اهمیت و نقش بانوان در مدیریت بهینه مصرف برق
اقتصاد ایران: ایسنا/فارس مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با اشاره به اجرای طرح ملی «صبا» با هدف ترویج مصرف بهینه انرژی و توانمندسازی گروههای هدف، از اهمیت و نقش بانوان در مدیریت بهینه مصرف برق سخن گفت.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محمدحسین زارعی امروز دوشنبه، ۱۷ آذر در نشست نشست هماهنگی و آشنایی با طرح ملی «سبا» (سفیران بهینهسازی انرژی)، این طرح را یک حرکت جامع فرهنگی با هدف نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه در جامعه عنوان کرد و گفت: این طرح با تمرکز بر آموزش بانوان و کودکان، به دنبال نهادینهسازی فرهنگ مصرف صحیح انرژی در خانواده است.
وی، بر نقش مهم بانوان در مدیریت مصرف انرژی و فرهنگسازی مصرف بهینه در خانواده تاکید کرد و افزود: بانوان، مسئولیت بسیاری از تصمیمات مربوط به مصرف انرژی در منزل را بر عهده دارند، از اینرو سفیران آموزش دیده طرح سبا با استفاده از ابزارهای نوین آموزشی و ارتباطی کمک میکنند تا روشهای بهینهسازی مصرف انرژی را در خانههای خود پیادهسازی کنند.
زارعی افزود: اساسیترین نقطه شروع برای مدیریت مصرف انرژی و نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه، خانه و خانواده است و در این خصوص بانوان به عنوان مدیران خانه نقش کلیدی و محوری دارند.
این مقام مسئول یادآور شد: در کنار بخش ویژه بانوان، یکی دیگر از محورهای اصلی طرح ملی سبا، گروه هدف کودکان هستند که طرح سبا با تولید محتوای آموزشی جذاب و نوآورانه برای گروه سعی دارد تا از طریق بازی و سرگرمی به آنها مفاهیم مربوط به مصرف بهینه انرژی را آموزش دهد.
زارعی تاکید کرد: اجرای طرح سبا نه تنها به بهینهسازی مصرف انرژی کمک میکند، بلکه نقش مهمی نیز در افزایش آگاهی عمومی و ایجاد مشارکت فعال در حفظ منابع انرژی دارد.
در ادامه این نشست، کارشناس مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان فارس نیز اظهار کرد: طرح ملی سبا یکی از طرحهای شاخص شرکت توانیر است که با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه انرژی در دو محور بانوان و کودکان اجرا میشود.
فاطمه کاظمی افزود: در این طرح، بانوان به عنوان مدیران انرژی در خانهها آموزش میبینند و کودکان نیز از طریق دو شخصیت عروسکی «سبا» و «سپند» با مفاهیم صرفهجویی، نور، دما و مصرف هوشمند انرژی آشنا میشوند.
وی تصریح کرد: نقشآفرینی بانوان به عنوان همسر، مادر، مدیر برنامهریزی خانواده و فردی که نقش اصلی در تنظیم خرید ایفا میکند، میتواند اثرگذاری بسیار مهمی در تغییر الگوی مصرف و کاهش هزینههای خانواده داشته باشد.
انتهای پیام