ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش خبرگزاری مهر، شادی مالکی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در سیصد و بیست و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ارائه گزارش عملکرد این سازمان با تأکید بر برقی سازی ناوگان به عنوان سیاست سال گذشته و امسال شهرداری تهران، اظهار کرد: در سال قبل سه اولویت داشتیم که اولویت اول با توجه به فرسودگی ناوگان، نوسازی است. اولویت دوم هوشمند سازی و نظارت بر تاکسیها در این بستر و اولویت سوم رسیدگی به وضعیت رفاهی و معیشتی تاکسیرانان بوده است.
وی افزود: از سه هزار و ۳۰۰ پرونده نوسازی تاکسیها بنا بر تأکید رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، هزار و ۵۰۰ دستگاه تا پایان سال قبل تحویل داده شد و مبلغ تسهیلات را از ۱۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش دادیم.
مالکی با بیان اینکه دو خودرو در کنار خودروهای برقی به سبد پیشنهادی ما اضافه شد که ۴۰۰ درخواست را به دنبال داشت، یادآور شد: اختصاص بودجه برای بهسازی تاکسیها از اقدامات مثبت شورا بود. در بسیاری از موارد حتی خودروهایی که پنج سال از عمر آنها میگذرد، نیاز به بهسازی دارند و رانندگان به دلیل شرایط معیشتی امکان تعمیر ندارند و مجبورند به شهرهای دیگر برای دریافت معاینه فنی مراجعه کنند. در این راستا ۸۰ میلیون تومان وام بهسازی برای تاکسیها و ۱۰۰ میلیون تومان برای ونها در نظر گرفته شد. ۴۰۰ پرونده در همین راستا تشکیل شد و تفاهماتی با تعمیرگاهها در همین زمینه صورت گرفت.
وی با بیان اینکه در سال قبل ونهای دریافتی از وزارت کشور نیز دنبال شد، تصریح کرد: تشریفات قانونی برای واگذاری این ونها پیگیری شد و بنا بر مطالبات تاکسیرانان و پیگیریهای صورت گرفته، مبلغ وام آنها به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و هزار نفر برای تحویل ونها ثبت نام کردند و صحت سنجی صورت گرفته و از روز شنبه هفته آینده به مدت یک هفته، مهلت بازدید برای رانندگان در نظر گرفته شده است. چنانچه برای هر دستگاهها بیش از یک نفر متقاضی وجود داشته باشد، قرعه کشی صورت خواهد گرفت. میانگین قیمت هر ون یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.
مالکی همچنین خاطرنشان کرد: با حمایت شورا و پیگیر شهردار تهران، شهرداری روند نوسازی ناوگان را با خودروهای برقی آغاز کرد و ما از اولین شهرهایی بودیم که توانستیم ۱۷۲ دستگاه تاکسی را با تمام چالشهای موجود وارد عرصه خدمتی کنیم. مشکلات این ۱۷۲ نفر با پیگیریهای مکرر و اعطای ۴۰۰ میلیون تومان با کارمزد پایین، به حداقل رسید. تعدادی از تاکسیها از خط فرودگاه وارد خطوط تاکسیرانی در محدودههای طرح ترافیک و آلودگی هوا شدند.
وی با اعلام اینکه ۱۶۰ دستگاه نازل شارژ برای این خودروها نصب شده است، افزود: هزار و ۷۵۲ دستگاه تاکسی در سال قبل وارد تهران شد و پلاک گذاری ملی آنها دنبال شده است. در توافق نامهای که با دولت و وزارت خانهها و بانک شهر داشتیم، مقرر شد از محل تحقق ماده ۱۲ و صرفه جویی در مصرف انرژی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد صفر و اقساط پلکانی به متقاضیان تاکسیهای برقی پرداخت شود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: بعد از پنج سال یک باتری نو ما به ازای باتری قبل به صورت رایگان به رانندگان تحویل داده خواهد شد. از سویی دیگر ایجاد پنج تعمیرگاه در سطح شهر برای تاکسیهای برقی در نظر گرفته شد.
وی ادامه داد: معرفی به بانک رانندگان در هفته آینده انجام میشود و تا دو هفته آینده پلاک گذاری تاکسیها صورت خواهد گرفت.
مالکی با بیان اینکه ۴۵ هزار نفر در سامانه شهرزاد برای تاکسی برخط ثبت نام کردند و این طرح در ۲۰ هزار تاکسی اجرایی شده است، گفت: در تمام خطوط شناورسازی کرایه تاکسی اعمال و اجرایی شده است.
وی افزود: نزدیک به ۴۰ هزار پروانه تاکسیرانی در سه ماه گذشته در سازمان صادر شده و در کمتر از یک هفته رانندگان موفق به دریافت این پروانه به صورت الکترونیک خواهند شد.
مالکی همچنین تصریح کرد: برای نخستین بار در سال گذشته تمام رانندگان تاکسی که دارای فرزندان کم توان بودند، شناسایی شدند و تحت پوشش شرکت شهر سالم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در همکاری با معاونت امور بانوان، ۴۰۰ نفر از بانوان راننده که سرپرست خانوار هستند، مورد حمایت قرار گرفتند.
مالکی با بیان اینکه ۲۴ هزار نفر از رانندگان تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار گرفتند، یادآور شد: رقم بیمه تکمیلی برای رانندگان کاملاً رایگان بود و خانوادههای آنها نیز تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه نسبت به یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تاکسی بیش از قبل فعال شده اند، تصریح کرد: ۱۰۵ خط تاکسیرانی در سال گذشته در سطح شهر ساماندهی شد. در چند سال گذشته این خطوط بازنگری نشده بودند.
وی ادامه داد: این بازمهندسی باعث اعزام تعداد زیادی از رانندگان به خطوطی شد که شهروندان معطل حضور تاکسی بودند.
مالکی با بیان اینکه برای اولین بار تاکسیهای برقی در نماز جمعه هفته گذشته به محل اقامه نماز اعزام شدند، اظهار کرد: این روند در سال جاری ادامه خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه رویکرد ما در نوسازی در دو حوزه برقی و غیر برقی است، یادآور شد: مبلغ تسهیلات از ۳۰۰ به ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه غیر برقی افزایش خواهد یافت. با چند شرکت خودروساز وارد مذاکره شدیم که نوسازی ون ها را هم از مسیر اعطای تسهیلات دنبال میکنیم.
مالکی افزود: ۶۰ درصد از رقم ونها تسهیلات و مابقی آورده راننده و خودروی اسقاطی آنهاست.
وی با بیان اینکه روند واگذاری تاکسیهای برقی در سال جاری ادامه خواهد یافت، گفت: در توافق نامه مقرر شد ۶ هزار دستگاه خودروی برقی به کلانشهرها تحویل داده شود که سهم تهران چهار هزار دستگاه است. یکی از تکالیف این بود که تاکسیها در محدودههای طرح ترافیک تردد کنند و در قرارداد با رانندگان، این موضوع را لحاظ کردهایم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: تاکسیهای ویژه در سال جاری به تاکسی برخط اضافه خواهند شد. شهروندان میتوانند نرخ کرایه تاکسی را پیش از خروج از منزل در سامانه بسنجند و مدل حمل و نقلی خود را انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه بسیاری از رانندگان تاکسی ما بیمه تأمین اجتماعی ندارند، تصریح کرد: بعد از ۱۰ سال جلساتی با مدیران سازمان تأمین اجتماعی داشتیم که وعده مساعدت دادند. از شورا نیز میخواهیم در این زمینه به ما یاری برسانند.
مالکی همچنین تصریح کرد: تاکسیرانان یک ظرفیت بالقوه در سطح شهر هستند؛ اگر روی این ظرفیت برنامهریزی شود که در حوادث حضور پیدا کنند و آموزش ببینند، میتوان شاهد وضعیت بهتری در امدادرسانی در حوادث بود. در همین راستا طرح هر تاکسیران یک آتش نشان اجرایی شد.
وی با بیان اینکه طرح کتابخوانی نیز در سازمان دنبال شد، گفت: شهروندان میتوانند با اسکن کیو آر کد درج شده روی شیشه تاکسیها، به کتابهای صوتی دسترسی پیدا کنند.