ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
برترینها: طی روزهای اخیر بابک زنجانی با انتشار پیامی خبر داده که شرکت متبوعش یعنی "داتوان" بهزودی فعالیت ناوگان تاکسیهای هوشمند خود را در شهرهای کرج، قشم و اصفهان آغاز خواهد کرد. آنچه اصفهان را به نقطهی تمرکز این پروژه تبدیل کرده، آمادگی کامل زیرساختهای شهری برای پذیرش حملونقل پاک و برقی است. نکتهای که درباره اصفهان برجستهتر است، حضور رانندههاییست که همگی از اهالی بومی شهر هستند. این رانندگان قرار با لباسهای سنتی اصفهانی پشت فرمان مینشینند و جلوهای توریستی و متفاوت به ناوگان شهری بدهند. تمام خودروهای این ناوگان، تویوتا برقی مدل BZ3 ساخت چین هستند که با استانداردهای جهانی در حوزهی حملونقل پاک سازگارند. با آغاز فعالیت این ناوگان، اصفهان در آستانهی ورود به فصلی تازه از حملونقل شهری قرار میگیرد.
اما همه اینها تا زمانی که حد حرف باشد برای مردم ایران ارزش چندانی ندارد، بابک زنجانی هم سابقه چندان درخشانی ندارد که با وعدههای پوپولیستی بتواند مردم را سرگرم کند. در ادامه به سراغ بررسی خودرویی که تحت عنوان تاکسیهای جدید شهر اصفهان که قرار است فعالیت خواهند کرد میرویم. با ما همراه باشید.
تویوتا bZ3 یک سدان کوچک است که در نسخهی پایه (مناسب تاکسیرانی) ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۳۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تویوتا bZ3 مجهز به گیربکس تک سرعته است و همراه باتری ۵۰ کیلووات ساعتی، توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه و نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر برساعت، ارزانترین تویوتا bZ3 را جالب توجه نشان میدهد. نسخهی سفارشی این خودرو، ۲۴۵ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتنمتر، همراه باتریی بزرگتر با توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر است.
داخل اتاق تویوتا bZ3، یک نمایشگر بزرگ عمودی نصب شده است تا بسیاری از تنظیمات مورد نیاز کاربر از طریق آن صورت بگیرد و نیازی به دکمههای فیزیکی نباشد. نکته قابل توجه دیگر اینکه صفحه کلاستر بهصورت باریک و با فاصله از غربیلک فرمان نصب شده است که در نوع خود جالب و خاص به نظر میرسد. صندلیها نشیمن و فرم خوبی دارند و نوید یک سواری راحت، به ویژه برای مسافرتهای طولانی را میدهند.
کیفیت مواد و متریال استفادهشده در داخل این کابین تقریبا در حد مرغوب به نظر میرسد و خصوصا در تیپهای گرانتر، کاملا میتواند رضایت مالک خودرو را به دنبال داشته باشد. خوشبختانه با یک ماشین جادار طرف هستیم؛ چرا که فاصله بین دو محور آن نزدیک به ۲۸۸ سانتیمتر است و فضای پای مناسبی برای سرنشینان ردیف پشت فراهم میکند. صندوق عقب نیز به اندازه کافی بزرگ است و میتواند لوازم مسافرتی یک خانواده ۵ نفره را به نحو مناسب در خود جا بدهد.
قیمت تویوتا bZ3 در بازارهای جهانی برای نسخه پایه حدود ۲۲ هزار دلار است و در نسخههای میانی و فول آپشن نیز به ترتیب به ۲۶ تا ۳۰ هزار دلار میرسد. بنابراین اگر تیپ متوسط این خودرو به دست مشتری ایرانی برسد، احتمالا قیمت آن با توجه به تعرفه واردات ۱۱ درصدی بهعلاوه سایر هزینههای عمومی ۳۰ تا ۴۰ درصدی، در ایران با قیمتی نزدیک به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق سامانه یکپارچه به مشتریان عرضه خواهد شد.
تویوتا bZ3 مدل ۲۰۲۴ به عنوان اولین سدان تمام الکتریکی تویوتا، پتانسیلهای زیادی برای جلب توجه در بازار ایران را دارد. طراحی ظاهری جذاب، توان فنی مناسب، فضای داخلی جادار و قیمت متعادل از جمله نقاط قوت این خودرو به شمار میروند و در صورت افزایش جایگاههای شارژ به ویژه در سطح جادهها و شهرهای کوچکتر، فروش خودروهای برقی به ویژه محصولات برندهای معتبری همچون تویوتا در ایران بسیار افزایش خواهد یافت.