تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4219859
شناسه : 4219859
تاریخ :
تنفس زیر سقف دودی! اقتصاد ایران: اداره‌کل هواشناسی استان تهران با صدور هشداری از تشدید کاهش کیفیت هوا خبر داده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش «ایسنا» اداره‌کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از تشدید کاهش کیفیت هوا خبر داد. براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، از ساعات ابتدایی روز شنبه تا ظهر روز دوشنبه (۱۵ تا ۱۷ آذرماه) با افزایش محسوس غلظت آلاینده‌های جوی، غبار محلی و کاهش دید، کیفیت هوا به‌ویژه در نیمه جنوبی و مرکزی تهران تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بر این اساس و با تشکیل جلسه کارگروه اضطرار، مدارس در مقطع ابتدایی تعطیل و محدودیت‌های ترافیکی اعلام شد. با این حال این‌گونه تصمیمات چاره کار نیست و این روند به اقتصاد و فضای عمومی کشور لطمه وارد می‌کند.

پیش از این محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران درباره کیفیت هوای پایتخت گفته بود: «در یک سال گذشته انصافا اقدامات خوب و موثری صورت گرفته، اما کافی نیست. به‌عنوان مثال در رابطه با اسقاط خودروها، قانون هوای پاک، سال 1396 تصویب و ابلاغ شد. طی ۷ سال یعنی تا قبل از شروع دولت چهاردهم مجموعا در کشور ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو اسقاطی داشتیم. با این حال در یک سال گذشته که مربوط به دولت چهاردهم است، ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج و اسقاط شد. این حرکت خوبی است؛ هرچند هنوز ما به عددی که قانون تکلیف کرده است، نرسیده‌ایم. بر این اساس رقم سالانه در این بخش ۵۰۰ هزار دستگاه است که امیدواریم در سایه تلاش دولت و همکاری سایر بخش‌ها بتوانیم به این تکلیف قانونی برسیم.»

وی درباره پیگیری و تحقق برنامه‌های تصویب‌شده افزود: «عمر بیش از ۷۰ درصد خودروها بالای 15 سال است. این مدل خودروها فرسوده به‌شمار می‌روند و آلایندگی بالایی دارند. همچنین هر دستگاه موتورسیکلت فرسوده معادل چهار دستگاه خودرو آلایندگی دارد و بیش از 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند.»

اعمال قانون در پایتخت

سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این خصوص اظهار داشت: «خودروهایی که دارای نقص فنی هستند، به‌ویژه خودروهای دودزا در شرایط فعلی آلودگی هوا مشمول ابطال معاینه‌فنی و توقیف خواهند شد. این خودروها پس از توقیف ملزم به‌رفع نقص و دریافت معاینه‌فنی جدید از مراکز معاینه‌فنی مجاز هستند.»

وی درباره دلایل ابطال معاینه‌فنی نیز عنوان کرد: «دودزا بودن، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشه‌ها و آینه‌ها، آلودگی صوتی، مشکلات سیستم تعلیق، نقص در تجهیزات ایمنی سرنشین و تغییر ارتفاع خودرو از جمله دلایل ابطال معاینه‌فنی است. همچنین اگر خودرویی در تصادف بیش از ۶۰ درصد خسارت ببیند، معاینه‌فنی آن نیز باطل می‌شود. البته در شرایط فعلی آلودگی هوا، اولویت پلیس برخورد با خودروهای دودزاست و تنها در هشت ‌ماهه اخیر سال جاری نیز ۲ هزار و ۵۸۷ مورد ابطال معاینه‌فنی انجام شده است.»

فعالیت مجدد کارگروه کاهش آلودگی هوا

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز درباره اقدامات انجام‌شده در ماه‌های گذشته در این رابطه اعلام کرد از ابتدای دولت چهاردهم، کارگروه کاهش آلودگی هوا که در دوره قبل غیرفعال بود، دوباره فعال شده است. این کارگروه متشکل از بیش از ۲۰ دستگاه است که ۱۱ دستگاه اصلی آن مسئولیت مستقیم در حوزه‌هایی چون بهبود کیفیت سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده و توسعه حمل‌ونقل عمومی دارند.

وی افزود: «مهم‌ترین قانون بالادستی در این حوزه، قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶ است که دارای ۱۴ آیین‌نامه اجرایی است. متاسفانه بخش زیادی از این آیین‌نامه‌ها تاکنون اجرا نشده است. با وجود این، کارگروه ملی تلاش کرده موضوعات کلیدی مانند کیفیت سوخت، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و اسقاط خودروهای فرسوده را به‌طور ویژه پیگیری کند.»

انصاری ادامه داد: «مشکلات آلودگی هوا نیازمند عزم جدی و زمان منطقی است و در کوتاه‌مدت نمی‌توان وعده رفع کامل این معضل را داد. با این حال، سازمان محیط‌زیست در مسیر کاهش روزهای ناسالم حرکت می‌کند و همکاری‌هایی با صنایع بزرگ از جمله ذوب‌آهن اصفهان و فولاد مبارکه در حال انجام است.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره برقی‌سازی خودروها توضیح داد: «به‌صورت پایلوت، طرح برقی‌سازی موتورسیکلت‌های کار با همکاری استانداری و شهرداری تهران آغاز شده و تاکنون برنامه ۲۰ هزار دستگاه در حال اجراست. با این وجود، هیچ برنامه اسقاطی برای موتورسیکلت‌ها پیش نرفته است.»

انصاری متذکر شده از زمان تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط ‌شده بود؛ درحالی که طبق قانون برنامه هفتم سالی ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو باید اسقاط شود و این عملی نشده بود تا در یک سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شد؛ یعنی در طول یک سال بیش از ۷ سال گذشته خودرو اسقاط شد.