ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، امروز در دیداری صمیمی با معلمان نمونه کشور از تلاشهای بیوقفه آنها در راستای ارتقای کیفیت آموزشی قدردانی کرد. در این دیدار، سه نفر از معلمان برجسته کشور به نمایندگی از همکاران خود، مسائل و مشکلات موجود در نظام آموزشی را مطرح کرده و راهکارهای پیشنهادی خود برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش را بیان کردند.
عیسی مرادی، مشاور مدرسه از استان چهارمحال و بختیاری، در این دیدار بر اهمیت سلامت روان دانشآموزان و تحول در فلسفه تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وی با اشاره به مشکلات موجود در سیستم آموزشی گفت: جامعه هدف آموزش به دلیل تنوع و نیازهای گسترده، به خدمات متنوعتر و جامعتری نیاز دارد. در حال حاضر، دانشآموزان با فشارهای فراوانی مواجهاند که سلامت روان آنان را تهدید میکند. زمانیکه نمره بهعنوان ملاک اصلی سنجش در نظر گرفته میشود، سلامت روان و خلاقیت به حاشیه رانده میشوند.
این مشاور مدرسه با اشاره به تغییرات مداوم در کنکور و امتحانات نهایی، خاطرنشان کرد: تصمیماتی که بدون توجه به شرایط واقعی مدارس و نیازهای دانشآموزان اتخاذ میشوند، نهتنها منجر به کاهش اعتماد والدین و معلمان به نظام آموزشی میشوند، بلکه عدالت آموزشی را نیز به مخاطره میاندازند.
مرادی همچنین تأکید کرد: برای دستیابی به تحولی واقعی در نظام آموزشی، باید فلسفه تعلیم و تربیت تغییر یابد و مدرسه به مکانی تبدیل شود که همه دانشآموزان در آن احساس شایستگی داشته باشند.
حمید جعفری دولتآبادی، مدیر یک مدرسه غیردولتی از اصفهان، بر ضرورت خلاقیت در تدریس و تقویت ارتباط نظام آموزشی با صنعت تأکید کرد.
وی با تشکر از رئیسجمهور بهدلیل آغاز فرایند انتخاب معلمان نمونه در مدارس غیردولتی، به ضعف در حوزه مهارتآموزی اشاره کرد و گفت: ارتباط مراکز آموزشی با صنعت کافی نیست و دانشآموزان عمدتاً به یادگیری مباحث تئوری محدود شدهاند و برای کارآفرینی آماده نمیشوند. باید در کتب درسی، خلاقیت جایگاه مشخصی پیدا کند و حتی کتابی مستقل با عنوان «خلاقیت» به برنامه درسی اضافه شود.
او همچنین با تأکید بر لزوم بهرهگیری از تکنولوژی و هوش مصنوعی در فرایند آموزش افزود: اگر روشهای تدریس همچنان سنتی باقی بمانند، از تحولات جهانی عقب خواهیم ماند. بنابراین، باید در شیوههای ارزشیابی نیز بازنگری شود تا استعدادهای فنی دانشآموزان دقیقتر سنجیده شوند.
حمیده صداقت، مدیر یک مدرسه دولتی از بوشهر، نیز بر اهمیت مدرسهمحوری و لزوم توجه به اختیارات مدیران مدارس تأکید کرد.
وی با اشاره به موضوع مهم «هوش مصنوعی» در آموزش، گفت: استفاده از فناوریهای نوین در نظام آموزشی ضروری است و باید سامانههایی بومی و متناسب با نیازهای کشور برای آموزش هوش مصنوعی طراحی و پیادهسازی شود.
او همچنین بر تقویت جایگاه مدرسه در فرآیند تصمیمگیری تأکید کرد و اظهار داشت: مدیران مدارس باید از اختیارات کافی در زمینههای آموزشی برخوردار باشند و بتوانند در زمینههایی نظیر برنامهریزی درسی، تعیین ساعات کلاسها، انتخاب معلمان و اعمال تغییرات در فضای مدرسه تصمیمگیری کنند. مدیر مدرسه باید فرصت برنامهریزی و خلاقیت داشته باشد، نه اینکه صرفاً مجری بخشنامهها و دستورالعملها باشد.
انتهای پیام/