ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در 6 گرندپری گذشته فصل 2025 فرمول یک 2 راننده جایگاه خود را از دست دادهاند. اکنون این پرسش برای طرفداران فرمول یک مطرح است که چه کسی ممکن است قربانی بعدی باشد؟ حتی آنهایی که به تازگی به فرمول یک رسیدهاند، نمیتوانند با خیال راحت بخوابند؛ چه برسد به مدیران تیمهای آلپاین و آئودی!
بین رقابتهای میامی و ایمولا، دومین تغییر ترکیب رانندگان تیمها رخ داد؛ جک دوهان، همانطور که پیشبینی میشد، جای خود را در آلپاین به فرانکو کولاپینتو داد اما آیا این آخرین تغییر فصل خواهد بود؟ ما پنج نامزد احتمالی دیگر برای کنار گذاشته شدن در فصل جاری را بررسی کردهایم.
فرانکو کولاپینتو
بله، شاید عجیب به نظر برسد اما ناگزیر هستیم این راننده آرژانتینی را در فهرست خود قرار دهیم. با وجود آن که بعید است آلپاین به این زودی قید رانندهای را بزند که با زحمت فراوان از ویلیامز خریداری کرده و حامیان مالیاش آماده سرمایهگذاری قابل توجهی هستند اما شرایط فرانکو هنوز با ثبات نیست. او فعلاً تنها برای پنج گرندپری در تیم جای دارد. اگر تا پس از گرندپری اتریش بیشتر تصادف کند تا امتیاز بیاورد و از نظر سرعت به طور فاحش از پیر گسلی عقب بماند، فلاویو بریاتوره چه تصمیمی خواهد گرفت؟
از نظر رسمی؛ جک دوهان همچنان در تیم حضور دارد و پاول آرون، راننده جوان استونیایی نیز به عنوان ذخیره مطرح است؛ البته آرون نه پدر مشهور دارد، نه حامیان قدرتمند. همچنین الیور اوکس، مدیر پیشین او در هایتک، تیم را ترک کرده است.
در نهایت باید گفت: کولاپینتو هنوز جایگاهش را تضمین نکرده و برای او هر تصادف میتواند گام بلندی به سمت خروج از تیم باشد.
یوکی تسونودا
یکی دیگر از رانندگانی که ترفیع گرفته اما هنوز در امان نیست، همین راننده ژاپنی است. تسونودا نسبت به لیام لاوسون عملکرد بهتری داشته اما آیا این کافی است تا ردبول قید تغییرات بیشتر را بزند؟ با وجود گذشت چند گرندپری از حضور او در تیم اصلی همچنان موفقیت برای تسونودا به رسیدن به مرحله سوم تعیین خط و کسب امتیاز محدود میشود.
هلموت مارکو (مشاور فنی ردبول) همچنان حامی تسونودا است و میگوید؛ یوکی روز به روز بهتر میشود. او اولین همتیمی مکس است که به سطح او نزدیک میشود اما متأسفانه هنوز هم وقتی تحت فشار قرار میگیرد، اشتباهات زیادی میکند.
پرسش اینجاست؛ آیا او میتواند اشتباهات را کاهش داده و به طور منظم عملکرد قابل قبولی داشته باشد؟ اگر نه، ردبول ممکن است به سراغ گزینههای دیگر برود؛ مثلاً ایساک هاجر را برای بررسی در تیم اصلی قرار دهد تا پیش از تغییرات گسترده سال 2026 پتانسیل او را ارزیابی کند.
لیام لاوسون
پس از بازگشت به ریسینگ بولز، امید میرفت فشار از روی او برداشته شود اما هنوز نتوانسته عملکرد چشمگیری از خود نشان دهد. در قیاس با ایساک هاجر، لیام کمتر دیده شده است؛ در حالی که ردبول رانندهای دیگر از آکادمیاش به نام آروید لیندبلاد را در آستین دارد.
در ابتدا برنامه این بود که لیندبلاد در سال 2026 جای تسونودا یا در صورت ناکامی، جای هاجر را بگیرد اما حالا شرایط به گونهای پیش رفته که ممکن است لاوسون اولین گزینه برای کنار گذاشته شدن باشد. پس از دور دوازدهم فرمول 2 در باکو، رقابتها دو ماه متوقف خواهد شد. لیندبلاد مجوز سوپرلیسانس را نیز دارد. اگر جای لاوسون بودیم، تمام تلاش خود را برای حفظ جایگاه میکردیم.
پیر گسلی
شاید کمی بعید به نظر برسد اما فراموش نکنید که ما درباره تیم آلپاین صحبت میکنیم؛ تیمی که به ثبات در ترکیب چندان پایبند نیست و اکنون زیر نظر فلاویو بریاتوره فعالیت میکند، مدیری که در اخراج افراد هیچگونه تردیدی به خود راه نمیدهد.
در حالیکه کولاپینتو تازه وارد خودروی تیم شده و دوان و آرون نیز در انتظار نشستهاند، زمزمههایی مبنی بر تماس سرجیو پرس با آلپاین شنیده میشود.
اگر اولویت آلپاین بیش از نتیجهگیری، منافع اقتصادی باشد، آیا جایگزینی گسلی با پرس واقعاً غیرمنطقی است؟ سوابق بریاتوره هم نشان میدهد که اخراج راننده پیش از پایان فصل برای او چیز جدیدی نیست. از مورنو گرفته تا ترولی و اخیراً اوکون.
نیکو هالکنبرگ
و در نهایت رانندهای که حضورش در این فهرست شاید شگفتانگیز باشد اما بیدلیل نیست. در آغاز فصل جاری، عملکرد هالکنبرگ چشمگیر نبوده است. هر چند او در ملبورن امتیاز گرفت و در تعیین خط بهتر از بورتولتو ظاهر شد اما اشتباهات متعددش در هفتههای اخیر قابل چشمپوشی نیست. او دیگر آن رانندهای نیست که در هاس به ویژه در روزهای شنبه بدرخشد؛ ضمن آنکه هیچیک از مدیران کنونی تیم یعنی نه ماتیا بینوتو و نه جیمز ویتلی او را انتخاب نکردهاند. قراردادش نیز آنقدر سنگین نیست که فسخ آن از نظر مالی برای آئودی مشکلساز شود.
با این حال دلایل قوی برای حفظ هالکنبرگ نیز وجود دارند؛ حذف رانندهای آلمانی درست پیش از ورود رسمی آئودی به فرمول یک از جنبه عمومی تصمیمی نامناسب است. همچنین فعلاً جانشین شایستهای نیز در دسترس نیست؛ مگر اینکه سباستین فتل به طور ناگهانی تصمیم بگیرد از مسائل زیستمحیطی فاصله بگیرد و به فرمول یک بازگردد یا ستارهای مانند لکلرک یا پیاستری در فرمول 2 ظهور کند که فعلاً نشانهای از این موضوع به چشم نمیخورد.
انتهای پیام/