تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3990920
شناسه : 3990920
تاریخ :
ترامپ کمی عقب نشینی کرده اما صنعت خودرو همچنان آرام نگرفته اقتصاد ایران: عصر خودرو- در جریان یک سفر به ایالت میشیگان، ترامپ اعلام کرد در خصوص تعرفه‌ هایی که صنعت خودروسازی را تهدید می‌کنند کمی عقب نشینی کرده است اما با وجود دستورات اجرایی جدید، همچنان احتمال افزایش قیمت خودرو، قطعات، تعمیرات و بیمه خودرو در آمریکا زیاد است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، تعرفه 25 درصدی برای خودرو های وارداتی که از 3 آوریل سال جاری اجرایی شده همچنان پابرجاست و تعرفه روی قطعات نیز از روز 3 ماه مه اعمال خواهد شد که شامل چند استثنا می‌شود. دستور اجرایی جدید پیچیده است اما به طور کلی از تلنبار شدن تعرفه‌ ها جلوگیری می‌کند. این یعنی اگر قطعات یک خودرو شامل چند تعرفه وارداتی باشند، فقط بالاترین نرخ تعرفه روی آنها اعمال می‌شود.

این سوال مهم مطرح است که تلنبار شدن تعرفه ها چگونه اتفاق می‌افتد؟
وقتی یک شرکت آمریکایی یک خودرو را در کشور دیگری مونتاژ می‌کند، ممکن است قطعات چند بار از مرز عبور کنند. مثلا آلومینیوم ممکن است وارد آمریکا شود تا قطعه‌ای ساخته شود، سپس آن قطعه برای ساخت پیشرانه به کشور دیگری ارسال و دوباره برای مونتاژ نهایی به آمریکا بازگردد. در این حالت خودروساز فقط تعرفه 25 درصدی مربوط به پیشرانه نهایی را پرداخت می‌کند. جابجایی هایی مثل این در صنعت خودرو بسیار اتفاق رایجی هستند و ممکن است قطعات تا 8 بار از مرز عبور کنند. خودرو هایی که 85 درصد قطعاتشان مطابق توافق آمریکا-مکزیک-کانادا یا به اختصار USMCA از مرز ها عبور می‌کنند، از تعرفه های واردات معاف هستند.

با اعمال تعرفه ها در ماه مه، خودروسازان می‌توانند 3.75 درصد از قیمت کارخانه‌ای خودرو را بابت تعرفه های واردات قطعات از دولت اعتبار یا به عبارتی تخفیف مالیاتی دریافت کنند. این تخفیف پس از یک سال به 2.5 درصد می‌رسد و یک سال بعد از آن کلا حذف می‌شود.
هدف از این سیاست کمک به خودروسازان است تا بتوانند خط تولید قطعات خود را به آمریکا منتقل کنند.

با وجود عقب نشینی ترامپ، تعرفه خودروسازان داخلی آمریکا از بین نمی‌رود و افزایش هزینه خودرو برای خریداران آمریکایی همچنان وجود دارد. برای مثال تخفیف های اعلام شده فقط حدود 900 دلار از افزایش قیمت 2500 تا 4000 دلاری در مدلی مثل Ford Explorer تولید شده در شیکاگو را جبران می‌کند. در مثال دیگر می‌توان گفت که این تخفیف برای پیکاپ های جنرال‌موتورز که در تگزاس تولید می‌شوند حدود 2 هزار دلار از افزایش 10 هزار دلاری را کاهش می‌دهد.

در کنار قیمت خودرو ها، تعرفه ها باعث افزایش قیمت قطعات یدکی و هزینه تعمیرات خودرو خواهد شد، از سوی دیگر با افزایش هزینه ها  قیمت حق بیمه هم بالا می‌رود. این یعنی هم آنهایی که قصد خرید خودرو جدید یا نگه داری از خودرو های فعلی را دارند به زودی با افزایش هزینه ها روبرو خواهند شد.