ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
رونق بازار خودروهای الکتریکی حتی به ایران نیز رسیده است و برخی خودروسازان داخلی اقدام بهعرضه خودروهای برقی کردهاند. تسلا یکی از پرچمداران خودروهای برقی در جهان بهشمار میرود؛ هرچند «ایلان ماسک» در مدت اخیر چندان برای برند محبوب خود مفید واقع نشده است. فروش تسلا در سال ۲۰۲۴ در بازارهای مختلف کاهش یافت.
بهطور مثال در بریتانیا، سهم سالانه بازار این برند با کاهش اندکی همراه بوده است. بااین حال همچنان تسلا مدل Y پنجمین خودرو محبوب بریتانیا است. پیشبینیهای قبلی، از سهم ۲۲ درصدی خودروهای برقی از بازار بریتانیا در سال ۲۰۲۴ حکایت داشتند؛ حال آنکه سهم واقعی این خودروها از بازار ۱۹.۶ درصد است.
اهمیت پایین برای هواداران واقعی
با وجود رفتارهای عجیب ایلان ماسک، همچنان بسیاری از اروپاییها بهخرید خودروهای برقی تسلا علاقه دارند. بهعنوان مثال یک مشتری انگلیسی که برای تعویض فولکسواگن پاسات GTE خود اقدام کرده است، میگوید بیوایدی Seal بیش از حد برای او چینی بوده است و یک خودرو معمولی محسوب میشود. اگر میخواهید یک خودرو الکتریکی داشته باشید، باید تسلا بخرید. خودروهای تسلا کیفیت، عملکرد و شبکه شارژ بهتری نسبت بهچینیها ارائه میدهند.
حتی خودروهای برقی اروپایی نظیر آئودی Q۴ ئیترون نیز نمیتوانند با تسلا رقابت کنند؛ چراکه شبکه ایستگاههای شارژ تسلا گستردهتر از هر برند دیگری است. روند خرید خودروهای برقی تسلا در بازار اروپا ادامه دارد؛ چراکه خودروهای درونسوز مشمول مالیات هستند. بهطور مثال مالیات مالکیت یک ولوو XC۶۰ در بریتانیا ماهانه ۱۵۰ پوند است. این رقم برای تسلا مدل Y تنها ۵۰ پوند برآورد میشود.
از آنجا که مشتریان اروپایی روزانه در مسافتهای کوتاه رانندگی میکنند، برد خودروهای تسلا و سهولت شارژ برای آنها یک مزیت است. با وجود هشدارها و اخباری مبنیبر کاهش فروش تسلا بهدلیل موضعگیریهای سیاسی ایلان ماسک، فروش تسلا در ماه فوریه نسبت بهماه قبل از آن یک پنجم افزایش داشته است. تسلا مدل ۳ و تسلا مدل Y بهترتیب جایگاههای دوم و سوم را در جدول ۱۰ خودرو پرفروش ماه جاری در بریتانیا بهدست آوردهاند. بنابراین مشتریان بدون توجه به اخباری که پیرامون ایلان ماسک و نظراتش منتشر میشود، بهخرید خودروهای تسلا ادامه میدهند.
بازار خارج از آمریکا حساستر است
دادهها نشان داد که فروش شرکت خودروسازی «تسلا» در آوریل، برای چهارمینماه متوالی در فرانسه و همچنین در دانمارک کاهش یافته است که تحتتاثیر خرید بیشتر خودروهای چینی توسط اروپاییها و برخی اعتراضات علیه دیدگاههای سیاسی «ایلان ماسک» بود.
دادههای سازمان صنعتخودرو فرانسه (PFA)، نشان میدهد فروش «تسلا» در این کشور، در ماه میلادی گذشته، با ۵۹.۴ درصد کاهش نسبت بهمدت مشابه سال گذشته به ۸۶۳ دستگاه خودرو رسید. این کاهش، بیشتر از افت ۳۶ درصدی در ماه مارس بود. فروش «تسلا» از ابتدای سال میلادی جاری، در فرانسه ۴۳.۹ درصد کاهش یافته؛ درحالی که بازار این کشور ۷.۳ درصد کوچک شده است.
دادههای رجیستری از شرکت «موبیلیتی دانمارک» نشان میدهد که در دانمارک، فروش خودروهای جدید «تسلا» در ماه میلادی گذشته نسبت به آوریل سال گذشته، ۶۷.۲ درصد کاهش یافته و به ۱۸۰ دستگاه رسیده است. این کاهش در مارس ۶۵.۶ درصد بوده است. «تسلا» با چالشهای متعددی در اروپا روبهرو است. این شرکت یک خط تولید کوچک و قدیمی دارد؛ درحالی که خودروسازان سنتی رقیب و تازهواردان چینی در حال عرضه خودروهای برقی جدید و اغلب ارزانتر هستند.
حمایت «ماسک» از گروههای سیاسی راست افراطی در اروپا، به اعتراضاتی علیه مدیرعامل میلیاردر این شرکت و همچنین خرابکاری در نمایشگاهها و ایستگاههای شارژ «تسلا» در سراسر آمریکا و اروپا منجر شده است. سایر کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، سوئد و نروژ، روز جمعه دادههای فروش آوریل را منتشر کردند. فروش اروپایی «تسلا» در ماه مارس، ۲۸.۲ درصد کاهش یافت.
سرمایهگذاران با دقت این آمار را زیرنظر خواهند داشت تا ببینند آیا این روند نزولی فروش، به سه ماه دوم نیز کشیده شده است یا خیر؟ درآمد «تسلا» در سه ماه اول سال جاری، بهمیزان یک پنجم کاهش یافت و سود خالص این شرکت، ۷۱ درصد کاهش یافت که هر دو کمتر از تخمینهای وال استریت بود.
«ایلان ماسک»، مدیرعامل «تسلا» هفته گذشته گفت زمانی را که به دولت ترامپ اختصاص میدهد، بهمیزان قابل توجهی کاهش خواهد داد و زمان بیشتری را صرف اداره شرکت «تسلا» خواهد کرد. «رابین دنهوم»، رئیس هیاتمدیره «تسلا»، پنجشنبه گذشته، گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر تماس اعضای هیاتمدیره با شرکتهای جستوجوی مدیران ارشد برای یافتن جایگزینی برای «ماسک» را تکذیب کرد. دادهها نشان میدهد کل ثبت پلاک خودروهای جدید در فرانسه در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۵.۶۴ درصد کاهش یافته و به ۱۳۸ هزار و ۶۹۴ دستگاه خودرو رسیده است.