تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x4216327
شناسه : 4216327
تاریخ :
کامیونت ۱۲‌تُن؛ حلقه مفقوده بین کامیونت سبک و کامیون نیمه سنگین اقتصاد ایران: عصر خودرو- بازار حمل‌ونقل ایران سال‌ها بدون یک کلاس میانی کارآمد پیش رفته است؛ جایی میان کامیونت‌های سبک شهری و کامیون‌های نیمه سنگین بین‌شهری.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اکنون با ورود کامیونت های 12 تن از سوی شرکت های تجاری، این خلأ در حال پر شدن است. محصولی که می‌تواند تعریف تازه‌ای از ظرفیت، قدرت و صرفه اقتصادی در ناوگان حمل‌ونقل کشور ارائه دهد.

مقدمه

ساختار ناوگان حمل‌ونقل ایران عملاً دوگانه است: از یک‌سو کامیونت‌های 6 تا 10 تن وظیفه توزیع روزانه و پخش شهری را بر عهده دارند، و از سوی دیگر کامیون‌های 19 تا 26 تن به‌عنوان ستون اصلی حمل بارهای عمده بین‌شهری فعالیت می‌کنند.

اما بین این دو رده، همواره یک شکاف عملکردی، اقتصادی و عملیاتی وجود داشته است؛ کلاسی که بتواند بارهای 5 تا 7 تُنی و همچنین بارهای حجیم نسبتا سبک را با هزینه کمتر و راندمان بالاتر جابه‌جا کند. این شکاف دقیقاً جایی است که کامیونت 12 تن قرار می‌گیرد.

نیاز بازار به یک کلاس جدید

با افزایش هزینه های تعمیرات و نگهداری کامیون های نیمه سنگین و سنگین و پیش بینی افزایش نرخ هزینه های سوخت، برای شرکت ها و مشتریانی که لزوما نیازی به آن کامیون نداشته و می توانند با تناژ پایین تر کار کنند ، استفاده از کامیون های میان رده مثل 12 تن کاربردی تر بوده و منجر به افزایش بهره وری در سیستم حمل و نقل می شود.

کامیونت‌های 10 تنی توان بالابردن وزن بار در مسیرهای بین‌شهری را ندارند و کامیون‌های 19 تنی نیز به‌دلیل هزینه‌های سنگین و محدودیت تردد، برای بسیاری از شرکت‌ها مقرون‌به‌صرفه نیستند.

بنابراین بازار به یک گزینه میانی نیاز داشت: خودرویی که قدرت کامیون سنگین و چابکی کامیونت سبک را توأمان داشته باشد.

مزیت نسبی دوگانه؛ جذب بازار از دو سمت

1. مزیت برای رانندگان کامیونت 10 تن

راننده‌ای که امروز با 4 تا 5 تن بار حرکت می‌کند، در مسیرهای طولانی با چند چالش روبه‌روست:

کامیونت 12 تن راه‌حلی است که:

2. مزیت برای رانندگان کامیون 19 تن

رانندگان کامیون سنگین در مسیرهای کوتاه و داخل استان با مشکلات زیر مواجه‌اند:

برای این گروه، کامیونت 12 تن یک گزینه اقتصادی‌تر است:

3. مزیت مدیریتی برای شرکت‌های پخش و لجستیک (B2B)

در بخش سازمانی، کامیونت 12 تن می‌تواند نقش مهمی ایفا کند:

این ویژگی‌ها باعث می‌شود که شرکت‌ها بتوانند به‌جای استفاده از کامیون‌های سنگین پرهزینه، بخشی از ناوگان خود را با کامیونت‌های 12 تن جایگزین کنند.

جمع‌بندی

بازار حمل‌ونقل ایران سال‌ها بین دو نقطه ثابت حرکت کرده است؛ کامیونت‌های سبک شهری و کامیون‌های نیمه سنگین بین‌شهری.

ورود کامیونت 12 تن، این دوگانگی را می‌شکند و طبقه‌ای جدید را در اختیار فعالان حمل‌ونقل قرار می‌دهد: کامیونت هایی قدرتمند، کم‌مصرف، مقرون‌به‌صرفه و مدرن. کامیونت 12 تن؛ حلقه مفقوده‌ای است که حالا جای خودش را در بازار پیدا کرده است.