ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
لیلا محمدی، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر به وضعیت نظام بومیسازی محصولات فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) اشاره کرد و گفت: دو سال پیش، جلسات متعددی با مشارکت بخش خصوصی، معاونت علمی، اپراتورها و وزارتخانهها (وزارت ارتباطات و وزارت صمت) برگزار شد تا بومیسازی محصولات فاوا مورد بررسی قرار گیرد که هدف این نظام بومی سازی این است تا از شرکتهایی که محصولات داخلی تولید میکنند حمایت شود.
وی افزود: مسئله تشخیص اینکه یک محصول بومی است یا نه، به عنوان یکی از اقدامات مهم عنوان شده است. در این راستا، نظامنامهای تدوین شده است که مراحل نهایی آن در حال پیگیری با وزارتخانهها است. پژوهشگاه نیز به عنوان محور اصلی با تیمهای تخصصی و همکاری دانشگاهها، برای ارزیابی این محصولات در کنار وزارت ارتباطات وارد عمل شده است.
محمدی تصریح کرد: نظام بومیسازی به طور دقیق باید بررسی شود، از جمله تعیین اینکه آیا ظرفیت تولید داخلی برای محصول مورد نظر وجود دارد یا خیر. در این زمینه، محصولاتی که به آنها ارجاع داده میشود، مورد ارزیابی قرار میگیرند و در نهایت درصد بومی بودن آنها گزارش میشود.
وی در پایان با بیان اینکه یکی از نکات مهم، موضوع تعادل بین بخش تولید و نگرانیهای صنعت در خصوص اجرای این سیاستها است، گفت: بررسی عمق بومی بودن محصولات باید توسط یک بخش تخصصی در پژوهشگاه صورت گیرد و با دقت بیشتری در این زمینه اقدام شود.
بر اساس این گزارش، یکی از اولویتهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بومیسازی محصولات فاوا و بازار سازی برای این محصولات در داخل و خارج از کشور است. این امر مهم با هماهنگی وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیش رفته و نمایندگان اصناف، انجمنها و سندیکاها نیز در این قدم مهم نقش داشتند.