تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3990710
شناسه : 3990710
تاریخ :
کردستان در حسرت پروازهای منظم؛ آسمان کم‌فروغ و توسعه کُند اقتصاد ایران: سنندج- در حالی که بال‌های توسعه اقتصادی هر منطقه‌ای باپروازهای منظم و روزانه جان می‌گیرند، آسمان کردستان برای سرمایه‌گذاران و مردم این استان با کمبود پروازهای منظم روبه رو است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: کمبود پروازهای منظم و وعده‌های بی‌سرانجام، نه تنها مانعی جدی بر سر راه ورود سرمایه و رونق اقتصادی در کردستان به شمار می‌رود، بلکه نیازهای اساسی مردم در حوزه‌های گردشگری، تجارت و به ویژه درمان را نیز با چالش مواجه ساخته است.

استان کردستان، با دارا بودن ظرفیت‌های بالقوه فراوان در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، کشاورزی و مرز مشترک با اقلیم کردستان، همواره در سودای توسعه و جذب سرمایه‌گذاری بوده است. با این حال، یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای تحقق این آرزو، وجود زیرساخت‌های حمل و نقل کارآمد و مطمئن است که در این میان، حمل و نقل هوایی به عنوان یک عامل کلیدی و موتور محرک توسعه همه‌جانبه مناطق، نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند.

سرمایه‌گذارانی که با دیدگاه توسعه‌ای و با سرمایه‌های کلان قدم در استان‌های مختلف می‌گذارند، همواره به دنبال بستری مناسب برای تردد آسان و سریع هستند و بدون شک، حمل و نقل هوایی اولین و مهم‌ترین گزینه برای آنها به شمار می‌رود.

وجود پروازهای منظم و با کیفیت، نه تنها رفت و آمد این افراد را تسهیل می‌کند، بلکه اطمینان خاطر و انگیزه بیشتری برای ورود سرمایه‌هایشان به منطقه فراهم می‌آورد و در نهایت، دروازه‌های توسعه و پیشرفت را به روی استان می‌گشاید.

مطالبه افزایش پروازها در فرودگاه‌های سنندج و سقز، خواسته‌ای دیرینه و به حق از سوی اکثریت مردم و مسافران این استان است.

علاوه بر اهمیت این موضوع در جذب سرمایه‌گذاری، توسعه حمل و نقل هوایی در کردستان با توجه به جاذبه‌های گردشگری فراوان، پتانسیل بالای گردشگری مذهبی و همجواری با اقلیم کردستان و ضرورت تسهیل مراودات تجاری و رفت و آمدها، از اهمیت دوچندانی برخوردار است.

کردستان در حسرت پروازهای منظم؛ آسمان کم‌فروغ و توسعه کُند

آسمان کم‌فروغ کردستان

با وجود تمامی این اهمیت و ضرورت‌ها، متأسفانه استان کردستان در حوزه حمل و نقل هوایی با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. کمبود پروازها، عدم وجود پروازهای روزانه، بی‌نظمی در زمان‌بندی پروازها و وعده‌های بی‌سرانجام مسئولان، این استان را در مقایسه با سایر استان‌های همجوار در وضعیت نامطلوبی قرار داده است.

علی اکبر کمالان، مدیرکل فرودگاه‌های سنندج، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سه مؤلفه اصلی حمل و نقل هوایی شامل زیرساخت‌های فرودگاهی، ناوگان هواپیمایی و شرکت‌های خدماتی زمینی، که وضعیت فرودگاه سنندج را از نظر زیرساختی مطلوب ارزیابی می‌کند و آمادگی این فرودگاه برای پذیرش هواپیما در هر ساعت از شبانه‌روز را اعلام می‌دارد.

وی همچنین به قابلیت پروازهای شبانه و پذیرش پروازهای مقامات در فرودگاه سنندج در سال‌های قبل اشاره کرد و محدودیت اصلی را در حوزه ناوگان هواپیمایی کشور اعلام کرد.

به گفته کمالان، تحریم‌های بین‌المللی آسیب جدی به صنعت هوایی کشور وارد کرده و ناوگان موجود با محدودیت‌های ایمنی و سازگاری با شرایط خاص فرودگاه‌های مناطق کوهستانی همچون سنندج مواجه است.

وی اذعان کرد: فرودگاه سنندج به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، نیازمند هواپیماهای ویژه و تیم پروازی متخصص است و بنا بر همین امر، تعداد شرکت‌های هواپیمایی قادر به انجام پرواز در این فرودگاه را محدود ساخته است، در نتیجه، پروازهای هفتگی این فرودگاه تنها توسط چند شرکت معدود و با تعداد محدودی هواپیما انجام می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های کردستان با اشاره به تقاضای بالای پرواز در کشور و محدودیت ناوگان، تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش پروازهای کردستان را به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا و احتمال نارضایتی از تغییر مسیر پروازهای موجود، در سایر نقاط تاکنون بی‌ثمر دانسته است.

وی همچنین به تفاوت دیدگاه فرودگاه‌های دولتی و شرکت‌های هواپیمایی خصوصی در خصوص اهداف پروازها اشاره کرد و اولویت فرودگاه را ارائه خدمات به مردم دانست و اولویت شرکت‌ها را با جنبه اقتصادی پروازها عنوان کرد.

وی اذعان کرد: در حال حاضر، فرودگاه سنندج در هفته تنها دو پرواز در روزهای یکشنبه و چهارشنبه و فرودگاه سقز نیز تنها یک پرواز در روز پنجشنبه دارد، در حالی که استان‌های همجوار همچون همدان و کرمانشاه از تعداد پروازهای به مراتب بیشتری برخوردارند.

کمالان ابراز امیدواری کرد: با بهبود شرایط ناوگان هوایی کشور، فرودگاه کردستان نیز بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه داده و شاهد برقراری پروازهای روزانه به تهران و پروازهای هفتگی به اقلیم کردستان، مشهد و کیش باشد.

ضرورت توجه به فرودگاه سقز

ضیاالدین نعمانی، سرپرست فرمانداری سقز نیز با تأیید مشکلات حمل و نقل هوایی در این شهرستان، افزایش ظرفیت صندلی‌های پروازی، برقراری پروازهای مداوم و افزایش روزهای پرواز در فرودگاه سقز را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر می‌داند.

وی همچنین بر جذب سرمایه‌گذار برای خرید هواپیما در مسیر سقز-تهران و بالعکس به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی این شهرستان تاکید کرده و معتقد است که توسعه حمل و نقل هوایی می‌تواند مسیر توسعه و سرمایه‌گذاری را برای این منطقه هموار سازد.

کردستان در حسرت پروازهای منظم؛ آسمان کم‌فروغ و توسعه کُند

نگاه مسئولان استانی

کیومرث حبیبی، معاون امور عمرانی استاندار کردستان، وضعیت فعلی پروازها در استان را «غیر قابل دفاع و غیر قابل قبول» توصیف کرد و اگرچه به محدودیت‌های ذاتی فرودگاه سنندج و تعداد محدود هواپیماهای کوچک مقیاس با قابلیت نشست و برخاست در این فرودگاه اشاره می‌کند، اما این موضوع را توجیه‌گر تعداد پایین پروازها نمی‌داند.

وی طول باند فرودگاه سنندج را ۳ هزار متر اعلام کرده که ۲ هزار و ۵۰۰ متر آن عملیاتی است و امکان افزایش طول باند به دلیل شرایط جغرافیایی را ندارد.

حبیبی همچنین هزینه نشست و برخاست در فرودگاه سنندج را بالا و در صورت عدم تکمیل ظرفیت پروازها، پرواز را تحمیل هزینه بر استان دانست و بر لزوم وجود استاد پرواز با توجه به شرایط جغرافیایی استان تاکید کرده است.

وی با اشاره به امکانات ناوبری مناسب فرودگاه سنندج، محدودیت طول باند را مانعی برای پذیرش هواپیماهای پهن‌پیکر عنوان کرد و از تلاش‌های استان برای ارتقای تعداد پروازها از طریق رایزنی‌های مختلف خبر داده است.

نقش مجلس در رفع موانع

محسن بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت رفع موانع برای حضور و جذب سرمایه‌گذاری در استان کردستان تاکید کرده و حمل و نقل با کیفیت را عاملی مهم و انگیزه‌بخش برای سرمایه‌گذاران دانسته است.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب فرودگاه سقز و لغو مکرر تنها پرواز هفتگی آن، این موضوع را به دغدغه‌ای جدی برای سرمایه‌گذاران اعلام کرد.

بیگلری از قول‌های مساعد سازمان هواپیمایی برای افزایش پروازهای سقز به دو پرواز در هفته خبر داده و انجام پروازهای روزانه را یکی از عناصر اصلی برای تسهیل تردد سرمایه‌گذاران و رونق اقتصادی منطقه برشمرد.

توسعه هوایی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

کمبود پرواز در فرودگاه‌های استان کردستان، مطالبه‌ای جدی از سوی مردم و سرمایه‌گذاران این استان است که برای تسهیل روند ورود سرمایه، تقویت اقتصاد و پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم در حوزه‌های درمان، گردشگری و تجارت، نیازمند توجه ویژه و اقدام عاجل از سوی مسئولان ذیربط است.

توسعه و افزایش تعداد پروازهای فرودگاهی در کردستان، نه یک خواسته لوکس، بلکه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای شکوفایی این استان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه آن به شمار می‌رود. آسمان کردستان نیازمند پرواز است، پروازی به سوی توسعه و آبادانی.