نمایشگاه «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»؛ حاصل هفت سال جستوجو در طبیعت
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی نمایشگاه نقاشی «شبیه دیدن با لنز ۲.۵»، حاصل هفت سال حضور مستمر ساره عباسی در طبیعت ایران و ترکیه است. این مجموعه، نه تنها بازنمایی مستقیم طبیعت، بلکه تجربهای از دریافت ذهنی و انتزاعی هنرمند از مناظر و احساسات لحظهای او است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
ساره عباسی در گفتوگو با ایسنا درباره چرایی انتخاب عنوان نمایشگاه اظهار کرد: عنوان بهگونهای انتخاب شده که پرسشی در ذهن مخاطب ایجاد کند. تجربه دیدن با لنز نزدیکبین، جایی که دوردستها محو و درهمتنیده دیده میشود، مبنای ایدهای بوده که در آثار این مجموعه بازتاب یافته است.
وی با بیان اینکه نمایشگاه شامل ۲۸ اثر است، افزود: آثار حاصل سفرهای متعدد من به مدت ۷ سال به طبیعت ایران و ترکیه است. پس از پایان چهار سال فعالیت هنری در ترکیه و بازگشت به ایران، مجموعه برای ارائه در کرمان آماده شده بود اما به دلایلی تصمیم بر آن شد که نسخه کاملتر این مجموعه در مشهد ارائه شود.
عباسی بیان کرد: مجموعه حاضر تنها نمایش طبیعت نیست، درواقع موضوع طبیعت، محور اصلی آثار است اما بازنمایی آن بر مبنای دریافت ذهنی و حسی انجام شده است، نه ثبت عینی و دقیق آن.

این هنرمند نقاش درباره سیر تحول سبک خود گفت: آثار هفت سال اخیر من نشان میدهد که به مرور از نقاشیهای رئال و عینی به تدریج فاصله گرفته و به انتزاع نزدیک شدهام. در طبیعت ساعتها مینشینم، نگاه میکنم و سپس با همان دریافت ذهنی نقاشی میکشم. برخی کارها به واقعیت نزدیک هستند اما مسیر اصلی حرکت از طبیعت عینی به طبیعت دریافتی بوده است.
وی درباره تکنیکهای به کار گرفته شده در نمایشگاه بیان کرد: تنوع تکنیکی از ویژگیهای این مجموعه است و مخاطب در نگاه اول تازگی آن را احساس میکند. بخشی از آثار با رنگ روغن و بخشی با اکریلیک اجرا شدهاند و در تعدادی از آنها از لایهگذاری و تکنیکهای چندقشری نیز استفاده شده است. همچنین آزادی قلم و اجرای مبتنی بر حس لحظه در اغلب تابلوها دیده میشود.
عباسی عنوان نمایشگاه را استعارهای از شیوه دریافت از طبیعت دانست و افزود: آنچه در نقاشیها دیده میشود، بازنمایی همان وضعیت محو، درهمتنیده یا انتزاعی طبیعت است که در نگاه هنرمند شکل گرفته است. درواقع طبیعت در این مسیر نقش یک راهنما و عنصر تعیینکننده داشته است.

این هنرمند نقاش درباره چالشهای شکلگیری این مجموعه گفت: یکی از مهمترین چالشها، عبور از بازنمایی عینی و رسیدن به بیان انتزاعی بوده است؛ مسیری که همچنان ادامه دارد. تجربه مداوم حضور در طبیعت و مواجهه با تغییرات نور و هوا، بخشی از روند شکلگیری آثار را تشکیل داده است.
وی درباره آنچه قرار است به مخاطب منتقل شود، خاطرنشان کرد: هدف مجموعه ایجاد حس رهایی و دریافت مثبت در مخاطب است. ارائه آثار با این رویکرد انجام شده تا تجربهای تازه و متفاوت پیشروی بازدیدکنندهگان قرار گیرد و سهمی در ارتقای سواد بصری جامعه داشته باشد.
عباسی درباره وضعیت هنر نقاشی در مشهد گفت: با وجود دورههایی از کمتوجهی، اکنون دوباره رونق گالریها و افزایش توجه مردم به هنر مشاهده میشود؛ روندی که زمینه فعالیت هنرمندان را تقویت میکند. همکاری میان هنرمندان، نهادهای دولتی و بخش خصوصی میتواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت تولید آثار هنری داشته باشد و حمایت مالی و معنوی، ضرورتی اساسی برای استمرار فعالیت هنرمندان است.
انتهای پیام