از معیارهای حجاب رسمی» را پیش کشیدند. اما آنچه مشخص است، اینکه پریناز ایزدیار موفق شد در یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان، حضور خود را به شکلی چندلایه تعریف کند.
آریانا نوشت: طرف شانزده روزه پدرش فوت کرده و خودشم ساکن ایرانه بعد اومدن میگن چرا مشکی پوشیده. همین خانم اگه سپید تنش میکرد به نشانه عزا، همین خود شماها، لیچار بارونش میکردید. والا این معقولترین استایل کن در سالهای اخیره.
علی: پریناز ایزدیار اثبات کرد بدون میکاپ سنگین و لباس های ادایی میشه بازم جذاب بود
برفک هم نوشت: خیلی انتقادها شد به تماما مشکی پوشیدن این دو روز پریناز ایزدیار. ضمن اینکه میتونه انتخاب شخصیش باشه ولی مشخصا عزاداره، حتی غم توی چهرهاش کاملا مشهوده. ضمن اینکه هر دو روز خیلی شیک و زیبا بوده و عجیب غریب نبوده استایلهاش.
اما هانیه معتقد است: کتی که پریناز ایزدیار تو فرش قرمز کن پوشیده رو من دانشگاه میپوشم
و خیاط توئیتر: استایل لباس ، اکسسوری، میکاپ همه چیز عالی و به شدت به جا طراحی شد، این زن خیلی حرفهای و پله پله مسیر پیشرفت رو طی کرد، تو سالهای اخیر بسیار درخشان کار کرده اما اونقدری که باید بهش توجه نشده.