تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4013941
شناسه : 4013941
تاریخ :
نرخ بازماندگی از تحصیل در استان کرمان از حالت عادی خارج شده است اقتصاد ایران: جیرفت- مدیرکل آموزش و پرورش کرمان گفت: نرخ بازماندگی از تحصیل به معنای عدم ورود دانش‌آموزان به چرخه آموزش است که در استان کرمان این نرخ از حالت عادی خارج شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضافرحبخش، ظهر پنجشنبه در جمع فعالان اقتصادی و خیرانی که با هدف حمایت و تحت پوشش قرار دادن بازماندگان از تحصیل جنوب کرمان در شهرستان جیرفت دور هم جمع شده بودند با اشاره به وسعت و پهناوری استان کرمان گفت: فاصله بین شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین مرکز آموزشی استان کرمان به ۱۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که مسافتی برابر با فاصله مرکز این استان تا پایتخت کشور و این وسعت و گستردگی استان نشان‌دهنده چالش‌ها و نیازهای خاص این منطقه است.

وی افزود: با داشتن ۴۶ هزار فرهنگی و ۶۸۰ هزار دانش‌آموز، اگر آموزش و پرورش به تنهایی به عنوان متولی عرصه آموزش معرفی شود، به سختی قادر به ارائه خدمات مناسب خواهد بود که این نشان‌دهنده نیاز به همکاری تمامی دستگاه‌ها و افراد است.

فرحبخش، با اشاره به آمار بالای ترک تحصیل در استان کرمان، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۲۱ هزار نفر در سنین ۱۵ تا ۱۷ سال در دوره متوسطه اول ترک تحصیل کرده‌اند، اما خطرناک‌تر از آمار ترک تحصیل، نرخ بازماندگی از تحصیل است که به معنای عدم ورود دانش‌آموزان به چرخه آموزش است.

وی تاکید کرد: رابطه معناداری بین بازماندگی از تحصیل و بزهکاری وجود دارد و اگر این مساله از حالت تعادلی خارج شود، تبعات آن برای جامعه خطرناک خواهد بود که در استان کرمان این نرخ از حالت عادی خارج شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به اینکه هشت مدرسه تک‌نفره و هشتصد و پنجاه و شش مدرسه زیر پنج نفر در استان کرمان نشان از تلاش برای کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل است ادامه داد: چالش‌های اقتصادی، فضای آموزشی غیرمناسب و تعداد بالای دانش‌آموزان اتباع، بار زیادی را به دوش نظام آموزشی این استان گذاشته است.

وی نرخ سرانه فضای آموزشی استان کرمان را سه متر کمتر از معیار استاندارد و یک متر کمتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: آموزش و پرورش به سهم خود کم نگذاشته است و آنچه در اختیار دارد برای کاهش نرخ بازماندگانی از تحصیل انجام داده است و در این راه چالش بزرگ پیش پا فقر است که باید به کمک بیاییم و بخشی از آن را حل کنیم.

فرحبخش، با اینکه ۹ درصد از دانش‌آموزان ما هیچ دسترسی جز کتاب ندارند و حتی تلویزیون هم در دسترس ندارند، اظهار داشت: این آمار در دوران کرونا به دست آمده و یک مشکل بزرگ در فرآیند آموزش است.

وی همچنین به تلاش‌های این نهاد در کاهش بازماندگی از تحصیل پرداخت و تصریح کرد: هشت مدرسه تک نفره و ۸۵۶ مدرسه زیر پنج نفر داریم که با امکانات موجود سعی کرده‌ایم مشکل را کاهش دهیم.

فرحبخش، با اشاره به اهمیت عدالت آموزشی گفت: وجود ۲۶۳ مدرسه خوابگاهی به ما کمک می‌کند تا دانش‌آموزان از نقاط مختلف استان به تحصیل بپردازند و ما به این رویه ادامه خواهیم داد.

وی افزود: اگر با همدلی و همت جمعی بتوانیم یک درصد هم از بازماندگان از تحصیل کم کنیم، ارزش آن به شدت زیاد خواهد بود.