ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محصولاتی از تویوتا که آرزوی آمریکاییها هستند!
مساله برای خریداران آمریکایی این است که این دو مدل محصول جدید تویوتا فقط در چین عرضه میشوند و در ایالاتمتحده و اروپا در دسترس مشتریان نخواهند بود. اگرچه تویوتا در مورد bZ۷ در نمایشگاه خودرو شانگهای (جایی که این خودرو برای نخستینبار معرفی شد) اطلاعات زیادی را فاش نکرد، اما میدانیم که این خودرو به جدیدترین فناوری هوشمند مجهز خواهد بود و میتوان از آن بهعنوان محصول شاخص تویوتا برای بازار چین یاد کرد.
تویوتا bZ۷ با طول بیش از ۵ متر، توسط گروه خودروسازی گوانگژو (GAC)، شرکت موتور گوانگژو تویوتا (GTMC) و مرکز تحقیق و توسعه الکتروموبیلیتی توسعه یافته است. از نظر زیباییشناسی، bZ۷ یادآور تویوتا کراون لوکستر است. نوار نوری تویوتا در سراسر جلو این خودرو امتداد دارد و خط بین هاچبک و سدان را در عقب محو میکند.
bZ۷ دارای خطوط بدنه تهاجمی و خطی در طرفین بدنه و یک فضای داخلی باریک مجهز به خطوط برجسته است که توسط پانلهای روشنایی داخلی دنبال میشود. تویوتا حرفهای بیشتری برای گفتن درباره لکسوس ES داشت که در انواع BEV (تمامبرقی) و HEV (هیبریدی) عرضه خواهد شد.
فضای داخلی در نسل هشتم این خودرو مجهز بهامکاناتی است که تویوتا از آن بهعنوان کلیدهای مخفی واکنشگرا یاد میکند و بهطور یکپارچه کنترلهای فیزیکی را در فضای داخلی ادغام میکند تا فضای داخلی را مینیمال نگه دارد؛ بدون اینکه دکمههای مربوطه بهتنظیمات پشت یک صفحهنمایش پنهان شود.
لکسوس ES مدل BEV در پیکربندیهای FWB و AWD ارائه میشود و بهترتیب ۶۸۵ کیلومتر (۴۲۵ مایل) و ۶۱۰ کیلومتر (۳۷۹ مایل) مسافت را طی میکند. تویوتا میگوید بسته بهدمای هوای محیط پیرامون، میزان شارژ باتریهای ES میتواند ظرف ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد برسد. مدل HEV نیز در نسخههای FWD و AWD ارائه میشود و از موتور ۲ لیتری یا ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد.
سرمایهگذاری بیشتر برای چینیها
در اوایل سال جاری، تویوتا از خودرو شاسیبلند bZ۳X رونمایی کرد و در کمتر از یک ساعت بیش از ۱۰ هزار پیشسفارش برای فروش دریافت کرد. درعین حال لکسوس ES نیز پس از RZ و UX وارد بازار چین خواهد شد. بر این اساس تویوتا از رقابت با خودروسازان نوپای چینی مثل بیوایدی استقبال میکند و تنوع محصولات این خودروسازی برای بازار چین بهقدری چشمگیر و قابل توجه است که اگر هم بنا بر نگرانی باشد، این بیوایدی است که باید از حضور تویوتا در چین احساس خطر کند.
ایدههای «آکیو تویودا»
مدیرعامل اسبق و نوه بنیانگذار برند مشهور تویوتا یعنی آکیو تویودا در آخرین مصاحبه جنجالی خود، خودروهای هیبریدی ساخت تویوتا را حتی پاکتر از محصولات برقی سایر برندها خوانده است.
آکیو تویودا، رئیس هیاتمدیره، مدیرعامل اسبق و نوه بنیانگذار شرکت تویوتا موتور، بار دیگر در مصاحبهای بهانتقاد از تمرکز صرف روی خودروهای تمامبرقی پرداخت و بر استراتژی اختصاصی تویوتا برای کاهش کربن یعنی توسعه خودروهای هیبریدی تاکید کرد و نکات بسیار مهمی را در رابطه با این استراتژی عنوان کرد.
تویودا در اظهارات اخیر خود بیان کرد که با توجه بهوابستگی عمده ژاپن بهتولید برق حرارتی، از منظر انتشار دیاکسیدکربن، ۲۷ میلیون دستگاه خودرو هیبریدی تولیدشده توسط تویوتا، اثری معادل با ۹ میلیون دستگاه خودرو تمامبرقی موجود در بازار دارند. او تاکید کرد که تمرکز اصلی تویوتا روی چگونگی کاهش انتشار کربن بوده، هست و خواهد بود. اگرچه تویوتا بهروند الکتریکیسازی خود بهخصوص در بازار چین سرعت بخشیده، اما دیدگاه آکیو تویودا دراینباره همچنان ثابت است.
او معتقد است تویوتا باید همچنان بهمسیر فناوری متنوع خود پایبند بماند که علاوهبر خودروهای تمامالکتریکی، شامل خودروهای هیبریدی و پیلسوختی هیدروژنی نیز میشود.
رئیس هیاتمدیره تویوتا سال گذشته نیز هشدار داده بود که گذار کامل بهخودروهای تمامالکتریکی منجر بهبیکاری تکنسینهای شاغل در مشاغل مرتبط با موتورهای احتراقی خواهد شد. یعنی گروهی که تعداد آنها در ژاپن به ۵.۵ میلیون نفر میرسد. او استدلال کرده بود که اگر خودروهای برقی تنها گزینه باشند، تامینکنندگان این خودروساز و سایر فعالان مرتبط، شغل خود را از دست خواهند داد.
تویودا همچنین پیشبینی کرده بود که سهم بازار خودروهای تمامبرقی در سطح جهان تنها به ۳۰ درصد خواهد رسید؛ زیرا حدود یکمیلیارد نفر از جمعیت زمین بهدلیل کمبود زیرساختهای شارژ، امکان استفاده از این مدل خودروها را بههیچعنوان نخواهند داشت و بنابراین، خودروهای برقی نمیتوانند مورد پذیرش همگان باشند.