فعالیت ۱۰ هزار دستگاه تاکسی و ثبت روزانه ۷ میلیون تردد در سطح شهر مشهد
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با بیان اینکه نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه تاکسی در سطح شهر مشهد فعال هستند، اعلام کرد: طبق قانون، سهم ناوگان تاکسیرانی در جابهجایی مسافران شهری باید حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل سفرهای روزانه باشد. در حال حاضر شهر مشهد روزانه حدود هفت میلیون سفر شهری دارد که سهم شبکه تاکسیرانی شامل تاکسیهای پلاک «ت» و خدمات مسافر اینترنتی نزدیک به همین میزان است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
مرتضی چایچی مطلق در گفتوگو با ایسنا با اشاره به اینکه میانگین سن این خودروها ۱۰.۴ سال است، اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ آییننامه اجرایی حمایت از صنعت خودرو، میانگین سن فرسودگی ناوگان تاکسیرانی ۱۲ سال در نظر گرفته شده است. بنابراین تاکسیهای مشهد با توجه به میانگین سنی ۱۰.۴ سال، نیازمند نوسازی هستند و در حال حاضر حدود ۳۴۰۰ دستگاه تاکسی فراتر از این سن، فرسوده محسوب میشوند.
وی درخصوص مشکلات موجود در مسیر نوسازی ناوگان، ادامه داد: یکی از چالشهای اصلی، افزایش مستمر قیمت خودرو است. بهعنوان مثال، خودرو سمند سورن در حال حاضر قیمتی حدود ۸۷۰ میلیون تومان دارد. از سوی دیگر، ارزش گواهی اسقاط خودروهای فرسوده که به مراکز اسقاط تحویل داده میشوند، بسیار کمتر است و طبق قانون، مالک خودرو میتواند تا چهار گواهی اسقاط دریافت کند که ارزش هر گواهی ۳۵ میلیون تومان است و جمعاً حدود ۱۴۰ میلیون تومان میشود. واضح است که فاصله ۱۴۰ میلیون تومان تا قیمت روز خودرو، برای رانندگان بسیار دشوار است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به اقدامات انجام شده برای رفع این مشکل اشاره و خاطرنشان کرد: پیگیریهای انجام شده منجر به تصویب طرحی از سوی سازمان شهرداریها شد که بر اساس آن، رانندگان تاکسی میتوانند تا ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود حداکثر هشت درصد دریافت کنند و بخشی از این فاصله قیمتی را پوشش دهند. علاوه بر این، با مصوبات شورای اسلامی شهر، منابع دیگری نیز تامین شده و سازمان ما هم ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرضالحسنه با نرخ چهار درصد در اختیار رانندگان قرار میدهد که بتوانند بخش دیگری از هزینه نوسازی را از طریق این تسهیلات تامین کنند.

چالشهای مراکز اسقاط و تأثیر بر نوسازی ناوگان
چایچی مطلق به چالشهای مربوط به مراکز اسقاط اشاره و اظهار کرد: اینکه ارزش گواهی اسقاط خودرو فرسوده ۱۴۰ میلیون تومان است، اما در عمل به دلیل استقبال کم مراکز اسقاط و محدودیتهای پذیرش خودرو، اغلب مالکین نتوانستهاند این مبلغ را دریافت کنند و گاهی مبالغ کمتری پرداخت میشود. این موضوع باعث کاهش رغبت رانندگان برای نوسازی خودروهای فرسوده شده است. برای رونق نوسازی، خودروسازان باید تکلیف استفاده از گواهیهای اسقاط در تولیدات خود را مشخص کنند که خودروهای فرسوده به مراکز اسقاط بروند و مالکان آنها تشویق شوند که نوسازی را انجام دهند.
وی اظهار کرد: نوسازی ناوگان تاکسیرانی نه تنها به ارتقاء کیفیت خدمات شهری کمک میکند، بلکه ایمنی شهروندان و کاهش آلایندههای محیط زیست را نیز به دنبال خواهد داشت و ما به دنبال اجرای برنامهای جامع و مستمر برای تحقق این هدف هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به تشریح وضعیت شبکه تاکسیرانی و پاسخگویی آن به نیاز حمل و نقل شهری پرداخت و افزود: طبق قانون، سهم ناوگان تاکسیرانی در جابهجایی مسافران شهری باید حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کل سفرهای روزانه باشد. در حال حاضر شهر مشهد روزانه حدود هفت میلیون سفر شهری دارد که سهم شبکه تاکسیرانی، شامل تاکسیهای پلاک «ت» و همچنین خدمات مسافر اینترنتی، نزدیک به همین میزان و حدود ۲۰ درصد است. این میزان معادل تقریبا ۱۵۰ هزار سفر روزانه میشود.
چایچی مطلق با بیان اینکه از نظر تعداد ناوگان مشکلی برای پاسخگویی به نیاز شهروندان وجود ندارد، گفت: شبکه تاکسیرانی مشهد قادر است، پاسخگوی نیاز حمل و نقل شهری باشد، اما در زمینه نوسازی ناوگان و ارتقاء کیفیت خدمات، اقدامات جدیتری لازم است.
وی به استفاده از فناوریهای هوشمندسازی در شبکه تاکسیرانی مشهد اشاره و بیان کرد: در مبادی ورودی شهر، از جمله پایانههای مسافربری، راهآهن و فرودگاه، همچنین خطوط ویژه اطراف حرم مطهر رضوی در ابتدای خیابان شیرازی، طبرسی، نواب صفوی و بابالجواد، سامانهای به نام «سامانه فاکتور سفر» راهاندازی شده است. مسافران در این مراکز میتوانند مقصد سفر خود را اعلام کنند و بر اساس نرمافزار سامانه، نرخ کرایه محاسبه شده و فاکتوری به مسافر ارائه میشود. این اقدام باعث شده که شهروندان قبل از آغاز سفر از هزینه سفر خود مطلع شوند و نگرانی بابت اضافه دریافت کرایه نداشته باشند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به شبکه هوشمند بیسیمهای قدیم اشاره کرد و افزود: علاقهمندان میتوانند از طریق تماس با چهار شماره فعال شبکه تاکسی بیسیم، شامل ۱۳۳، ۱۸۲۹، ۱۸۳۰ و ۱۸۶۰، درخواست خود را ثبت کنند. سامانه هوشمند ما نزدیکترین تاکسی به محل مبدا سفر را شناسایی کرده و خودرو اعزام میشود که سفر انجام گیرد.
چایچی مطلق با تأکید بر اهمیت نوسازی و ارتقای فناوری در تاکسیرانی شهر، اظهار کرد: همزمان با پاسخگویی به حجم بالای سفرهای روزانه لازم است که فناوریهای نوین و نوسازی ناوگان به صورت مستمر پیگیری شود، که کیفیت خدمات برای مسافران ارتقا یابد و تجربه سفر برای شهروندان بهبود پیدا کند.
وی ادامه داد: شبکه تاکسیرانی مشهد توانایی پاسخگویی به سفرهای روزانه شهروندان را دارد و با بهرهگیری از فناوریهای هوشمند، امکان رصد و مدیریت بهتر ناوگان فراهم شده است، اما استمرار برنامههای نوسازی و توجه به زیرساختها کلید ارتقای خدمات به شهروندان خواهد بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با تشریح وضعیت ایستگاهها، ناوگان و خدمات حمایتی به رانندگان تاکسی، اظهار کرد: در زمینه ایستگاههای تاکسیرانی، تقریباً چالشی وجود ندارد و توانستهایم در تمام نقاط مورد نیاز، محلهای مناسبی برای ایستگاهها تعبیه کنیم. در این روند، ملاحظات ترافیکی نیز با همکاری سازمان ترافیک و مناطق شهری حل و فصل شده است.

ارائه تسهیلات نوسازی و نگهداری خودرو به صورت قرضالحسنه به رانندگان
چایچی مطلق با تاکید بر سختی شغل تاکسیرانی، گفت: رانندگی و خدمترسانی در شرایط ترافیکی دشوار است و با توجه به هزینههای نگهداشت خودرو، رانندگان تاکسی با مشکلاتی در حوزه درآمد و هزینه مواجه هستند. برای رفع این مشکل، تسهیلات نوسازی و نگهداری خودرو به صورت قرضالحسنه به رانندگان ارائه میشود. همچنین بیمه تکمیلی درمان رانندگان، سهمیههای سوختی که از سوی دولت تخصیص مییابد و برنامههای فرهنگی، آموزشی و ورزشی نیز برای رانندگان اجرا شده است.
وی درباره آلودگی خودروهای تاکسی، بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد ناوگان تاکسیرانی مشهد دوگانهسوز هستند و سوخت مصرفی آنها عمدتاً گاز طبیعی فشرده «CNG»است که جزو سوختهای پاک محسوب میشود. بنابراین تاکسیهای مشهد به عنوان خودروهای پاک شناخته میشوند و آلاینده محسوب نمیشوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد با اشاره به اقدامات سازمان برای ارتقای ایمنی و کاهش دغدغههای رانندگان، توضیح داد: تمام خودروهای فعال در تاکسیرانی مشهد، اگر به سن فرسودگی نرسیده باشند، سالانه دو بار و در صورت فرسوده بودن، چهار بار در سال معاینه فنی میشوند. برای کاهش هزینههای رانندگان، تفاهمنامهای با مرکز معاینه فنی حافظ متعلق به شهرداری، منعقد شده است که تمام تاکسیهای فعال شهر بتوانند معاینه فنی خود را به صورت رایگان انجام دهند. این اقدام هم هزینهها را برای رانندگان کاهش میدهد و هم ایمنی سفر شهروندان و زائران را تضمین میکند. با تکمیل ایستگاهها، هوشمندسازی خدمات، ارائه تسهیلات و ارتقای ایمنی و سلامت ناوگان، تلاش داریم هم آرامش شهروندان و زائران حفظ شود و هم رانندگان تاکسی در شرایط مناسبتری فعالیت کنند.
چایچی مطلق درخصوص وضعیت نظارت بر خدمات تاکسیرانی و ارتقای کیفیت حمل و نقل شهری، بیان کرد: بخش نظارت و بازرسی سازمان به صورت فعال، خدمات تاکسیرانی را تحت کنترل دارد. نظارتها به دو شکل میدانی و سیستمی انجام میشود و در بخش سیستمی، از طریق دوربینهای نظارت تصویری بر عملکرد ناوگان و رانندگان، کیفیت خدمات رصد میشود.
وی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه تخلف میتوانند از طریق سامانه ۱۳۷ شهرداری که سامانه ارتباط مردمی است، موارد خود را به سازمان اطلاع دهند. تمامی گزارشها بررسی میشوند و در صورتی که تخلفی احراز شود، برخورد قانونی با راننده انجام میشود و نتیجه نیز به شاکی یا مسافر اطلاع داده خواهد شد، که حق او احقاق شود.
خدمات تاکسیرانی محدود به خطوط مشخص یا مناطق برخوردار نیست
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد به اهمیت ارتقای کیفیت خدمات در همه مناطق شهری اشاره و اظهار کرد: خدمات تاکسیرانی محدود به خطوط مشخص یا مناطق برخوردار نیست، این خدمات عمومی است و کل شهر را پوشش میدهد. به همین دلیل، تلاش ما بر ارتقای کیفیت خدمات در تمامی مناطق از جمله مناطق کمبرخوردار متمرکز است.
چایچی مطلق درباره برنامههای ارتقای ایمنی و کیفیت خدمات، اظهار کرد: در کنار نوسازی ناوگان، آموزشهای مستمر به تاکسیرانان ارائه میشود و کنترلهای لازم نیز صورت میگیرد که خدمات ایمن، امن و باکیفیت به شهروندان و زائران ارائه شود. هدف ما این است که تجربه سفر با تاکسی نه تنها راحت و سریع باشد، بلکه اعتماد و رضایت مسافران نیز جلب شود.
وی با تاکید بر نقش نظارت در بهبود حمل و نقل عمومی، افزود: نظارت مستمر و برخورد با تخلفات باعث میشود که استانداردهای خدمات در سطح شهر رعایت شود و شهروندان با اطمینان بیشتری از خدمات تاکسیرانی استفاده کنند.
انتهای پیام