تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4231386
شناسه : 4231386
تاریخ :
رئیس بنیاد سعدی: دانشجویان خارجی سفیرانی برای معرفی ایران هستند اقتصاد ایران: ایسنا/قزوین رئیس بنیاد سعدی گفت: دانشجویان خارجی می‌توانند سفیران موفقی باشند برای معرفی سطح علمی کشور ما باشند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

غلامعلی حدادعادل در نشست هم‌اندیشی رؤسای مراکز آموزش زبان فارسی سراسر کشور که امروز چهارشنبه ۲۶ آذر به میزبانی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: قزوین همواره شهری فرهنگی و هنری بوده است. اما از حیث سابقه فرهنگی، تمدنی و میراث فرهنگی، کمتر از شایستگی‌هایش شناخته شده است؛ قزوین بیش از آنچه شهرت دارد، نیازمند توجه تاریخی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: شهرت قزوین به‌عنوان «پایتخت خوشنویسی»، نشان‌دهنده پیوند عمیق آن با زبان و ادبیات فارسی است. خوشنویسی و شعر فارسی همزاد یکدیگرند و شعر با خوشنویسی عرضه می‌شد.

رئیس بنیاد سعدی درباره لزوم و اهمیت پذیرش دانشجوی خارجی در کشور خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور ما توانایی پذیرش دانشجوی خارجی را دارند. سطح آموزش عالی در کشور ما به‌گونه‌ای است که می‌توانیم در کشورهای همسایه، متخصص تربیت کنیم. من به رشته پزشکی اشاره می‌کنم؛ یادمان هست که در سال‌های اول انقلاب، بیماران برای معالجه به خارج از کشور اعزام می‌شدند و در ابتدای جنگ، زمانی که در مضیقه ارزی بودیم، کمیسیونی تشکیل می‌شد که مدارک را تأیید می‌کرد و ارز لازم را تخصیص می‌داد.

وی افزود: حتی پیش از انقلاب نیز پزشکان هندی، پاکستانی و بنگلادشی در کشور حضور داشتند که این خود حکایت از کمبود پزشک در آن زمان داشت. امروز بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا برای معالجات خود به ایران مراجعه می‌کنند. ما در تمامی رشته‌ها پیشرفت خوبی داشته‌ایم؛ ما که ماهواره پرتاب می‌کنیم، به‌یقین می‌توانیم دانشجوی خارجی تربیت کنیم.

حدادعادل تصریح کرد: دشمن در تلاش است با تحریم‌ها و فشارها، مانع پیشرفت ما شود و نگذارد انقلاب اسلامی برای سایر کشورها الگو باشد. در تبلیغات مداوم، ما را عقب‌مانده جلوه می‌دهند؛ اما اگر دانشجوی خارجی بیاید و کارایی خود را نشان دهد، تمام نقشه‌های دشمن باطل می‌شود.

وی مطرح کرد: اگر انبوهی از تحصیل‌کردگان ایرانی را داشته باشیم که پس از فارغ‌التحصیلی به کشورهای خود بازگردند، این افراد برای ما سرمایه محسوب خواهند شد. آن‌ها می‌توانند در توسعه‌ کشور خود مؤثر باشند و اگر تصویر مثبتی از ایران داشته باشند، بهترین مبلغان برای کشور ما خواهند بود. همچنین می‌توانند در دفع شبهات و سیاه‌نمایی‌ها مؤثر باشند و در عرصه‌ اقتصادی برای کشور سرمایه محسوب شوند.

رئیس بنیاد سعدی اضافه کرد: این موارد تنها زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که ما دانشجوی خارجی را به‌خوبی تربیت کنیم و این مقوله را جدی بگیریم. جدی گرفتن آموزش به دانشجوی خارجی بسیار مهم است.

وی گفت: البته آموزش خواندن و نوشتن به دانشجوی خارجی لازمه‌هایی دارد و لازمه‌ آن، آموزش زبان فارسی است؛ در غیر این صورت، دانشجو نمی‌تواند آموزش درست را درک کند. زبان فارسی می‌تواند زبان علم باشد و این را در فرهنگستان تجربه کرده‌ایم. ما می‌خواهیم فرهنگ و هویت خود را حفظ کنیم، و باید در گام اول به دانشجو، زبان فارسی بیاموزیم.

حدادعادل بیان کرد: ما می‌توانیم پیش از ورود دانشجو به کشور، آموزش زبان فارسی را آغاز کنیم و در شهرهایی مانند نجف و بغداد، مراکز آموزش زبان فارسی داریم و می‌توانیم آموزش‌های اولیه را ارائه داده، سپس سطح‌بندی کنیم و در صورت رفع نقص، آموزش تکمیلی ارائه دهیم.

وی اظهار کرد: گاهی مراکز آموزشی هنگامی که دانشجویان  فارسی بلد نیستند، از استادی که به زبان انگلیسی مسلط است می‌خواهند تدریس کند که این خلاف قوانین ایران است. اینجا یک سوال مطرح می‌شود که چقدر از اساتید ما می‌توانند با زبان انگلیسی تدریس کنند؟ یک مترجم نیز نمی‌تواند ظرافت‌های علمی را به دانشجو منتقل کند.

رئیس بنیاد سعدی اشاره کرد: مأموریت ما این است که دانشجو پس از پذیرش، به زبان فارسی مسلط باشد تا بتواند سر کلاس درس حاضر شود. مسئولیت شما این است که دانشجویان خارجی را آماده کنید تا بتوانند مطالب علمی را در کلاس‌های درس بیاموزند.

آموزش زبان فارسی چه الزاماتی دارد؟

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا باید معلم زبان فارسی کافی در اختیار داشته باشیم. آموزش به زبان‌آموزان هم‌زبان فارسی‌زبانان داخلی و زبان‌آموزان خارجی، مهارت خاصی دارد و متفاوت است.

حدادعادل در خصوص الزامات آموزش زبان فارسی تشریح کرد: مولفه‌ دیگر، کتاب است؛ کتاب‌ها باید سطح‌بندی شده باشند و در ابتدا کتاب‌های عمومی و سپس کتاب‌های تخصصی مرتبط با رشته‌ دانشجو ارائه شود. معلم باید به روش تدریس به خارجی‌ها مسلط باشد. همچنین، استفاده از ابزارهای نوین برای آموزش زبان ضروری است و باید از تمام این ابزارها استفاده کنیم. استانداردسازی نیز بسیار مهم است؛ آموزش زبان بدون رعایت استاندارد اصلاً ممکن نیست و استانداردها باید تدوین شده باشند.

وی درباره نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های چند سال اخیر گفت: هر کاری برای رشد نیاز به زمان دارد. در کشور ما بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی وجود دارد. تعداد دانشجویان خارجی در هر رشته باید کمتر باشد تا کیفیت آموزش آسیب نبیند. گزارش‌هایی رسیده است که برخی، در ازای دریافت دلار، به دانشجویان مدرک داده‌اند بدون اینکه دانشجو چیزی یاد گرفته باشد.

رئیس بنیاد سعدی تاکید کرد: باید آموزش را جدی بگیریم و معلم کافی داشته باشیم؛ این کار شماست که در بنیاد سعدی هستید. ما در بنیاد سعدی قصد تصدی‌گری در آموزش زبان فارسی نداریم؛ ما فقط آماده کمک هستیم و قصد رقابت با هیچ مرکزی را نداریم.

وی اظهار کرد: مشکلاتی که در آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها وجود دارد، در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و تصویب شد که بنیاد سعدی عهده‌دار نظارت بر کیفیت آموزش باشد و ما موظفیم که به شورا گزارش دهیم وضع آموزش به دانشجویان خارجی چگونه است. ما تیمی داریم که به استان‌ها سفر می‌کنند و وضعیت آموزش زبان فارسی را بررسی می‌کند.

حدادعادل اعلام کرد: بنیاد سعدی ۴۰ کتاب برای آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها تألیف کرده‌ایم و مراکز آموزش زبان فارسی می‌توانند از این منابع استفاده کنند. علاوه بر آن، می‌توانیم مشورت ارائه دهیم؛ چون این یک کار ملی برای علم، انقلاب و ایران است، بنابراین همه باید به هم کمک کنیم.

وی اضافه کرد: جامعه المصطفی نمونه‌ای موفق در تربیت دانشجوی خارجی است. این دانشجویان با تسلط بر زبان فارسی و عربی، بعدها می‌توانند کتب قرآن را به زبان‌هایی ترجمه کنند که تاکنون قرآن به آن زبان‌ها ترجمه نشده است.

رئیس بنیاد سعدی یادآور شد: مشکلات مالی دانشگاه‌ها را به سمت جذب دانشجوی خارجی سوق می‌دهد، اما این عطش برای کسب درآمد نباید باعث کاهش کیفیت شود. اگر نسلی را تربیت کنیم که در کشورمان موفق نباشد، کسی مشتاق تحصیل در ایران نخواهد بود.

انتهای پیام