تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4213705
شناسه : 4213705
تاریخ :
معاون استاندار زنجان: علم و آگاهی مهم‌ترین ابزار مقابله با تهدیدهای بشر است اقتصاد ایران: ایسنا/زنجان معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی استاندار زنجان با اشاره به نقش مؤثر علم و پژوهش در پیشرفت جوامع، بر ضرورت تقویت ارتباط میان دانشگاه و صنعت تأکید کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسن لطفی دوشنبه ۱۰ آذر در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان زنجان که به میزبانی دانشگاه زنجان برگزار شد، اظهار کرد: دنیای پژوهشگران و دانشمندان بسیار زیباتر از فضای پیچیده و پرچالش سیاست است. پژوهش و فعالیت علمی به جز با عشق و علاقه امکان‌پذیر نیست.

وی به تهدیدهای اصلی جوامع بشری اشاره و اظهار کرد: جهل و نادانی، فقر و تنگدستی، بلایای طبیعی و بیماری‌های صعب‌العلاج از مهم‌ترین دشمنان بشر هستند. در حالی‌ که دوستان بشر محدودند و علم، اخلاق و تربیت صحیح در رأس آنها قرار دارند.

معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی استاندار زنجان با تأکید بر اینکه ریشه بسیاری از مشکلات جهان در جهل و ناآگاهی است، گفت: این علم و آگاهی است که می‌تواند با جهل، فقر، بلایای طبیعی و بیماری‌ها مقابله کند.

وی ادامه داد: یکی از خلأهای جدی در جامعه امروز ما فاصله میان دانشگاه، صنعت و حوزه ثروت‌آفرینی است. کشورهایی موفق شده‌اند که این فاصله را کم کرده یا از بین برده‌اند.

لطفی با اشاره به کتاب منتشرشده در دوره دهم مجلس درباره کانون‌های فکری جهان، گفت: براساس این گزارش، آمریکا با ۱۸۲۸ اندیشکده در صدر قرار دارد. در حالی‌ که ایران تنها ۳۴ اندیشکده دارد که از این تعداد، ۳۲ اندیشکده غیرفعال هستند.

او افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های قم تنها مراکز فعال هستند که آن هم در سطح محدود فعالیت می‌کنند. افزایش تعداد اندیشکده‌ها و تقویت پژوهشگاه‌ها، شرط لازم برای رسیدن به جایگاهی در شأن ملت ایران است.

در ادامه، رئیس دانشگاه زنجان با تأکید بر تحول نقش دانشگاه‌ها در جهان امروز، گفت: حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای توسعه کشور است. این هفته فرصتی برای مرور دستاوردهای دانشگاهیان و تجلیل از تلاش‌های علمی فرهیختگان است.

جلال صبا با اشاره به تحول نقش دانشگاه‌ها از نسل اول تا نسل چهارم، توضیح داد: نسل اول دانشگاه‌ها صرفاً آموزشی بودند، در نسل دوم پژوهش در کنار آموزش قرار گرفت و نقش دانشگاه‌ها پررنگ‌تر شد، اما امروز جهان وارد عرصه دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم شده و ما نیز باید همگام با این موج جهانی حرکت کنیم.

رئیس دانشگاه زنجان افزود: دانشگاه نسل سوم، دانشگاه کارآفرین است؛ دانشگاهی که پژوهش را به فناوری، محصول، اشتغال و ثروت تبدیل می‌کند. در این نگاه، دانشجو صرفاً یادگیرنده نیست، بلکه نوآور و کارآفرین است.

صبا با بیان اینکه تحولات امروز جهان تنها محدود به کارآفرینی اقتصادی نیست، اظهار کرد: دانشگاه نسل چهارم دانشگاهی جامعه‌محور است؛ دانشگاهی که مأموریت آن خلق ارزش اجتماعی، حل چالش‌های بزرگ کشور و ایفای نقش فعال در مسائل فرهنگی، زیست‌محیطی، حکمرانی و عدالت اجتماعی است.

وی ادامه داد: در این نسل از دانشگاه، پژوهش تنها برای تولید مقاله انجام نمی‌شود، بلکه برای بهبود کیفیت زندگی مردم و پیشبرد آینده کشور شکل می‌گیرد. دانشگاه نسل چهارم مرکز گفت‌وگو، سیاست‌گذاری، نوآوری اجتماعی و همکاری ملی و بین‌المللی است.

رئیس دانشگاه زنجان حرکت در این مسیر را نیازمند چند رکن اساسی دانست و گفت: پژوهش مسئله‌محور، تعامل مؤثر با صنعت و دولت، تقویت زیرساخت‌های نوآوری و نقش‌آفرینی فعال پژوهشگران و دانشجویان، پایه‌های این تحول هستند.

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی دانشگاه ساختمان و تجهیزات نیست، اظهار کرد: استادان، پژوهشگران و دانشجویان خلاق ارزش واقعی دانشگاه را می‌سازند و هدایتگر حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل جدید هستند.

صبا با اشاره به ظرفیت‌های گسترده دانشگاه زنجان افزود: این دانشگاه با بیش از چهار هزار عضو هیئت علمی و کارمند، ۱۰ هزار دانشجو، مجموعه‌ای از خوابگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌های فناورانه، بخش‌های کشاورزی و دامداری و زیرساخت‌های زیست‌محیطی، نمونه‌ای از یک شهر دانشگاهی است که می‌تواند الگویی از چشم‌انداز آینده برای سیاست‌گذاران ارائه دهد.

رئیس دانشگاه زنجان ضمن قدردانی از تلاش پژوهشگران و فناوران دانشگاه، اظهار امیدواری کرد برنامه‌های هفته پژوهش زمینه‌ساز همکاری‌های تازه میان دانشگاه، صنعت و دولت باشد و افزود: پژوهش و نوآوری چراغ راه آینده کشور است.

در ادامه معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان با تشریح برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان، از برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران با رویکردی گسترده‌تر و مشارکت همه دانشگاه‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

امید رحمانی با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، گفت: جوایز امسال علاوه بر اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به پژوهشگران حوزه آموزش، معلمان، دانش‌آموزان، صنعتگران و کارآفرینان نیز تعلق می‌گیرد. این رویکرد مطابق سیاست وزارت کشور و با مشارکت وزارت علوم طراحی شده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی آموزش و پرورش، مدارس نیز برای بازدید برنامه‌ریزی شده‌اند. هدف این است که پژوهش و فناوری به‌صورت مستقیم در معرض دید نسل نوجوان قرار گیرد؛ نسلی که ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به پژوهشگران آینده دارد.

رحمانی با تأکید بر اهمیت آموزش پژوهشی از سنین پایین، گفت: دانش‌آموز ۱۵ ساله امروز پتانسیل بیشتری نسبت به دانشجوی ۲۵ ساله دارد. اگر می‌خواهیم در پنج سال آینده نتایج مثبت ببینیم، باید از اکنون بر پژوهش دانش‌آموزی تمرکز کنیم.

وی افزود: تا امروز هشت بازدید علمی انجام شده و بازدیدهای بیشتری نیز در برنامه است تا دانش‌آموزان و دانشجویان به‌طور نزدیک با ظرفیت‌های صنعتی استان آشنا شوند.

رحمانی با بیان اینکه امسال رویکرد جشنواره فراگیرتر شده، گفت: در سال‌های گذشته عمده تقدیرشوندگان از دانشگاه زنجان، علوم‌پایه و علوم پزشکی بودند؛ اما امسال تلاش کردیم تمام دانشگاه‌های استان اعم از پیام نور، ملی مهارت، فرهنگیان و آزاد اسلامی در این فرایند مشارکت داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه زنجان افزود: دانشجویان دانشگاه‌هایی که فعالیت پژوهشی مستقیم ندارند، در صورت کسب رتبه‌های ملی در المپیادها یا جشنواره‌ها مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. همچنین پژوهشگران حوزه علوم پزشکی با توجه به گستردگی فعالیت‌های وزارت بهداشت به‌صورت مستقل ارزیابی و معرفی شدند.

به گزارش ایسنا در این مراسم، جهاد دانشگاهی استان زنجان رتبه دوم دستگاه برگزیده پژوهش و فناوری استان را کسب کرد.

انتهای پیام