تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3999525
شناسه : 3999525
تاریخ :
ب‌ام‌و «XM»؛ هیبریدی یکه‌تاز اقتصاد ایران: ۲۹ نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که کمپانی ب‌ام‌و به‌صورت رسمی از کانسپت جدیدش با نام XM که برپایه و اساس یک کراس‌کوپه عضلانی شکل گرفته بود، رونمایی کرد. از طرفی اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی بود که کانسپت عجیب و غریب باواریایی‌ها در نمایشگاه آرت بازل میامی بیچ ایالت فلوریدا به صورت رسمی به‌جهان معرفی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این خودرو که بر اساس زبان جدید طراحی ب‌ام‌و شکل گرفته بود، با مهندسی جدید باواریایی‌ها همراه شد و آن را به یک کراس‌کوپه سریع و قدرتمند بدل ساخت. در ادامه این کراس‌کوپه جسور ب‌ام‌و را بررسی می‌کنیم.

کابین اسپرت با ویژگی‌های لوکس

پس از باز شدن درهای XM و قرارگیری در پشت فرمان این بلندقامت جسور باواریایی، متوجه می‌شوید که دیگر خبری از داشبورد بسیار ساده و البته مدرن آن با طراحی سه‌دریچه‌ ذوزنقه‌ای‌شکل نیست. نمایشگر عریض منحنی که در نسخه کانسپت طراحی شده بود، در نسخه تولیدی نیز وجود دارد. در واقع ترکیب فرم‌های کلاسیک و زبان جدید طراحی ب‌ام‌و به‌خوبی در کابین XM مشهود است.

طراحی غربیلک‌فرمان M با دو پدال شیفتر بزرگ فیبرکربنی در پشت آن و دسته‌دنده اسپرت M با دکمه قرمزرنگ استارت و دکمه‌های قرمز رنگ M۱ و M۲، رانندگی با این اس‌یووی کراس‌اوور فول‌سایز لاکچری را هیجان‌انگیز می‌کند.

ب‌ام‌و «XM»؛ هیبریدی یکه‌تاز

صفحه‌نمایشگر عریض منحنی، شامل دو صفحه‌نمایش ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر (مجموعه پشت آمپر) و سیستم اطلاعات-سرگرمی است که فضای داخلی این خودرو را مدرن جلوه می‌دهد. البته طراحی داشبورد مینیمال و متمایل به سرنشین جلو و راننده در کنار دریچه‌های مستطیل‌شکل افقی در بخش میانی و دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل در طرفین داشبورد، همان حس قرارگیری در پشت فرمان X۷ را به سرنشین القا می‌کند.

در واقع در نسخه تولیدی، طراحی جذاب کانسپت کمی ساده‌تر و البته کلاسیک‌تر شده تا هم‌گام با زبان جدید طراحی ب‌ام‌و باشد. باتوجه به فاصله محوری، طول، عرض و ارتفاع ۳۱۰۵ میلی‌متری، ۵۱۱۰ میلی‌متری، ۲۲۱۰ میلی‌تری و ۱۷۵۵ میلی‌متری، فضای راحتی در اختیار سرنشینان قرار دارد.

ب‌ام‌و «XM»؛ هیبریدی یکه‌تاز

استفاده از مواد چرم مرینو و ناپا، قطعات کرومی دکوراتیو و نورپردازی LED نواری و دو رنگ بودن تریم داخلی، به لوکس بودن فضای داخلی این خودرو می‌افزاید. از مهم‌ترین آپشن‌های XM می‌توان به سیستم ترمز ABS، EBD، DSC، ۱۰ ایربگ، سیستم ارتباط کاربری نسل هشتم ب‌ام‌و iDrive۸، سیستم‌های فوق پیشرفته ایمنی، کروزکنترل تطبیقی، سامانه هشدار پیشگیری از برخورد، سامانه پایش نقاط‌کور و شناسایی عابران‌پیاده، سامانه هشدار انحراف از مسیر، تثبیت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم همگام‌سازی با تابلوهای رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه‌، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم کمکی رانندگی مجهز به‌سطح دو پلاس، سامانه آنالیز آنلاین ترافیک، هداپ‌دیسپلی، سیستم تهویه‌مطبوع سه‌منطقه‌ای و مجزا برای سرنشینان عقب، سقف پانورامیک با قابلیت مات‌ شدن، نورپردازی سراسری و ماساژور برای چهار صندلی، شارژ وایرلس، تنظیمات برقی برای تمامی صندلی‌ها و گرمکن‌ و سردکن صندلی‌ها و... اشاره کرد.

همچنین ۱۰۰ عدد LED روی سقف کار شده که قابلیت شخصی‌سازی داشته و در زمان رانندگی مطابق با وضعیت‌های مختلف رانندگی نور آن‌ها نیز تغییر می‌کند.

بدنه‌ای با خطوط شارپ و استایل اسپرت

XM کانسپت که سال ۲۰۲۱ معرفی شد، در حقیقت نمادی از زبان جدید طراحی باواریایی‌ها بود. با معرفی فیس‌لیفت نسل ششم سدان فول‌سایز لاکچری این خودروساز باواریایی، جلوپنجره‌های بزرگ و عجیب ب‌ام‌‎و ظاهر شد و البته مورد نقد قرار گرفت. ورود XM نه تنها به این طراحی پایان نداد، بلکه فرم جدیدی از جلوپنجره‌های بزرگ در کنار سبک جدید طراحی باواریایی‌ها را به‌نمایش گذاشت. نمونه تولیدی XM خودرو شسته‌ورفته‌تری نسبت به نسخه کانسپت آن است.

در این خودرو جلوپنجره تناسبات پخته‌تری به‌خود گرفته است. همچنین چراغ‌های باریک با اِلِمان‌های مثلثی‌شکل نیز جای خود را به‌چراغ‌های دوبلی داده که پیش‌تر در نسل هفتم سری ۷ و فیس‌لیفت X۷ شاهد آن‌ها بودیم. پروفیل XM مشابه نسخه کانسپت از خطوط شارپی تشکیل شده که نتیجه آن متورم شدن گلگیرهای جلو و عقب و ایجاد شکل‌های مربعی‌ است.

در این خودرو شاهد اضافه شدن رینگ‌های ۲۲ اینچی با لوگوی ثابت BMW (که مشابه محصولات رولزرویس طراحی شده و در نمونه‌های سفارشی با اندازه ۲۳ اینچی نیز عرضه می‌شود) هستیم.

ب‌ام‌و «XM»؛ هیبریدی یکه‌تاز

با در نظر گرفتن زاویه ملایم سقف، این خودرو کاراکتر اسپرت و نافذی دارد. چهره XM با خطوط تیز روی کاپوت، چراغ‌های دوبل خاص ب‌ام‌و (که چراغ‌های دی‌لایت فرم مثلث‌شکل دارند) و جلوپنجره بزرگ با زاویه خاص، کاملا تهاجمی به نظر می‌رسد.

در نمای عقب نیز شاهد همان چراغ‌های کشیده L شکل با LED های سه‌بعدی هستیم. یک حجم‌پردازی صریح، حالت دو بخشی در این نما ایجاد کرده که در کنار اسپویلر الحاقی کوچک، نمای زیبایی از XM را به‌نمایش می‌گذارد.

از طرفی طراحی اگزوزهای ذوزنقه‌ای‌شکل دوبل عمودی (برخلاف سایر محصولات ب‌ام‌و که افقی طراحی می‌شدند)، حالت متمایز و اسپرتی ایجاد کرده است. همچنین دیفیوزر دوگانه چاشنی هیجان را در نمای عقب XM دوچندان می‌کند.

درمجموع این طراحی اگرچه با نسخه کانسپت خود متفاوت است، اما به‌لطف حفظ کلیت طراحی چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره و خطوط شارپ و شکسته روی بدنه با رینگ ۲۳ اینچی به نسخه کانسپت خود وفادار مانده است.

ب‌ام‌و «XM»؛ هیبریدی یکه‌تاز

XM چه ویژگی‌هایی دارد؟

مهندسان کمپانی ب‌ام‌و برای XM از سازه تمام‌آلومینیومی با ساختار فیبرکربنی استفاده کرده‌اند که مجموع وزن این خودرو را به ۲۷۴۹ کیلوگرم می‌رساند. البته این اضافه‌وزن به دلیل تعبیه باتری‌های لیتیوم-یونی در کف این اس‌یووی‌کراس‌اوور فول‌سایز لاکچری باواریایی است.

با توجه به این مساله در نسخه استاندارد تنها کافی است وضعیت دنده را روی حالت اسپرت پلاس قرار دهید تا ظرف ۴.۳ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسید.

همچنین حداکثر سرعت استاندارد ۲۵۰ کیلومتر برساعت برای این خودرو تمام‌اسپرت در نظر گرفته شده که در صورت نصب پکیج M این سرعت به ۲۷۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. اما جالب است بدانید نسخه فوق قدرتمند XM یعنی Label Red با حداکثر گشتاور ۱۰۰۰ نیوتون‌متری، شتاب اولیه زیر ۴ ثانیه داشته و حداکثر سرعت آن نیز به ۳۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

پک باتری‌های لیتیوم-یونی با ظرفیت ۲۵.۷ کیلووات-ساعتی نیز این امکان را فراهم می‌آورد تا مطابق استاندارد WLTP بتوان حداکثر ۸۸ کیلومتر را به‌صورت تمام‌الکتریکی با این هیولای جدید باواریایی‌‎ها رانندگی کرد.

از سوی دیگر کیت شارژ جریان متناوب AC با ظرفیت ۷.۴ کیلووات می‌تواند باتری‌های کامل دشارژ شده (صفر درصد) را در ۳ ساعت و ۲۵ دقیقه به‌حالت کامل (۱۰۰درصد) برساند.

حالت‌های رانندگی Electric، اکو، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرت‌پلاس و M TRACK برای این خودرو تعبیه شده است. همچنین سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری با ساختار سروترونیک تطبیق داده شده تا هندلینگ و سواری این خودرو بهبود پیدا کند.

ب‌ام‌و «XM»؛ هیبریدی یکه‌تاز

غرش یک موتور معروف

مهندسان کمپانی ب‌ام‌و برای XM یک موتور ۸ سیلندر وی‌شکل ۹۰ درجه‌ای ۴.۴ لیتری تدارک دیده‌اند. این موتور آشنا که با کد S۶۸ شناخته می‌شود، با تکنولوژی تویین‌توربوشارژ همراه است. براساس آن‌چه کمپانی ب‌ام‌و منتشر کرده، با ایجاد تغییراتی که در زاویه پاشش سوخت و میزان فشار سوخت مستقیم داخل سیلندر اعمال شده، راندمان این موتور افزایش یافته است.

با توجه به‌سیستم ونوس‌های بهینه‌سازی‌شده (سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌های ب‌ام‌و)، پاشش سوخت مستقیم، تغییر سرعت ورود سوخت به سیلندر، نصب تویین‌توربو و نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک، این پیشرانه می‌تواند حداکثر ۵۰۰ اسب‌بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتون‌متر گشتاور به‌ارمغان آورد. اما XM به‌عنوان قوی‌ترین محصول هیبریدی ب‌ام‌و با لوگوی M شناخته می‌شود که با هماهنگی یک موتور الکتریکی با سنکرون مغناطیسی دائم حداکثر ۶۵۳ اسب‌بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را فراهم می‌آورد.

موتور الکتریکی حداکثر می‌تواند ۱۹۶ اسب‌بخار قدرت و ۲۸۱ نیوتون‌متر گشتاور را به‌موتور احتراق‌داخلی بیفزاید. ناگفته نماند که نسخه فوق قدرتمند XM با پسوند Label Red معرفی می‌شود که حداکثر توان ۷۴۸ اسب‌بخاری و حداکثر گشتاور ۱۰۰۰ نیوتون‌متری را به‌چرخ‌ها می‌رساند.

با در نظر گرفتن این ارقام XM قوی‌ترین محصول باواریایی‌ها در طول تاریخ است. همچنین یک گیربکس ۸ سرعته ام استپ ترونیک برای انتقال قدرت به‌چهار چرخ این خودرو در نظر گرفته شده است.

البته با توجه به ساختار پلاگین-هیبریدی XM یک سیستم فوق پیشرفته بر گشتاور و میزان توان خروجی نظارت داشته و در صورت نیاز هر چهار چرخ را فعال کرده؛ اما در صورت استاندارد چرخ‌های عقب وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارند.