«GR GT»؛ حرکت سریع نینجای جسور
اقتصاد ایران: دوام بالا، کیفیت ساخت، ایمنی سطح بالا، هزینه نگهداری پایین، موتور کماستهلاک و به اصطلاح خودرویی برای تمام مسیرها بخشی از تعریف محصولات تویوتاست.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
شاید تا ۵ سال قبل طراحی خودروهای تویوتا چندان جذاب نبود؛ اما پس از ارائه زبان جدید طراحی این برند مطرح و صاحبنام ژاپنی از ۲۰۲۲ میلادی به بعد شاهد مدلهای زیبا و اسپرتی از تویوتا هستیم. براین اساس دو روز قبل بود که این کمپانی خوشنام مطرح جهان از دو محصول فوق اسپرت های-پرفورمنسی خود بهصورت رسمی رونمایی کرد. یکی از این محصولات با نام GR GT و دیگری با نام GR GT۳ شناخته میشود.
درباره تویوتا GR GT
نخستین تجربه ورود تویوتا به دنیای اسپرت با ۲۰۰۰ GT آغاز شد؛ کوپهای که از سال ۱۹۶۷ میلادی تا ۱۹۷۰ تنها ۳۵۱ دستگاه از آن بهتولید رسید و خاطرات خوشی از تویوتا را در ذهن اسپرت دوستان بهجا گذاشت. تا اینکه از سال ۲۰۱۹ میلادی با ورود بخش اسپرت تویوتا یعنی Toyota Gazoo Racing شاهد تغییر و تحولات فزایندهای در محصولات تولیدی این کمپانی مطرح ژاپنی بودیم. در این راستا دو روز قبل شاهد معرفی دو سوپراسپرت خاص تویوتا در قالب کانسپت بودیم که با نام GR GT شناخته میشوند. هر دو سوپراسپرت تجربه جدیدی از تویوتا در بخش خودروهای GT و های-پرفورمنسی است. تویوتا GR GT در نسخه ویژه برای جادهها و GR GT۳ برای پیستها در نظر گرفته شده است.
از نظر استایل GR GT و GR GT۳ سبک جدید طراحی تویوتا را که هممسیر با سوپراسپرت افسانهای آن یعنی لکسوس LFA بوده، بهنمایش میگذارند. با نگاهی به پروفیل GR GT شاهد یک پوزه بسیار کشیده، استفاده از خطوط شکسته روی بدنه، پشت نسبتا کوتاه و اورهنگهای بلند با رینگهای ۲۰ اینچی هستیم که کاراکتر نافذ و بسیار هیجان انگیزی به این سوپراسپرت میدهد. ناگفته نماند که رگههایی از طراحی کانسپت لکسوس LFA که اوایل سال جاری میلادی معرفی شد، در هر دو سوپراسپرت جدید دیده میشود. در نمای جلو شاهد کاپوت کشیده متورم هستیم که با خطوط شکسته شکل گرفته تا با چراغهای باریک مزین به LED، جلوپنجره باریک میان چراغهای جلو، ورودی هوا درون سپر و ورودیهای هوا روی کاپوت چهره کاملا جسورانه و تهاجمی از GR GT بهنمایش بگذارد.
در نمای عقب با یک سوپراسپرت پهنپیکر همراه هستیم که با چراغهای کشیده مزین به LED به هم پیوسته، حجمپردازی بسیار خاص روی درِ صندوق، دیفیوزر بسیار بزرگ، ورودیهای هوا زیر چراغهای عقب و اگزوزهای بزرگ چهارتایی گرد، همگی هیجان و اوج اسپرت بودن را به این نینجای جسور تزریق میکنند.
فرمولاسیون مهندسی پیشرفته به سبک تویوتا
مهندسان کمپانی تویوتا برای نخستینبار در سازه شاسی و بدنه GR GT از متریال آلومینیوم بهره گرفتهاند. بهعبارت دیگر از پروسه دایکستینگ کمک گرفته شده که طبق آنچه کمپانی تویوتا اعلام کرد بیش از ۱۲ هزار نقطه جوش در این سازه وجود دارد که بهروش بسیار هوشمندانهای صورت گرفته است. همچنین از متریال CFRP (فیبرکربن با پلیمر تقویتشده) بهره گرفته شده که باتوجه به آنچه کمپانی تویوتا اعلام کرده برای کاهش وزن و استحکام بدنه چنین تکنولوژی بهکار گرفته شده است.
از سوی دیگر این متریال در سوپراسپرتهای مطرح جهان مانند محصولات لامبورگینی (اونتادور، هوراکان، سنتاریو و...) و فراری و بوگاتی بهره گرفته میشود که در تیم مهندسی تویوتا نیز از آن استفاده کردهاند. هرچند که پنل شاسی جلو و عقب بهگونهای است که بیشترین میزان نیرو را جذب و منجر بهایجاد کابین بسیار امن برای سرنشینان میشود.

این طراحی سبب شده است مرکز ثقل پایین و توزیع وزن بهخوبی در میان محورهای جلو و عقب بهصورت ۴۵ به ۵۵ صورت گیرد. این یعنی بالاترین پرفورمنس را با جدیدترین مهندسی در اختیار شما میگذارد. باتوجه به ساختار تمامآلومینیومی موتور جدید ۸ سیلندر تویوتا در این سوپراسپرت مجموع وزن به ۱۷۵۰ کیلوگرم رسیده است.
برای اینکه GR GT بتواند در زمره سوپراسپرتهای سریع قرار گیرد، این نوع شاسی و بدنه توانایی حرکت تا حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر برساعت را بهاین کوپه های-پرفورمنسی میبخشد. بر این اساس دریچههای ورودی هوا روی بدنه ایجاد شده تا خنک کاری سیستم ترمز را در کنار بهبود ضریب آیرودینامیک داشته باشد و ضریب درگ را به ۰.۳۱ میرساند.
این یعنی برتری تیم طراحی و مهندسی تویوتا در توسعه این سوپراسپرت. همچنین کابین این سوپراسپرت با دو نمایشگر یکی برای کلاستر و دیگری برای سیستم اطلاعات-سرگرمی (مولتیمدیا) و دکمههای پیانویی سبب شده است فضای داخلی بسیار مدرن و جذاب باشد. اما استفاده از صندلی کاملا اسپرت، غربیلکفرمان نسل جدید دی-کات، پدالهای شیفتر فیبرکربنی بزرگ در پشت فرمان و دستهدنده مشابه پورشه ۹۱۱ توربو S (۹۹۲) همگی سبب شده است هیجان در کابین تویوتا GR GT به اوج خود برسد.

قلب تپندهای که ۸ سیلندر دارد!
مهمترین و جذابترین بخش در این سوپراسپرت قلب تپنده آن است. اگرچه این روزها شاهد کاهش حجم موتور و تعداد سیلندرها هستیم، اما کمپانی تویوتا خبر خوشی برای اسپرتدوستان دارد. آن هم بهره گرفتن از یک موتور ۸ سیلندر وی-شکل نسل جدید ۴ لیتری است که نیروی لازم را برای حرکت GR GT تامین میکند. درحقیقت این موتور مشابه تکنولوژی موتور ۸ سیلندر وی-شکل ۴ لیتری بای-توربو مرسدسبنز یعنی M۱۷۷ است. بهعبارت دیگر ساختار بدنه موتور یا بلوک آن تمامآلومینیوم دایکستینگ و سرسیلندر آن نیز از متریال آلومینیوم است.
این موتور وی-شکل دارای طراحی و زوایای قرارگیری سیلندرها به صورت ۹۰ درجهای و حجم موتور ۳۹۹۸ سیسی است. این موتور بهلطف پارامترهای فنی مانند قطر سیلندر ۸۷.۵ میلیمتری و کورس پیستون ۸۳.۱ میلیمتری، نصب تویین-توربو (توربوهای دوقلو)، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها VVT-i و سیستم پاشش سوخت مستقیم داخل سیلندرها راندمان بسیار بالایی را فراهم میآورد. بهاین معنا که با توجه بهچنین پارامترهای فنی حداکثر ۶۵۰ اسببخار قدرت و حداکثر ۸۵۰ نیوتونمتر گشتاور را بهارمغان میآورد. در مقابل از یک موتور الکتریکی نسل جدید پرتوان بهره گرفته شده که میتواند ساختار هیبریدی بهاین سوپراسپرت ببخشد تا قدرت و گشتاور بالاتری را نیز فراهم آورد.
بر اساس آنچه کمپانی تویوتا اعلام کرده، آکیو تویودا از راننده تیم تویوتا در مسابقات FIA World Endurance Championship کمک گرفته تا بالاترین لذت رانندگی را بههمراه اوج اسپرت بودن تجربه کنند. ناگفته نماند که گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با ساختار کلاچ نسل جدید قدرت و گشتاور را بهچرخ عقب منتقل میکند. همچنین بهلطف بهره گرفتن از تکنولوژی تویین-توربو (توربوهای دوقلو) نسل جدید توان و گشتاور بالایی را فراهم میآورد. همین مساله سبب شده است حداکثر سرعت تویوتا GR GT به ۳۲۰ کیلومتر برساعت برسد.

ساختار سیستم تعلیق و ترمز
بهلطف استفاده از سیستم دابلویشبون در محورهای جلو و عقب و ساختار سیستم تعلیق تمام آلومینیومی دایکستینگ، سواری بسیار باکیفیتی از یک سوپراسپرت در اختیار راننده قرار میگیرد. هرچند که استفاده از دامپرها (کمکفنرهای) بادی قابل تنظیم در این مهم بیتاثیر نبوده و قابلیت تنظیم ارتفاع را بهراننده هدیه میدهد. تایرهای ۳۵/۲۶۵ با رینگهای ۲۰ اینچی فورجشده در جلو و ۳۰/۳۲۵ با رینگهای ۲۰ اینچی فورجشده در عقب نیز در هندلینگ و سواری بسیار اثرگذار بوده است. ناگفته نماند که بهلطف توزیع وزن ۴۵ به ۵۵ محورهای جلو و عقب و مرکز ثقل پایین و استفاده از تایرهای پهنتر در محور عقب، هندلینگ بسیار عالی را برای این سوپراسپرت فراهم آورده است. همینطور در هر چهار چرخ از سیستم ترمز کربنسرامیکی بهره گرفته شده که با کالیپرهای ۸ پیستونه در محور جلو و ۴ پیستونه در محور عقب، عملکرد بینظیری از سیستم ترمز را بهنمایش میگذارد.
ارزش سوپراسپرت تویوتا
درحال حاضر کمپانی تویوتا دو سوپراسپرت GR GT و GR GT۳ را در قالب کانسپت مشابه نسخه تولیدی معرفی کرده است که اوایل سال ۲۰۲۶ میلادی از نسخه تولیدی آن رونمایی میشود و در تعداد محدود به فروش خواهد رسید.