تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4236806
شناسه : 4236806
تاریخ :
تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین» اقتصاد ایران: با ورود برندهای جذاب به بازار خودروهای وارداتی، رقابت مهیجی میان محصولات جدید ایجاد شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

این درحالی است که شاید برخی از محصولات جدید در بازار فعلی برای مردم تا حدی گمنام باشند، اما اصالت برند آن‌ها نشان می‌دهد که این خودروها در بازار کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. برای ثابت کردن این موضوع می‌خواهیم دو سدان وارداتی جذاب بازار یعنی اشکودا اوکتاویا و تویوتا لوین را مورد بررسی قرار داده و با هم مقایسه کنیم.

» معرفی تویوتا لوین و اشکودا اوکتاویا

خودروسازان چینی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشتند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، همکاری و ایجاد نشان مشترک بین خودروسازان چینی و غول‌های خودروسازی دنیاست. یکی از این گروه‌های مشترک، GAC – TOYOTA است که با سرمایه‌گذاری مشترک تویوتا و جی‌ای‌سی در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در گوانگژو چین قرار دارد و وظیفه آن تولید و مونتاژ محصولات گروه تویوتاست. جالب است که مدل‌هایی نظیر تویوتا هایلندر، فرانتلندر، C-HR، وِنزا و تنها بخشی از خودروهایی هستند که توسط این نشان مشترک تولید و مونتاژ می‌شوند. اما یکی از مهم‌ترین محصولات این گروه مشترک، تویوتا لوین است که درواقع همان تویوتا کرولا بوده؛ با این تفاوت که مدل‌های کرولای موجود در بازار ایران توسط گروه مشترک تویوتا و FAW تولید و مونتاژ شده‌؛ اما تویوتا لوین توسط نشان مشترک تویوتا و GAC عرضه می‌شود و به‌جز تفاوت در بخش طراحی بدنه، این دو مدل خودرو تفاوت‌ دیگری با یکدیگر ندارند.

در طرف مقابل برند اشکودا یکی از آن برندهای با کیفیت و محبوب در سراسر جهان است که در ایران کمی ناشناخته مانده و توجه زیادی به آن نشده است؛ اما محصولات آن در بسیاری از کشورها، مانند کشورهای اروپایی فروش بسیار خوبی داشته است. یکی از پرفروش‌ترین محصولات این شرکت که در کشورهای اروپایی بسیار پرطرفدار شده، اشکودا اکتاویا (SKODA OCTAVIA) است که به‌تازگی شاهد حضور آن در بازار خودرو کشور هستیم. اشکودا اوکتاویا ۲۰۲۳ وارداتی سدانی لیفت‌بک در کلاس طراحی و سگمنت C است که براساس پلت‌فرم MQB EVO گروه فولکس‌واگن طراحی و تولید شده است و در بسیاری از کشورها با نام اشکودا اکتاویا پرو شناخته می‌شود.

» طراحی بدنه تویوتا لوین و اشکودا اوکتاویا

قبل از هر چیز باید گفت به‌لحاظ طراحی بدنه و پلت‌فرم، تویوتا کرولا و لوین شباهت‌های زیادی به‌یکدیگر دارند؛ اما تویوتا لوین به‌دلیل سبک طراحی متفاوت در بخش جلو و عقب خود بسیار جوان‌پسندانه‌تر است و شبیه به نسخه‌هایی از تویوتا کرولا است که در قاره آمریکا عرضه می‌شود. اگر از کنار به تویوتا لوین نگاه کنید، متوجه اشتراکات بدنه تویتا لوین و تویوتا کرولا می‌شوید. شیب بخش‌های جلو و عقب تویتا لوین، ابعاد درها و دقیقا همان چیزهایی هستند که در تویوتا کرولا نیز دیده می‌شود. درمجموع در نماهای جانبی تویوتا لوین شاهد طراحی منطقی و اصولی و ساده هستیم و اجزای مختلفی مانند رینگ‌های آلومینیومی این خودرو جلوه خوبی را به‌این قسمت داده است. نمای عقب تویوتا LEVIN طراحی جذاب‌تر و هماهنگ‌تری نسبت به‌طراحی تویوتا کرولا دارد. در این بخش از چراغ‌های عقب دو قسمتی استفاده شده که به‌وسیله خطوط طراحی به یکدیگر متصل شده‌اند. در بخش سپر نیز از تریم دو رنگ استفاده شده که جلوه خوبی را به این قسمت داده است.

در سمت دیگر اشکودا اوکتاویا نسبت به‌دیگر محصولات اشکودا در بازار ایران طراحی اسپرت‌تری دارد و قشر جوان را هدف قرار داده است. از طرفی با اینکه طراحی اصیل محصولات اشکودا را در اکتاویا می‌بینیم، اما اِلِمان‌های طراحی استفاده‌شده در این خودرو در مقایسه با طراحی اشکودا سوپرب، طرفدار بیشتری خواهد داشت. در نمای جلو اشکودا اکتاویا پرو می‌توان سبک طراحی تهاجمی و کمی خشن را مشاهده کرد که به‌دلیل استفاده از خطوط شکسته و برآمده در زیر چراغ‌ها و همچنین روی کاپوت این خودرو، سبک طراحی آن بسیار جذاب و جوان‌پسند شده است. از طرفی خطوط کرومی کار شده در اطراف جلوپنجره اشکودا اکتاویا پرو می‌تواند احساس لوکس بودن را به‌بیننده منتقل کند و اصالت طراحی محصولات اشکودا را به‌نمایش بگذارد. در طراحی نماهای جانبی نیز می‌توان خطوط طراحی برآمده را مشاهده کرد که طراحی این خودرو را عضلانی‌تر کرده است. این خودرو دارای سبک طراحی لیفت‌بک است. به‌زبان ساده‌تر شیشه عقب این خودرو به درِ صندوق‌عقب متصل بوده و هنگام باز شدن با یکدیگر بالا می‌روند.

در نمای عقب اشکودا اوکتاویا نیز می‌توان سبک طراحی جذاب و اسپرت را مشاهده کرد. در بخش سپر و درِ صندوق‌عقب این خودرو می‌توان خطوط طراحی و حجم‌پردازی‌های بسیار جذابی را مشاهده کرد که بر زیبایی این خودرو افزوده است. اما با این حال عمده جذابیت طراحی بخش عقب، برعهده چراغ‌های عقب اشکودا اوکتاویا است که گرافیک منحصر به‌فرد و اسپرت را به‌نمایش می‌گذارد. در کل می‌توان گفت سبک طراحی اشکودا اکتاویا دقیقا پکیج کاملی از یک سبک طراحی جوان‌پسند و جذاب بوده و دقیقا همان چیزی است که از یک خودرو اروپایی انتظار می‌رود.

تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین»

تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین»

» مشخصات فنی تویوتا لوین و اشکودا اوکتاویا

نسخه بنزینی تویوتا لوین از یک پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد. این پیشرانه قادر است روی هم رفته 114 اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتون‌متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه‌دنده ۱۰ سرعته اتوماتیک CVT به‌چرخ‌های جلو منتقل کند. در مقابل، نسخه هیبریدی تویوتا لوین دارای یک پیشرانه ۱.۸ لیتری تنفس‌طبیعی است که این پیشرانه به‌تنهایی می‌تواند ۹۸ اسب‌بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون‌متر گشتاور را تولید کند. اما یک پیشرانه برقی به‌کمک پیشرانه بنزینی می‌آید که این پیشرانه به‌تنهایی توان تولید ۹۶ اسب‌بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. اما در این خودرو نیرو، به‌صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجموع توان تولیدی ۱۳۴ تا ۱۴۲ اسب‌بخار را می‌توان از این خودرو انتظار داشت که این نیرو از طریق جعبه‌دنده E-CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. تویوتا لوین در بخش سیستم تعلیق در محور جلو از سیستم مک‌فرسون و در محور عقب از سیستم دابل‌ویشبون بهره می‌برد که عملکرد قابل قبولی دارند. تویوتا لوین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و مصرف سوخت میانگین آن به‌ازای هر 100 کیلومتر در مدل‌های بنزینی ۵.۹۵ لیتر و در مدل‌های هیبریدی ۴.۰۷ لیتر است که عدد بسیار خوبی به‌حساب می‌آید.

اما در طرف دیگر اشکودا اوکتاویا همانند دیگر محصولات اشکودا در بازار ایران از یک پیشرانه 4 سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم مخصوص گروه فولکس‌واگن (TSI) بهره می‌برد که این پیشرانه می‌تواند روی هم رفته ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید و نیروی تولیدشده را از طریق جعبه‌دنده اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به‌چرخ‌های جلو گسیل کند. در محور جلو این خودرو از سیستم تعلیق مک‌فرسون استفاده شده و در محور عقب آن سیستم تعلیق مولتی‌لینک دیده می‌شود. نکته‌ای که در این بخش وجود دارد این است که سیستم تعلیق مولتی‌لینکی که در این خودرو استفاده شده، دقیقا همان سیستمی است که در خودروهای اروپایی دیده می‌شود که به‌واسطه طراحی و ساختار مهندسی خود، بهتر می‌تواند تنش‌های طولی و عرضی را دفع کرده و باعث نرمی و پایداری بسیار مناسبی شود.

در این بخش باید گفت برتری کامل با اشکودا اوکتاویا است. جایی که این خودرو از نظر حجم موتور، قدرت و گشتاور توانسته به‌نسبت رقیب مستقیم خود در تمام اِلِمان‌ها برتر باشد. همچنین از لحاظ گیربکس و سیستم تعلیق نیز این خودرو توانسته است عملکرد بهتری به نسبت تویوتا لوین داشته باشد.

تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین»

تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین»

» طراحی داخلی تویوتا لوین و اشکودا اوکتاویا

طراحی داخل کابین تویوتا لوین کمی عامه‌پسندتر است و تا حد زیادی مشابه طراحی کرولا است. به‌طور کلی نظر به‌این‌که تویوتا لوین در خارج از ایران‌ خودرو گران‌قیمتی به‌شمار نمی‌رود، نمی‌توان از آن انتظار متریال و طراحی لوکس را داشت و معیار مهم در این خودرو کیفیت متریال است که در این مورد خوب عمل می‌کند. در بخش رودری‌های این خودرو از پلاستیک خشک به‌صورت سرتاسری استفاده شده و به‌طور کلی این بخش طراحی ساده‌ای دارد و از طرح‌های شلوغ در این قسمت خبری نیست. در بخش بالای داشبورد نیز شاهد بهره‌مندی از متریال نرم یا سافت تاچ هستیم که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می‌کند. در این قسمت نمایشگر سیستم مالتی‌مدیا به‌چشم می‌خورد که کیفیت مناسبی دارد و آپشن و قابلیت خوبی برای این خودرو به‌شمار می‌رود. همچنین در بخش‌های میانی داشبورد شاهد طرح‌های ساده هستیم اما سعی شده است تا با استفاده از خطوط طراحی و استفاده از رنگ پیانویی کمی از سادگی این قسمت‌ها کاسته شود. پشت آمپر تویوتا لوین در نسخه‌های بنزینی از نوع آنالوگ است؛ اما نسخه‌های هیبریدی از پشت آمپر دیجیتالی بهره می‌برند که این موضوع می‌تواند از جذابیت‌های مدل‌های هیبریدی این خودرو به‌شمار رود. طراحی فرمان تویوتا لوین نیز مشابه بسیاری از محصولات تویوتا است. یک فرمان ساده با طراحی سه شاخه که ارگونومی بسیار خوبی دارد و نشان تویوتا در وسط آن خودنمایی می‌کند. صندلی‌های تویوتا لوین اروگونومی و در برگیرندگی خوبی دارد. در نسخه‌های پایه این خودرو صندلی‌ها دارای روکش پارچه‌ای هستند؛ اما در برخی از نسخه‌های هیبریدی این خودرو از روکش چرم استفاده شده است.

اما در بخش طراحی داخلی باز هم می‌توان گفت برتری با اشکودا اوکتاویا است. اشکودا اوکتاویا در بخش طراحی، کابینی بسیار جذاب، نسبتا مدرن و خوش‌ساخت را ارائه می‌دهد و سبک طراحی آن کمی به‌سبک طراحی داخل کابین محصولات فولکس‌واگن نزدیک است که باعث می‌شود به‌راحتی بتوان لذت سواری و استفاده از یک خودرو اصیل اروپایی را درک و تجربه کرد. از طرفی کابین اشکودا اکتاویا به‌دلیل استفاده از خطوط کرومی و همچنین متریال بسیار با کیفیت، سبک طراحی نسبتا لوکسی را به‌نمایش می‌گذارد و می‌توان احساس خوبی را از آن دریافت کرد. اشکودا اکتاویا پارس ساتر هوشمند در بخش امکانات نیز پکیج کاملی را به‌نمایش می‌گذارد و نسخه واردشده جزو تیپ‌های فول‌آپشن این خودرو به‌شمار می‌رود. جالب است بدانید که نسل چهارم اشکودا اکتاویا، اولین نسل از این خودرو است که دارای هدآپ‌دیسپلی بوده و این قابلیت در برخی از مدل‌های این خودرو وجود دارد. در بخش داشبورد شاهد متریال نرم یا سافت‌تاچ هستیم که احساس خوبی را به‌سرنشینان منتقل می‌کند. در این قسمت نمایشگر سیستم مالتی‌مدیا به‌چشم می‌خورد که کیفیت مناسبی دارد و آپشن و قابلیت خوبی برای این خودرو به‌حساب می‌آید. پشت آمپر اشکودا اوکتاویا دیجیتالی جذاب و با کیفیت است و این موضوع جذابیت‌های این خودرو را چند برابر کرده است. اشکودا اوکتاویا از فرمان D-Cut بهره می‌برد که جزو مدل‌های به‌روز دنیاست و با طراحی سه شاخه که ارگونومی بسیار خوبی دارد، تا حد زیادی توجه مخاطبان را به‌خود جلب می‌کند. صندلی‌های اوکتاویا، اروگونومی و در برگیرندگی بسیار خوب و اسپرتی دارد و در این خودرو صندلی‌ها دارای روکش چرم است.

تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین»

تقابل اشکودا «اوکتاویا» با تویوتا «لوین»

» امکانات ایمنی و رفاهی تویوتا لوین و اشکودا اوکتاویا

در بخش اول تویوتا لوین دارای امکاناتی نظیر 6 کیسه هوا، کیسه‌هوای زانویی راننده (در نسخه بنزینی)، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، ترمز اضطراری اتوماتیک، رادار خط‌خوان، استارت دکمه‌ای، رینگ آلومینیومی، فرمان کمکی برقی، کروزکنترل تطبیقی، اخطار خروج از خط، سنسور نور، نوربالای اتوماتیک، فناوری LED چراغ‌ها، رانندگی خودکار بین خطوط (در نسخه هیبرید)، رادار تابلوخوان، رانندگی خودکار در ترافیک (در نسخه هیبرید)، ترمز پارک برقی، اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک (در نسخه هیبرید)، پاکسازی هوای کابین (در نسخه هیبرید)، جلو آمپر دیجیتال (در نسخه هیبرید)، اپل‌کارپلی، اندروید اتو، نمایشگر لمسی و دوربین عقب است.

اشکودا اوکتاویا نیز در بخش امکانات ایمنی و فنی نه‌تنها از تویوتا لوین چیزی کمتر ندارد، بلکه شاید می‌توان گفت امکانات بهتری نیز دارد. امکانات دیگری شامل ۶ کیسه هوای 10 نقطه‌ای، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، سیستم استارت و استاپ موتور، اتو هلد، کروزکنترل تطبیقی، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، ترمز پارک برقی، دسته‌دنده الکتریکی، فرمان دی‌کات، دسته‌دنده الکتریکی، تریم داخلی چرم مصنوعی، نورپردازی داخلی، مودهای مختلف رانندگی، سنسور نور، سنسور باران، نمایشگر لمسی سیستم مالتی‌مدیا، پشت آمپر دیجیتال، هشدار برخورد از جلو، استارت دکمه‌ای، صندوق‌عقب برقی، پاکسازی هوای کابین، شارژر وایرلس، سیستم تهویه‌مطبوع دو کاناله، سنسور نور و سنسور باران و تنها بخشی از فهرست آپشن‌های این خودرو به‌شمار می‌روند.

» قیمت کارخانه و بازار تویوتا لوین و اشکودا اوکتاویا

آخرین قیمت اعلام‌شده از طرف شرکت واردکننده برای نسخه بنزینی تویوتا لوین 2 میلیارد و 575 میلیون‌تومان و قیمت آن در بازار روز گذشته 3 میلیارد و 930 میلیون‌تومان اعلام شده است. آخرین قیمت نسخه هیبرید تویوتا لوین 2 میلیارد و 375 میلیون‌تومان در شرکت و 4 میلیارد و 330 میلیاردتومان در بازار روز گذشته اعلام شده است.

آخرین قیمت اشکودا اوکتاویا نیز توسط شرکت واردکننده 2 میلیارد و 868 میلیون‌تومان اعلام ‌شده؛ اما در بازار روز گذشته این خودرو حدود 3 میلیارد و 300 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

در پایان باید گفت خودرو اشکودا اکتاویا به‌دلایل متعددی یک سر و گردن بالاتر از تویوتا لوین است. جایی که این خودرو در اولین گام اصالت اروپایی و آلمانی و پشتوانه فولکس‌واگن را یدک می‌کشد و در گام‌های بعدی از نظر مشخصات فنی، امکانات و طراحی گزینه بهتر و جذاب‌تری در بازار خودرو است.