ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
حجتالاسلام مهدی تقوی در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به ریشههای انقلاب اسلامی اظهار کرد: حوزههای علمیه، خاستگاه فکری و عملی انقلاب بودند و روحانیت با نفوذ در دل مردم، نهتنها آموزههای دینی را منتقل کردند بلکه بستر آگاهی سیاسی را نیز فراهم ساختند. انقلاب اسلامی بدون محوریت حوزه، قابل تصور نبود.
وی با تأکید بر نقش شاخص علمای حوزه در گفتمانسازی انقلاب افزود: شاگردان برجستهای همچون امام خمینی، شهید مطهری و شهید بهشتی با عمق فقهی و بینش اجتماعی از دل حوزه برخاستند و فقه سیاسی را به زبان مردم ترجمه کردند و این بزرگان روحیه انقلابی را به نسل جدید منتقل کردند و جریانی از خودباوری و مسئولیتپذیری اجتماعی را پایهریزی کردند.
قلب تپنده فکری جهان تشیع
مدیر حوزه علمیه شیروان در ادامه با اشاره به جایگاه فعلی حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه علمیه قم امروز نیز قلب تپنده فکری جهان تشیع است و در عرصه تولید اندیشه، پاسخگویی به شبهات، و صدور معنویت به جهان اسلام، نقش بیبدیلی دارد.
حجتالاسلام تقوی گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که نیاز به تحول ساختاری و روزآمدسازی روشها در حوزهها احساس میشود.
مدیر حوزه علمیه شیروان با مرور نقش تولید محتوای دینی در دهههای اخیر افزود: کتابها، اعلامیهها و سخنرانیهای علمای دینی ستونهای بیداری ملت بودند و محتوای تولیدشده در حوزهها باعث شد مردم نسبت به ظلم آگاه شوند و با بصیرت وارد صحنه شوند و این رسالت امروز سنگینتر شده چرا که هجمههای فرهنگی دشمن پیچیدهتر و متنوعتر است.
پیوند عمیق مردم و روحانیت
وی با اشاره به پیشگامی روحانیت در مبارزه با رژیم پهلوی گفت: وقتی روحانیون در صف اول مبارزه، زندان و تبعید را به جان خریدند، مردم دریافتند که پای اعتقاد ایستادهاند و این ایثار، اعتماد و مشروعیت عظیمی برای حوزهها به همراه داشت و پیوند میان مردم و روحانیت را عمیقتر کرد.
مدیر حوزه علمیه شیروان با اشاره به مشارکت حوزهها در ساختار سیاسی نظام اسلامی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب، حوزهها از طریق نهادهایی مانند مجلس خبرگان، شورای نگهبان، قوه قضائیه و حتی بدنه دولت در سیاستگذاری کلان کشور نقشآفرینی کردهاند.
حجتالاسلام تقوی تصریح کرد: بسیاری از قوانین اسلامی با تکیه بر فقه حوزه تدوین شده است.
وی در ادامه با تأکید بر نقش حوزهها در تربیت کادرهای انقلابی گفت: حوزهها نیروهایی را تربیت کردند که در پستهای مختلف اجرایی، تقنینی و قضائی کشور ایفای نقش کردند و این افراد با انگیزه انقلابی و روحیه جهادی، اهداف انقلاب را در صحنههای عملیاتی دنبال کردند و نوکری مردم عزیز را افتخار خود دانستند.
حجتالاسلام تقوی به موضوع ارتباط حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: متأسفانه در حال حاضر آن ارتباط سازنده و مطلوب که انتظار میرفت، محقق نشده است و نیاز به آسیبشناسی جدی دارد و البته در اوایل انقلاب، این ارتباط ثمربخش بود و سبب شد نسل جوان دانشگاهی با مبانی دینی آشنا شود، طرحهایی چون وحدت حوزه و دانشگاه، زمینهساز تربیت مدیرانی با دو بال تخصص و تعهد شد.
فعال شدن در فضای مجازی
وی در پاسخ به این پرسش که حوزهها امروز چه وظیفهای برای حفظ نقش اجتماعی خود دارند، تصریح کرد: حوزه باید در عرصه فضای مجازی فعالتر شود، حضوری پررنگتر در بین مردم داشته باشد، به نیازهای نوپدید فرهنگی و اجتماعی پاسخ دهد و با زبان روز با جامعه سخن بگوید و اگر حوزه از جامعه فاصله بگیرد، اثرگذاریاش کاهش خواهد یافت.
مدیر حوزه علمیه شیروان با اشاره به نقش آینده حوزه در تحقق تمدن نوین اسلامی تأکید کرد: تحقق این تمدن در گرو تربیت عالمان انقلابی، ولایی، پرانگیزه و زمانشناس است و حوزه باید در تولید فکر در تراز انقلاب اسلامی پیشتاز باشد و در حکمرانی فرهنگی نقش ایفا کند و تمدن اسلامی با محوریت عقلانیت دینی و عدالت اجتماعی شکل خواهد گرفت، و حوزه در قلب این تحول قرار دارد.