تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4216687
شناسه : 4216687
تاریخ :
رئیس مرکز تحقیقات مجلس: علم نافع، تمدن‌ساز و در مسیر حل مسائل کشور است اقتصاد ایران: ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: علم نافع؛ علمی هویت‌ساز، معرفت‌ساز، امت‌ساز، نظام‌ساز و تمدن ساز است، علم نافع علمی است که حیات طیبه را نوید می‌بخشد و می‌تواند مسائل کشور را حل کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی، در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان قم که امروز ۱۲ آذر در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: از منظر اسلام اگر جامعه به دنبال پیشرفت از لحاظ مادی و معنوی است، باید به سوی رشد، کمال و تقرب الهی سوق پیدا کند و باید علم در اختیار خود را توسعه دهد.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهمترین عامل توسعه و رشد کشورها در پرتو اتصال پژوهش به اجراست و فلسفه وجودی مراکز علمی نیز روشن کردن راه رشد با نور علم برای مجریان و گشودن گره مسائل با راهکارهای علمی است، همچنین برنامه‌ریزی برای حل مسئله است و رسالت نهاد علم کشف و حل مسائل با پژوهش‌های مسئله محور است.

وی تصریح کرد: علم نافع باید به تولید معرفت، ثروت، قدرت، فناوری، فرصت، عزت و منزلت بپردازد و امروز نهاد علم در کشور با تمام پیشرفت‌های کمی و کیفی خود هنوز فاصله قابل توجهی میان دانش و مسائل مورد نیاز جامعه را دارد.

نهاوندی عنوان کرد: باید با یک نگاه جهانی، بین‌المللی و دیپلماسی در حوزه علمی و پژوهشی با رویکردهای مسئله محوری برای کاهش شکاف پژوهش و مسائل اجتماعی استفاده کرد. متناسب با تحولات بین‌المللی در نسبت با دانش انسانی و اجتماعی نیاز به دو اقدام اساسی وجود دارد؛ یکی پالایش دانش و دیگری کارآمدسازی دانش است.

 وی با بیان اینکه پالایش دانش انسانی حاصل احیا و امتداد دانش‌های توصیفی و تجویزی جهان اسلام و نقد سازنده دانش‌های غیر بومی‌ است، گفت: کارآمدسازی دانش حاصل انضمامی‌سازی فرآیند تولید دانش است، چرخه دانش باید با مسئله واقعی اجتماعی و برآمده از میدان زندگی آغاز شود و با ارجاع به مبانی و نسبت گرفتن با حل کاربردی مسائل پایان یابد.

نهاوندی بیان کرد: بنابراین پویایی نهاد علم در پالایش مستمر و کارآمدی آن در عمل است، قم با وجود حوزه علمیه و مراکز پژوهشی آن می‌تواند اتصال بین سه ضلع نهاد پژوهشی، دانشگاهی و اتصال به عمل برقرار کند.

انتهای پیام