کاهش ۲۵ هزار نفری ثبتنام دانشآموزان اتباع در خراسان رضوی نسبت به سال کذشته
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی مسئول امور اتباع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ثبتنام دانشآموزان اتباع نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ هزار نفر کاهش یافته است. بخشی از این کاهش به مهاجرت معکوس بازمیگردد، اما ۱۵ هزار نفر باقیمانده همچنان با چالشهای هویتی و محدودیت ظرفیت مدارس روبهرو هستند.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
مهدی حسینی در گفتوگو با ایسنا درباره دانشآموزان اتباع بازمانده از تحصیل، اظهار کرد: تا پیش از ارسال بخشنامه جدید به مدارس، ۵۲ هزار و ۱۹۹ ثبتنام دانشآموز اتباع را داشتیم که این رقم سال گذشته ۷۷ هزار نفر بود و حدود ۲۵ هزار نفر کاهش داشتهایم. اما بر اساس بخشنامه جدید از این ۲۵ هزار نفر، حدود ۱۰ هزار نفر مهاجرت معکوس داشتهاند. از ۱۵ هزار نفر باقیمانده، حدود ۱۵۰۰ نفر ممکن است سه شرط مندرج در بخشنامه جدید را نداشته باشند و ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر وارد مدارس خواهند شد. در نواحی کم تراکم همچون ۶، ۴ و ۷ نیاز به دبیرخانه نیست و در مدارس همان مناطق در صورت وجود ظرفیت، ثبتنام انجام و امور مربوطه پیگیری میشود.
وی با بیان اینکه مشهد چهار ناحیه پرتراکم و چهار دبیرخانه برای نوبتدهی ثبتنام دارد، افزود: یکی از دبیرخانهها در منطقه پرتراکم تبادکان واقع در شهید آوینی مشهد قرار دارد؛ دانشآموزان در این محل نوبت گرفته و بر اساس محل سکونت به مدرسه معرفی و ثبتنام میشوند. دبیرخانه شماره دو در ناحیه یک و در اداره آموزش و پرورش این ناحیه مستقر است. دبیرخانه ناحیه پنج در بلوار مصلی قرار دارد. همچنین دبیرخانه چهارم نیز در ناحیه دو و در اداره آموزش و پرورش این ناحیه، سهراه دانش قرار گرفته است. پس از صدور بخشنامه جدید، تاکنون نزدیک به پنج هزار نفر ثبتنام کردهاند و ثبتنام سایرین نیز در حال انجام است.
تاکنون بخشنامهای برای گروههای بازمانده از تحصیل اتباع بالای ۱۸ سال دریافت نشده است
مسئول امور اتباع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به گروههای بازمانده از تحصیل اتباع، خاطرنشان کرد: یک گروه بالای ۱۸ سال داریم که تاکنون بخشنامهای برای آنها دریافت نکردهایم. این بخشنامه از وزارتخانه درخواست شد، اما همچنان پاسخی دریافت نشده است. برخی از دانشآموزان که تنها دو تا چهار واحد درسی باقیمانده دارند، با وجود امکان ثبتنام در مدارس بزرگسالان، مراجعه نمیکنند و برای آنها حمایت تحصیلی نیز صادر نمیشود. این گروه بلاتکلیف مانده و نتوانستهاند ثبتنام کنند.
وی ادامه داد: بخشی از دانشآموزان لازمالتعلیم بهویژه دختران، به دلیل مشکلات خاص از جمله مسافت زیاد برخی مدارس، ثبتنام نشدهاند. در این زمان از سال ممکن است مدرسه نزدیک محل سکونت ظرفیت نداشته باشد؛ بنابراین مجبوریم آنها را به مدارس دارای ظرفیت خالی هدایت کنیم که مسیر طولانی برای دختران دشوار است و احتمال بازماندن از تحصیل وجود دارد.
حسینی با بیان اینکه به دانشآموزانی که سال گذشته ثبتنام داشتهاند اعلام کردهایم که بر اساس بخشنامه جدید، ثبتنام خواهند شد، اضافه کرد: همچنین دانشآموزانی که یکی از اعضای خانوادهشان در سال تحصیلی جاری ثبتنام کرده باشد نیز ثبتنام میشوند. دانشآموزانی که برگه سرشماری و دفترچه اقامت از فراجا دارند نیز بیشتر تحت پوشش قرار میگیرند. اما اگر دانشآموزی کلاساولی باشد، خواهر یا برادر ثبتنامشده نداشته باشد و دفترچه اقامت نیز نداشته باشد و فقط برگه سرشماری داشته باشد، متاسفانه ثبتنام نمیشود و این یکی از چالشهای اصلی ماست.
بزرگترین چالش امور اتباع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی چیست؟
وی توضیح داد: چالش دیگر این است که با وجود دریافت بخشنامه از وزارت آموزش و پرورش برای تسریع حضور دانشآموزان در مدرسه، بخشنامه متناظر باید از وزارت کشور به اداره کل امور اتباع ارسال میشد تا دفاتر کفالت اعلام کنند که طبق بخشنامه دانشآموزان باید به مدرسه بروند و والدین برای دریافت برگه شناسایی تبعه خارجی اقدام کنند. اما تاکنون این بخشنامه از وزارت کشور به اداره کل امور اتباع ابلاغ نشده و در نتیجه به دفاتر کفالت نیز اعلام نشده است. برخی دانشآموزان وارد کلاس شدهاند، اما هنوز برای دفاتر کفالت ابلاغی صادر نشده است. این مسئله بزرگترین چالش ماست که در حال پیگیری است و امید داریم تا پایان هفته به دفاتر کفالت ابلاغ شود.
مسئول امور اتباع اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه معمولا نهادهای دولتی و مردمنهاد همکاری خوبی با ما دارند و بیشترین تعامل ما با اداره امور اتباع است، بیان کرد: درباره دانشآموزان بهزیستی، اگر هویت آنها مشخص نباشد، طبق ماده ۴۵ آییننامه، دانشآموز فاقد هویت را یکماه در مدرسه نگه میداریم تا از کلاس درس استفاده کند، تا زمانی که هویتش مشخص شود. چون تا پیش از دریافت کد ملی یا کد یکتا امکان ثبتنام در سامانه سیدا وجود ندارد و نام دانشآموز در آمار و دفتر ارزشیابی درج نخواهد شد؛ بنابراین دانشآموز رسمی نیست و فقط میتواند از کلاس استفاده کند.
حسینی در ادامه گفت: دانشآموزانی که هیچیک از شرایط یادشده را ندارند، گاهی به مدارسی که ظرفیت داشته باشند هدایت میشوند و طبق ماده ۴۵ پذیرش میشوند و از کلاس استفاده میکنند، اما دانشآموز رسمی محسوب نمیشوند. به آنها توصیه میکنیم از رمزینههای کتابهای درسی و تدریسهای آموزشی استفاده کرده و در خانه درس بخوانند. برخی نیز میتوانند به مدارس غیردولتی که ظرفیت بیشتری دارند و خانواده توان مالی دارد مراجعه کنند؛ البته در این حالت نیز طبق ماده ۴۵ دانشآموز رسمی نیستند و کارنامهای برایشان صادر نمیشود. سال آینده، در صورت تکمیل مدارک هویتی و دریافت اقامت، تعیین سطح میشوند و در پایه بالاتر ثبتنام خواهند شد.
انتهای پیام