تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4213906
شناسه : 4213906
تاریخ :
روابط‌عمومی؛ «قلب تپنده» جشنواره‌های فرهنگی و هنری اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی، گفت: مدیران جشنواره‌ها باید روابط‌عمومی را به‌عنوان قلب ارتباطی آن ببینند. این قلب تپنده باید از ابتدای فرایند طراحی و سیاست‌گذاری یک جشنواره، وارد جریان تصمیم‌گیری شود تا تصویر نهایی آن جشنواره برای مخاطب جذاب‌تر و منسجم‌تر خواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

محسن رستگارمقدم در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روابط‌عمومی در جشنواره‌های فرهنگی و هنری، تنها مسئول اطلاع‌رسانی نیست بلکه نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌دهی به نحوه مواجهه مخاطبان با کل رویداد دارد. وظیفه اصلی روابط‌عمومی، مدیریت تصویر ذهنی مخاطب از جشنواره است، یعنی ایجاد ارتباط مداوم و مؤثر میان رسانه‌ها، هنرمندان و مدیران، برای انتقال درست اهداف فرهنگی و هنری رویداد. این بخش باید بتواند یک جشنواره را نه صرفاً به عنوان یک برنامه اجرایی پیش برد بلکه به عنوان یک برند فرهنگی نیز در ذهن جامعه تثبیت کند.

وی افزود: اگر بخواهم خلاصه و خودمانی بگویم، ما مسئولیم طوری عمل کنیم که مردم متوجه اهمیت و کیفیت یک جشنواره شوند و این دقیقا همان تصویر ذهنی است که برای آن می‌جنگیم. وقتی یک جشنواره برگزار می‌شود، بخش‌های مختلفی از جمله دبیرخانه، بخش اجرایی، هنری، مالی و غیره شروع به کار می‌کنند. اگر هر کدام از این بخش‌ها اقدامی کنند یا حرفی بزنند که با حرف بقیه فرق داشته باشد و یا زمان‌بندی‌ها را هماهنگ نکنند، نتیجه‌اش انعکاس پیام‌هایی آشفته به مخاطبان می‌شود.

مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه کار روابط‌عمومی تجمیع تمام صداها به یک سمفونی واحد است، خاطرنشان کرد: ما باید یک برنامه ارتباطی واحد طراحی کنیم. برنامه‌ای که طی آن همه بخش‌های جشنواره و یا رویداد موردنظر بدانند که چه زمانی، چه مواردی و با چه لحنی باید به رسانه‌ها منعکس شود. اگر این هماهنگی نباشد، مردم گیج می‌شوند و اعتباری که می‌خواستیم بسازیم، خراب می‌شود. ما باید مطمئن شویم که همه بخش‌ها مثل یک تیم فوتبال فکر می‌کنند، نه یک گروه راننده تاکسی که هر کدام مسیر خود را می‌رود.

یک روابط عمومی موفق، خلاقیت را در چهارچوب برنامه‌ریزی به کار می‌گیرد

رستگارمقدم ادامه داد: بعضی‌ها گمان می‌کنند که کار روابط‌عمومی تنها نشستن پشت میز و نوشتن اطلاعیه است اما در حقیقت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری اگر خلاقیت و برنامه‌ریزی نباشد، همه‌ چیز از دست می‌رود. روابط‌عمومی جشنواره نیز ترکیبی از خلاقیت فردی و برنامه‌ریزی سازمان‌یافته است. از یک‌سو، ابتکار شخصی روابط‌عمومی در طراحی پیام‌ها و شیوه‌های ارتباطی به اثربخشی اطلاع‌رسانی کمک می‌کند؛ از سوی دیگر، وجود ساختار منظم، تقویم اطلاع‌رسانی و اهداف مشخص، تضمین‌کننده انسجام و استمرار فعالیت‌هاست. به بیان دیگر، روابط عمومی موفق آن است که خلاقیت خود را در چهارچوب برنامه‌ریزی دقیق به کار گیرد.

روابط عمومی، اتاق فکر ارتباطی یک دستگاه فرهنگی است و نه یک واحد تبلیغاتی!

وی با تاکید به اینکه در مشهد، بخش روابط عمومی در بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و هنری هنوز جایگاه شایسته خود را به دست نیاورده است و بیشتر نقش هماهنگی یا اطلاع‌رسانی سطحی دارد، تصریح کرد: این کم‌توجهی موجب ضعف در جریان اطلاع‌رسانی، کاهش مشارکت عمومی و ناهماهنگی در انتقال پیام می‌شود. بی‌توجهی به روابط عمومی در سطح مدیریتی، نهایتاً به دوری هنرمندان از مخاطب و کاهش تأثیر اجتماعی رویدادهای فرهنگی منجر می‌شود. روابط عمومی در بعضی دستگاه‌های فرهنگی هنوز به‌عنوان «واحد اجراکننده تبلیغات» و نه به‌عنوان «اتاق فکر ارتباطی» دیده می‌شود. این نگاه باعث می‌شود روابط عمومی در تصمیم‌سازی حذف شود و نقش آن تنها در مرحله انتشار خبر تعریف شود.

این عضو انجمن روابط عمومی ایران، خاطرنشان کرد: توصیه اصلی به مدیران جشنواره‌ها آن است که روابط عمومی را از ابتدای فرایند طراحی و سیاست‌گذاری وارد جریان تصمیم‌گیری کنند. روابط عمومی نباید صرفاً در مرحله اجرا فعال شود. اگر این بخش در تعیین اهداف و روایت‌های اصلی جشنواره نقش داشته باشد، تصویر نهایی جشنواره برای مخاطبان جذاب‌تر و منسجم‌تر خواهد بود. مدیران جشنواره‌ها باید روابط عمومی را به عنوان قلب ارتباطی جشنواره و نه صرفاً صدایی برای اطلاع‌رسانی، ببینند.

رستگارمقدم با بیان اینکه چندی پیش مدیریت روابط‌عمومی سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی را بر عهده داشته است، عنوان کرد: رصد و توجه به توانایی‌ها و ابتکار عمل روابط عمومی‌ها از طرف متولیان جشنواره می‌تواند سبب ساز بهبود عملکرد این واحدها شود. برای مثال در جشنواره تئاتر استان که مدتی پیش برگزار شد، همین نکته تعجب‌برانگیز شد. چراکه با وجود رشد چشمگیر پوشش خبری و بازتاب رسانه‌ای و علیرغم کمبود حمایت‌های سازمان‌ها و دستگاههای اجرایی مرتبط و غیرمرتبط، در هیچ‌یک از بازخوردها و گزارش‌ها، نامی از روابط‌عمومی جشنواره به میان نیامد! چنین غفلت‌هایی می‌تواند انگیزه نیروهای روابط‌عمومی را در دوره‌های بعدی کاهش داده و اثر منفی بر روند اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های رسانه‌ای بگذارد.

‌تاثیر محدودیت منابع مالی جشنوارها بر عملکرد روابط عمومی

وی افزود: البته کمبود بودجه و محدودیت منابع مالی در این جشنواره، تأثیر مستقیمی بر عملکرد روابط عمومی داشت و این کمبود اعتبارات موجب شد تا بخش‌های مهم تولیدات رسانه‌ای از جمله عکاسی، فیلم‌سازی، طراحی محتوای دیجیتال و مستندسازی با کیفیت پایین‌تر یا حجم کمتر اجرا شوند؛ موضوعی که در خروجی نهایی اطلاع‌رسانی جشنواره کاملاً مشهود بود. این‌ موارد نشان می‌دهد که ضعف مالی، تا چه اندازه می‌تواند چهره جشنواره را در رسانه‌ها کمرنگ سازد. در مجموع، تداوم چنین شرایطی نه‌تنها روابط عمومی جشنواره‌ها را از انرژی و انگیزه تهی می‌کند بلکه باعث می‌شود موضوع «روایت فرهنگی رویداد» در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی، به‌جای یک تصویر منسجم و حرفه‌ای به شکلی پراکنده و کم‌اثر جلوه کند.

مدیر روابط‌عمومی انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی، افزود: لازم است از حضور بی‌منت خبرگزاری‌ها و رسانه‌های جمعی استان تشکر ویژه داشته باشم که با حمایت همیشگی خود در رویدادهای فرهنگی و هنری، نقشی به‌سزا و قابل‌توجه در اطلاع‌رسانی درست برنامه‌ها ایفا می‌کنند. همکاری آنان برای تقویت جایگاه فرهنگ و هنر استان حیاتی است. تعهد خبرنگاران به پوشش عمیق‌تر مسائل هنری، عامل اصلی حفظ ارتباط جشنواره‌ها با بدنه جامعه به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام