ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
در این فضای کمرمق، رشد هزینههای واردات و بحران در تامین قطعات، پیشبینی مسیر قیمتها را به امری پیچیده بدل کرده و آن را به تصمیمهای آتی سیاستگزاران گره زده است.
یک کارشناس صنعتخودرو در این باره اظهار داشت: «بازار خودرو بهشدت تحتتاثیر مذاکرات سیاسی و اقتصادی قرار دارد و این موضوع سبب شده است خریداران، فروشندگان و شرکتها تنها اخبار را دنبال و از هرگونه اقدام عملی در این خصوص خودداری کنند.
این وضعیت همراه با رکود تورمی فشار سنگینی به بازار وارد کرده و آن را در حالت سکون و سکوت عمیقی فرو برده است.» وی در ادامه افزود: «برخی شرکتهای واردکننده از ابتدای سال ۱۴۰۴ قیمت مدلهای جدید خود را تحتتاثیر تغییر منشأ ارز و بالا رفتن هزینه واردات تا حدی افزایش دادهاند.
حتی اگر تعرفهها ثابت بمانند، شرایط رکود تورمی و افزایش هزینهها مانع کاهش قیمتها میشود و هرگونه تعدیل قیمتی نتیجه نوسانات مقطعی بازار ارز است.» این کارشناس صنعتخودرو خاطرنشان کرد: «دفتر مقررات سازمان توسعه تجارت به گمرکات اعلام کرده که تعرفههای وارداتی سال ۱۴۰۳ در سال ۱۴۰۴ نیز بدون تغییر باقی میماند.
این تصمیم بخشی از بلاتکلیفی بازار را برطرف کرده و شفافیت ایجاد کرده است. اما این اقدام بهتنهایی نمیتواند رونق را بهبازار بازگرداند و انتظار تحول خاصی در هفتههای آینده آنچنان که باید با واقعیتها همخوانی ندارد.»
وی عنوان کرد: «بر این اساس در هفتههای آینده اعلام افزایش قیمت دیگر محصولات وارداتی، خودروهای مونتاژی و چهبسا داخلی دور از انتظار نیست.» او یادآور شد: «خودروسازان داخلی و چینی بهدلیل مشکلات تامین قطعات تحتفشار شدیدی هستند. قطعهسازان با کمبود نقدینگی مواجهاند و این موضوع میتواند منجر بهتشدید تورم در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی شود.»
از طرفی در سال جاری اگرچه زمان انتظار برای خرید خودرو نسبت بهسال گذشته اندکی کاهش یافته، اما همچنان شکاف عمیقی میان سطح دستمزدها و قیمت خودروها وجود دارد. بررسی بازار ۱۰ مدل خودرو پرتقاضای داخلی نشان میدهد با پایهحقوق مصوب سال ۱۴۰۴ (۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان)، برای خرید ارزانترین خودرو یعنی پراید وانت، باید حدود ۳۸.۵ ماه و برای خودروهای پرطرفداری چون پژو ۲۰۷ یا تارا اتوماتیک، بهترتیب ۶.۵ و ۹ سال پسانداز کرد. این درحالی است که در سال ۱۳۸۹ زمان انتظار برای خرید پراید تنها ۲۵ ماه بود و این رقم در سالهای اخیر بهحدود دو برابر افزایش یافته است.
کاهش وابستگی نسبی قیمت خودرو بهنوسانات نرخ ارز، رسیدن قیمتها به سقف روانی و رکود بازار، از عوامل کاهش رشد قیمت خودرو در ماههای اخیر بودهاند. با این حال، عواملی چون کاهش درآمد سرانه، تورم مزمن، تحریمها، ممنوعیت واردات خودرو طی ۵ سال، سیاستهای دستوری در قیمتگذاری و نبود رقابت موثر، به افزایش زمان انتظار برای خرید خودرو دامن زدهاند. البته فرض محاسبهها، پسانداز کامل پایه حقوق بدون در نظر گرفتن هزینههای معیشتی است؛ در حالی که در عمل، بخش بزرگی از درآمد صرف نیازهای روزمره میشود.
درنتیجه، مدتزمان واقعی برای خرید خودرو بیشتر از ارقام اعلامشده خواهد بود. بنابراین، بدون اصلاح سیاستهای کلان اقتصادی و خودرویی، چشمانداز بهبود در قدرت خرید خودرو همچنان دور از دسترس باقی میماند.
نوسان قیمتها در بازار خودرو همچنان ادامه دارد
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۱۸ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ساینا S اتومات (۱۴۰۳) با ۱۸ میلیونتومان کاهش ۶۴۴ میلیونتومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۴) با ۸ میلیونتومان کاهش ۸۸۲ میلیونتومان، کوییک RS (سفید مشکی) (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) با ۷ میلیونتومان کاهش ۴۸۹ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ پانوراما ارتقا یافته (۱۴۰۴) با ۷ میلیونتومان کاهش ۹۰۳ میلیونتومان، کوییک اتومات (۱۴۰۳) با ۶ میلیونتومان کاهش ۶۷۷ میلیونتومان و اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۴) با ۵ میلیونتومان کاهش ۵۷۷ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۴۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۴) با ۳۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، کیامسی J۷ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۹۵۰ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۱۵۰ میلیونتومان و تیگارد X۳۵ پلاس (۱۴۰۴) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۶۸۰ میلیونتومان رسید.
از طرفی در خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش هیوندای کونا (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان، کیا K۵ توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان و هوندا سیتی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش به ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیونتومان رسید.