تولید «ب ام و» سری ۸ رو به پایان است؟
اقتصاد ایران: اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی بود که کوپه جدید بامو با نام سری ۸ راهی بازار شد و اخیرا نیز دو نسخه عملکردی M۸ کانورتیبل و کوپه و نسخه سدان این محصول یا همان سری ۸ گرنکوپه باواریایی بهبازار معرفی شده و بنابر گزارشها تولید این مدلها نیز تنها تا پایان سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت. اما سری ۸ گرنکوپه چه ویژگیهایی در چنته دارد تا بتواند رقبای سرسختی چون مرسدسبنز AMG GT چهار در، آئودی A۷ و پورشه پانامرا را بهچالش بکشد؟
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
در ادامه به بررسی کوپه چهار درِ جدید و جذاب بامو خواهیم پرداخت.
طراحی خارجی و داخلی
سری ۸ گرنکوپه در نخستین نگاه از همان ظاهر نسخه کوپه بهره میبرد. درواقع طراحان بامو برای اضافه کردن دو در به گرنکوپه، حدود ۲۰.۳ سانتیمتر بهطول آن اضافه کردهاند. اما کمی رشد ابعادی به این معنا نیست که ساختارشکنی در استایل باشد، بلکه علاوهبر حفظ زیبایی و تناسبات کلی بدنه، راحتی فضای سر و نشیمن سرنشینان عقب نیز تضمین شده و بههمین علت افزایش قابل توجه فضای زانو در عقب بهمیزان ۱۸ سانتیمتر لحاظ شده است.
سبک طراحی در گرنکوپه مشابه نسخه کوپه با جزئیاتی خاص و منحصربهفرد است؛ چراغهای باریک و جلوپنجره بهفرم جدید بامو و البته پوزه کشیده و خطوط شارپ و ورودیهای هوا درون سپر، ظاهری تهاجمی و البته دلفریب دارد. نمای جانبی نیز بهلحاظ طراحی، سنگین و با ابهت بهنظر میرسد و استفاده از سطوح و خطوط شارپ و تقاطعهای تیز، همینطور طراحی ورودی هوا روی گلگیر و درعین حال بهترین تناسب ابعاد چرخ با بدنه و همچنین اورهنگهای نسبتا بلند، چهره و کاراکتر سری ۸ گرنکوپه را خوشفرم و نافذ میکند. درعین حال انحنا و فرم سقف و البته حفظ فرم ستون مشابه مدل کوپه درکنار رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی جذابیت این مدل را همچنان افزایش داده است.
از سویی در نمای عقب حجمپردازی و چراغهای کشیده و ورودیهای هوا درون سپر عقب، به همراه دو اگزوز بزرگ به اسپرت بودن و البته زیبا بودن این محصول خاص بامو کمک زیادی کرده است. درعین حال سازه آلومینیومی مونوکوک سبب کاهش وزن چشمگیری شده که عملکرد خودرو را بهبود میبخشد و با توجه به بهینهسازی انجامشده ضریب درگ کاهش یافته و آیرودینامیک آن نیز در سطح خود بینظیر است.
جذابترین بخش گرنکوپه کابین این خودرو است. فضای داخلی مشابه نسخه کوپه بوده و بهکارگیری چرم و قطعات آلومینیومی و فرمان نسخه M۸۵۰i، قرارگیری صفحه ۱۰.۲۵ اینچی میانی کنسول و کلاستر و پنل دیجیتالی و چرم بهکاررفته با کیفیت، با دو رنگ مختلف حس یک خودرو لوکس را بهسرنشینان القا میکند. درعین حال قرارگیری دکمه استارت درکنار دستهدنده اسپرت و پدالهای شیفتر پشت فرمان تداعیگر یک مدل خودرو اسپرت است.
همچنین طراحان بامو با استفاده از سقف پانورامیک، بهکارگیری چرم و قطعات باکیفیت و طراحی صندلیهای جدید اسپرت حتی برای سرنشینان عقب و نورپردازی مناسب و خاص تلاش کردهاند نمای داخلی را هرچه بیشتر زیبا و مشتریپسند کنند. از سوی دیگر در نسخههای ام و همچنین آپشنال سقف فیبرکربن و همچنین سپرهای اسپرت که ورودیهای هوا درون آن طراحی شده، قابل سفارش است.
مشخصات فنی سدان کوپه باواریایی
از آنجا که سری ۸ گرنکوپه محصول چهاردر اسپرت جدید بامو است، در بخش فنی آن شاهد طیف گستردهای از تغییرات هستیم. بر این اساس در پس این چهره تهاجمی و خشن دو مدل پیشرانه بنزینی و یک مدل موتور دیزلی بنا بهنوع و مدل خودرو قابل ثبت و سفارش خواهد بود. درعین حال قویترین موتور سری ۸ گرنکوپه در نسخه M۸۵۰i یک موتور ۸ سیلندر ویشکل به حجم ۴.۴ لیتری مجهز به تویینپاور توربو است که ۵۳۰ اسببخار قدرت و در بهترین حالت حداکثر ۷۵۰ نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. درعین حال در این مدل تغییرات لازم روی سیستم ولو ترونیک که همان ونوسهای دوگانه هستند و میزان فشار پاشش سوخت داخل سیلندر و همچنین محفظه احتراق صورت گرفته تا این بهرهوری حاصل شود و پیشرانه اقتصادیتر بنزینی نیز در نسخه ۸۴۰i نصب شده که پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری تویینپاور توربو است و حداکثر ۳۴۰ اسببخار قدرت و ۵۰۰ نیوتونمتر گشتاور خروجی دارد.
علاوهبر این دو پیشرانه بنزینی و یک موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری تویینپاور توربو روی نسخه ۸۴۰d قابل نصب است که توانایی تولید ۳۲۰ اسببخار قدرت و ۶۸۰ نیوتونمتر گشتاور را دارد. هر سه مدل پیشرانه قدرتمند با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک استپترونیک اسپرت هماهنگ شده تا با سامانه هوشمند چهارچرخمحرک XDrive قدرت را به چهار چرخ منتقل کند. همین موضوع سبب شده است در نسخه M۸۵۰i XDrive شاهد شتابگیری خودرو ظرف ۳.۹ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت باشیم. ناگفته نماند که در نسخه M کامپتیشن قدرت به ۶۲۵ اسببخار و میزان گشتاور نیز به ۷۵۰ نیوتونمتر میرسد تا شتاب اولیه آن به ۳.۲ ثانیه برسد.
سایر ویژگیهای فنی
مضاف بر موارد مذکور برای این مدل دیفرانسیل ام اسپرت در نظر گرفته شده و در این نوع سیستم انتقال قدرت، یک موتور الکتریکی با سیستم DSC کنترل پایداری داینامیکی هماهنگ شده تا در بهترین حالت توزیع نیرو و گشتاور بین چرخها براساس شرایط داینامیکی صورت گیرد.
این نوع سیستم انتقال قدرت درکنار بهکارگیری سیستم الکترومکانیکی فرمان هندلینگ بینظیری را برای این گرنکوپه فراهم میکند. همچنین در این مدل پنج حالت رانندگی مختلف شامل اکو پرو، کامفورت (راحتی)، اسپرت، اسپرتپلاس و یک وضعیت دلخواه تعبیه شده تا ضمن تطبیق با سیستم تعلیق حرفهای، پایداری خودرو در شرایط مختلف بهبهترین شکل حاصل شود.
نکته مهم در سیستم تعلیق این مدل، نصب و بهکارگیری یک مدل موتور چرخنده الکتریکی روی محورهای جلو و عقب است که کاربرد آن تضمین پایداری بالا هنگام شتابگیری خودرو است. برای سیستم ترمزگیری نیز در محور جلو از کالیپر چهار پیستونه و در عقب از کالیپر تکپیستونه با دیسک ۳۷۴ میلیمتری استفاده شده و لوگوی آبیرنگ حکشده روی کالیپر نیز نمای خوب و جذابی دارد و کاملا بهچشم میآید. درعین حال برای این مدل رینگهای ۲۰ اینچی ام سبکوزن آلیاژی با تایرهای ۳۵/۲۴۵ در جلو و ۳۰/۲۷۵ در عقب در نظر گرفته شده که در نسخه استاندارد ۱۸ اینچی و در نسخه ام اسپرت ۱۹ اینچی قابل نصب است. البته نسخه های-پرفورمنسی سری ۸ گرنکوپه یعنی M۸ کامپتیشن از رینگهای ۲۰ و ۲۱ اینچی برخوردار است.
سیستمهای الکترونیکی هوشمند
سیستمهای الکترونیکی هوشمند جدیدی در سری ۸ گرن کوپه طراحی و بهکار گرفته شده که از آن جمله میتوان بهسیستم کمکی رانندگی، نصب دروبین پردازش تصویر بههمراه سنسور راداری در جلو جهت کارکرد سیستم کنترل فاصله، سیستم کروزکنترل تطبیقی، هداپدیسپلی، سیستم هشدار انحراف از مسیر بهصورت آپشن، سیستم کمکی رانندگی حرفهای، سیستم دید در شب بامو، سیستم کمکی پارک، سیستم کنترل فواصل پارک، دوربین دید عقب، سیستم بامو کانکتد و کانکتددرایو، سیستم سخنگو برای فعال شدن سیستم تهویهمطبوع و تنظیم دمای کابین، سیستم پیشگیری از برخورد، سیستم پایش نقطهکور، سیستم کمکی رانندگی در تقاطعها و سیستم هوشمند کلید و ۱۶ بلندگو ۱۶ کاناله ۴۶۴ واتی بههمراه سیستمهای فوق هوشمند کمکی رانندگی برای کاهش خطای راننده و ایمنی اشاره کرد که سبب متمایز شدن این خودرو چهار در کوپه از سایر رقبا میشود. قیمت سری ۸ گرنکوپه از ۸۴ هزار و ۹۰۰ دلار آغاز میشود.