دبیر آموزشوپرورش بانه: آموزش بدون ارزشیابی مستمر اثربخشی لازم را نخواهد داشت
اقتصاد ایران: ایسنا/کردستان دکترای مطالعات درسی و دبیر آموزشوپرورش بانه گفت: تداوم آموزش غیرحضوری در شرایط تعطیلی مدارس، بدون فراهم شدن امکان ارزشیابی مستمر، نمیتواند به تحقق یادگیری منجر شود.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
سروه امینی در گفتوگو با ایسنا با اشاره به پیامدهای تعطیلیهای پیشبینینشده مدارس اظهار کرد: توقف آموزش حضوری هرچند با آموزشهای غیرحضوری تا حدودی قابل جبران است، اما پژوهشها و مشاهدات میدانی نشان میدهد که آموزش مجازی ابعاد آسیبزایی دارد که باید بهطور جدی مورد توجه مدیریت آموزشی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شبکه شاد و برخی بسترهای داخلی امکان تداوم آموزش را فراهم کردهاند، افزود: تداوم آموزش لزوماً به معنای وقوع یادگیری مؤثر نیست، زیرا بسترهای موجود برای آموزش مجازی بهگونهای طراحی نشدهاند که فرایند یاددهی–یادگیری را به شکلی کامل و تعاملی پوشش دهند و غیرتعاملی بودن یکی از مهمترین ضعفهای این بسترهاست.
امینی ادامه داد: معلمان بهخوبی میدانند که یادگیری بدون ارتباط مؤثر با دانشآموز و بدون مشارکت فعال او ناقص و ناتمام است و این مشکل در دوره آموزش غیرحضوری تشدید میشود.
وی افزود: یکی از مهمترین آسیبهای این شرایط، دشواری سنجش و ارزشیابی دانشآموزان است؛ بهویژه در دوره متوسطه نظری که ارزشیابی بهدلیل تعدد دروس پیچیدهتر میشود.
امینی با بیان اینکه آموزش و ارزشیابی دو روی یک سکه هستند تصریح کرد: با وجود استمرار آموزش غیرحضوری، امکانات موجود پاسخگوی نیازهای ارزشیابی مستمر نیست و این موضوع با نزدیک شدن به آزمونهای نوبت اول، اهمیت بیشتری پیدا میکند.
وی با اشاره به تجارب دوران کرونا و نمونههای جهانی در حوزه آزمونهای الکترونیکی گفت: آزمونهای آنلاین میتوانند بخشی از چالش فعلی را حل کنند و علاوه بر کمک به جبران وقفههای آموزشی، در زمان آموزش حضوری نیز موجب صرفهجویی در زمان، انرژی و منابع مدارس میشوند.
امینی در پایان از تدوین یک طرح پیشنهادی خبر داد و اظهار کرد: در قالب این برنامه، سنجش آنلاین باید به بخشی رسمی و پایدار از فرایند آموزش تبدیل شود تا بتوانیم چالش ارزشیابی را هم در دوره تعطیلیها و هم در شرایط عادی مدیریت کنیم.
انتهای پیام