اجرای طرح «مکملیاری» در ۱۰ درصد مدارس پسرانه متوسطه قم
اقتصاد ایران: ایسنا/قم رئیس اداره سلامت و پایگاه تندرستی آموزش و پرورش استان قم گفت: طرح مکملیاری با (ویتامین D و قرص آهن) در تمام مدارس مقاطع متوسطه اول و دوم دخترانه در حال اجرا است، اما در مکملیاری با ویتامین D، تنها ۱۰ درصد مدارس پسرانه متوسطه در استان قم شامل این طرح هستند که این مسئله به دلیل عدم تأمین اعتبار بوده است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
فرزانه باقری در گفتوگو با ایسنا از اجرای طرح مکمل یاری با قرص آهن و ویتامین D در مناطق هفت گانه استان قم شامل؛ چهار ناحیه شهری، دو شهرستان جعفریه و کهک و یک منطقه خلجستان خبر داد و گفت: این طرح با همکاری آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و با هدف بهرهگیری بهینه از زمان مؤثر مصرف دو ماده مغذی حیاتی (آهن و ویتامین D) در دوره نوجوانی طراحی شده است.
رئیس اداره سلامت و پایگاه تندرستی آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: در این طرح به مدت ۱۶ هفته یک قرص آهن و ماهیانه یک قرص ویتامین D در بین دانشآموزان توزیع میشود.
باقری با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین D، تصریح کرد: مصرف ویتامین D در سنین رشد دانشآموزان در جذب کلسیم از روده، رشد و سلامتی استخوانها، جلوگیری از ابتلا به دیابت و فشار خون در بزرگسالی نقش مهمی دارد.
وی در خصوص اثرات مصرف آهن در دانشآموزان بیان کرد: با توجه به نقش حیاتی این ماده معدنی در ساخت هموگلوبین که مسئول حمل اکسیژن در خون است کمبود آهن از تولید کافی هموگلوبین جلوگیری کرده و قطعاً بر اکسیژنرسانی بدن تأثیر منفی میگذارد. بهعنوان مثال، دانشآموزانی که با کمبود یا فقر آهن مواجهند، در هنگام فعالیت ورزشی به سرعت خسته میشوند، دچار تنگی نفس شده و سطح انرژی آنان افت میکند؛ همچنین ممکن است تحریکپذیر و تندخو شوند.
رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش قم در ادامه اضافه کرد: بهطور کلی، کمبود آهن علاوه بر تأثیر بر رشد و وزن، میتواند منجر به کندی رشد، احساس خستگی مداوم و کمبود انرژی شود.
وی ادامه داد: دانشآموزان علاوه بر فعالیتهای جسمی، فعالیتهای ذهنی سنگینی نیز در زمینه مطالعه و درسخواندن متحمل میشوند. مشاهده شده که اگر چنین دانشآموزانی دچار فقر آهن شوند، بسیاری از فعالیتهای روزمره آنان تحت تأثیر منفی قرار خواهد گرفت.
رئیس اداره سلامت آموزش و پرورش قم ضمن تاکید بر اهتمام مدیران مدارس و همچنین دانش آموزان در اجرای این طرح، یادآور شد: از طریق تولید محتوای مناسب در فضای مجازی و اجرای برنامههای آگاهسازی، این اطلاعرسانیها را به خانوادهها و اولیا ارائه دهند. مطمئنم تأثیرات استفاده از این مواد مغذی بهسرعت و در کوتاهمدت در روند تحصیلی دانشآموزان نمود پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام