تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4213427
شناسه : 4213427
تاریخ :
تحول در خوراک دام و طیور با تولید محرک رشد گیاهی میکروکپسوله اقتصاد ایران: ایسنا/البرز رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از دستیابی پژوهشگران ایرانی به فناوری تولید محرک رشد گیاهی میکروکپسوله برای استفاده در تغذیه دام، طیور و آبزیان خبر داد و گفت: این دستاورد گامی مؤثر در کاهش وابستگی به آنتی‌بیوتیک‌ها و ارتقای سلامت تولیدات دامی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسن خمیس‌آبادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اتکا به دانش بومی، تلاش می‌کند نیازهای صنعت دام و طیور را با راهکارهای نوآورانه و پایدار پاسخ دهد.

وی افزود: با توجه به ممنوعیت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های محرک رشد در بسیاری از کشورهای جهان و مخاطرات ناشی از باقی‌ماندن بقایای آنها در محصولات دامی، نیاز به جایگزین‌های سالم و اقتصادی به‌ شدت احساس می‌شد.

خمیس آبادی ادامه داد: بر این اساس پژوهشگران موسسه با هدایت دکتر سید عبدالله حسینی و با همکاری تیمی از محققان و یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند محرک رشد بر پایه اسانس‌های گیاهی را بومی‌سازی کرده و به مرحله تجاری‌سازی برسانند.

وی با اشاره به مزایای این محصول افزود: اسانس‌های گیاهی مانند آویشن، پونه کوهی و زنیان خواص ضدباکتریایی، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی اثبات‌شده‌ای دارند. مشکل اصلی این ترکیبات، فرار بودن و کاهش اثرگذاری در طول زمان بود که با فناوری میکروکپسوله‌سازی و استفاده از کیتوزان به‌عنوان پوشش زیستی، برطرف شده است.

خمیس آبادی بیان کرد: این فناوری باعث می‌شود ترکیبات فعال گیاهی به ‌صورت کنترل ‌شده در دستگاه گوارش دام و طیور آزاد شوند و اثر مستقیم‌تری بر سلامت و عملکرد آنها داشته باشند.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تأکید کرد: استفاده از این محرک رشد گیاهی، علاوه بر ارتقای ضریب تبدیل غذایی، می‌تواند هزینه خوراک مصرفی به ازای هر کیلوگرم وزن زنده را بین ۳۱۰ تا ۳۲۶ تومان کاهش دهد.

خمیس آبادی افزود: به‌عنوان نمونه، در یک سالن پرورش ۱۰ هزار قطعه‌ای، جایگزینی این محصول با آنتی‌بیوتیک محرک رشد رایج، حدود ۱۴ میلیون تومان صرفه‌جویی اقتصادی به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این دستاورد علاوه بر منافع اقتصادی، گامی مهم در جهت تولید غذای سالم، کاهش مصرف داروهای شیمیایی و افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات دامی داخلی است.

انتهای پیام