۶۰ درصد ناوگان عمومی مسافربری فرسوده‌ است

اقتصاد ایران: معاون پیشین پلیس راهور فراجا گفت:۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده است و ضعف نظارت، ایمنی مسافران را به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون پیشین پلیس راهور فراجا با انتقاد از وضعیت فعلی ناوگان حمل ونقل عمومی، عوامل انسانی، فنی و قانونی را از دلایل تکرار چنین فجایعی می‌داند.

معاون پیشین پلیس راهور فراجا در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: اینکه یک اتوبوس در میانه مسیر واژگون شود، تنها به یک عامل ساده خلاصه نمی‌شود. ما با یک زنجیره از عوامل مواجه‌ایم، از خطای انسانی و نقص فنی گرفته تا وضعیت نامطلوب راه‌ها و سازوکارهای ناقص نظارت و نوسازی ناوگان.

سرهنگ جهانی با تأکید بر اینکه حدود ۶۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور فرسوده‌اند، ادامه داد: این عدد، آماری خشک و بی‌روح نیست، یعنی از هر ۱۰ وسیله نقلیه‌ای که در جاده‌ها تردد می‌کند، ۶ مورد آن عملاً فاقد استانداردهای ایمنی روز هستند. این یعنی جان میلیون‌ها مسافر هر روز به خطر می‌افتد.

این کارشناس رسمی در امور تصادفات یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف فعلی در مدیریت ایمنی ناوگان را رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو محدودیت سنی خودروها دانست و گفت: از زمانی که سن فرسودگی به‌عنوان مبنا کنار گذاشته شد و صرفاً معاینه فنی کافی تلقی گردید، شاهد سرازیر شدن اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی با عمر بالای ۲۰ یا ۳۰ سال به جاده‌ها بودیم. این در حالی است که برخی از این معاینه‌های فنی نه دقیق هستند و نه نظارتی مؤثر بر آن‌ها وجود دارد.

این مدرس دانشگاه با ارائه مثالی عینی گفت: چند ماه پیش کارشناس ارزیابی خرید پنج دستگاه از اتوبوس فرسوده شرکت واحد تهران بودم که متأسفانه مشخص شد، این اتوبوس‌های فرسوده با تعویض لاستیک‌ها و کف پوش و صندلی‌ها و صافکاری و نقاشی، مجدداً مورد استفاده یک شرکت بزرگ معدنی در استان کرمان قرار گیرند. این اتوبوس‌ها از جمله وسایل نقلیه شرکت واحد تهران بودند که عمر مفید آنها سپری شده و باید اسقاط شوند.

سرهنگ جهانی همچنین تأکید کرد: نباید صرفاً به خطای راننده اکتفا کرد. این حرف درستی است که راننده نقش مهمی دارد. اما وقتی یک راننده با یک اتوبوس فرسوده، با حداقل امکانات ایمنی نظیر سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، کمک‌فنر استاندارد، کولر و تهویه مناسب در گرمای تابستان، با بار سنگین و مسافران خسته در جاده‌ای ناایمن رانندگی می‌کند، کوچک‌ترین خطا و یا کوچک‌ترین نقص فنی می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

این کارشناس رسمی در امور تصادفات همچنین به مشکلات زیرساختی راه‌ها اشاره کرد و گفت: جاده‌های کشور ما، مخصوصاً در نقاط کمتر برخوردار، از نظر مهندسی ایمنی دچار نواقص زیادی هستند. کمبود حفاظ‌های میانی، وجودشیب‌های خطرناک، پیچ‌های غیرمهندسی و عدم نصب علائم هشداردهنده در برخی مسیرها، همه زمینه‌ساز وقوع چنین تصادفاتی هستند.

سرهنگ جهانی با اشاره به اهمیت نظارت مستمر، از دولت خواست تا شخص رئیس محترم جمهور، ریاست شورای عالی ایمنی ترافیک را بر عهده بگیرند و با نظارتی میدانی، دستگاه‌های مسئول را موظف به اجرای دقیق وظایفشان کنند.

وی در پایان افزود: وقتی در یک حادثه ۲۱ نفر جان خود را از دست می‌دهند، این فقط یک عدد نیست، یعنی ۲۱ خانواده داغدار می‌شوند، آینده ۲۱ انسان نابود می‌شود. کافی است یکی از این کشته‌شدگان از نزدیکان ما بود! آن وقت عمق فاجعه را بهتر درک می‌کردیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ