تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3994498
شناسه : 3994498
تاریخ :
استفاده از نمادها برگ برنده‌ای برای رقابت در بازار جهانی است اقتصاد ایران: رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: استفاده از نمادها و مفاهیم فرهنگی اجتماعی ایران، برگ برنده‌ای برای تصاحب بازار داخل و رقابت در بازار جهانی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه کمیته نحوه اجرای قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و کمیته حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، در محل «کمیسیون ویژه جهش تولید» مجلس شورای اسلامی با موضوع «بررسی مشکلات و رفع موانع تولید کنندگان منسوجات و پوشاک کشور» برگزار شد.

در این جلسه چهار ساعته که با حضور رؤسای اتحادیه‌ها و اصناف و فعالان اقتصادی و تولیدی بخش خصوصی و همچنین نمایندگان دستگاه‌های دولتی مرتبط برگزار شد، حاضران به بیان شبکه مسائلی که مانع از سرمایه‌گذاری در بخش تولید و در نهایت رشد آن می‌شود، پرداختند.

سیدمرتضی محمودی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و رئیس کمیته حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، مأموریت این کمیته و پرداخت به محورهای سه‌گانه قاچاق پوشاک و بررسی علل و ریشه‌ها، بررسی مشکلات و مسائل مانع رشد تولید و احصاء راهکارهای افزایش صادرات پوشاک» را تشریح کرد.

وی با حائز اهمیت دانستن «توجه به هویت و پیوست فرهنگی در مسیر رشد تولید کالای ایرانی» از لزوم توجه به ریشه‌های فرهنگی و ظرفیت پوشاک در بازنمایی هویت ایرانی اسلامی در بازار داخل و فضای بین‌الملل گفت.

محمودی با اشاره به ظرفیت قانونی کارگروه مد و لباس کشور، ابراز امیدواری کرد و گفت: با استفاده از این پتانسیل، مسیر بهره‌مندی از ظرفیت بالای فرهنگی در کالای ایرانی سرعت یابد.

در ادامه زهرا گلپایگانی مشاور اجتماعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از وظیفه حمایت، پشتیبانی و نظارت دولتی در فضای زیست بوم هنر صنعت مد و لباس گفت و بر ضرورت شفافیت در حوزه اجرا تأکید کرد.

وی با برشمردن اهداف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به عنوان نهادی فرادستگاهی که دبیرخانه آن در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است، به مأموریت حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی، ترویج الگوهای بومی و ملی و بازنمایی طرح‌ها و الگوهای متناسب با فرهنگ و هویت ایرانی از طریق پوشاک اشاره کرد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان ضرورت لحاظ نظر متخصصین حوزه فرهنگ و اقتصاد به اهمیت بهره‌مندی از راه‌حل‌های ارائه شده توسط خبرگان این حوزه در سیاستگذاری‌ها اشاره کرد و گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در یکسال اخیر این مورد را در راس فعالیت‌های خود قرار داده است.

گلپایگانی استفاده از فناوری‌های نوین و به ویژه هوش مصنوعی را از ابزارهای کارآمد برای حفظ همزمان چارچوب‌های فرهنگی و حقوق تولیدکنندگان در عرضه مناسب آثار عنوان کرد.

وی «ظرفیت فوق‌العاده فرهنگ ایران» را وجه مزیت رقابتی پوشاک در داخل کشور و فضای بین‌الملل دانست و افزود: استفاده از نمادها و مفاهیم فرهنگی اجتماعی ایران، برگ برنده‌ای برای تصاحب بازار داخل و رقابت در بازار جهانی است.

در ادامه این نشست، محسن گرجی دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر نیز ضمن تأکید بر پتانسیل فرهنگی ایران بر تقویت جایگاه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور تاکید کرد و گفت: محوریت موضوع «کشف ایران» در این جشنواره وجهی متمایز و فرصتی مناسب برای بهره از این ظرفیت به منظور بازنمایی طرح‌های خلاق و نوآور و جریان‌ساز در حوزه پوشاک است.

بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس مصوب ۱۲/۱۰/۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی «کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور» متشکل از نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و برنامه و بودجه کشور به همراه سه نفراز نمایندگان صنوف ذی‌ربط (طراحان و تولیدکنندگان) و یک نفر نماینده از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر است.

این کارگروه مسئول برگزاری جشنواره بین المللی مد و لباس فجر است که سیزدهمین دوره آن ۱۷ تا ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.