تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4213177
شناسه : 4213177
تاریخ :
تماشای فیلم‌های سینمایی در قالب چاپ دستی اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی در تازه‌ترین نمایشگاه چاپ دستی در مشهد، حسن کلانتری و دانشجویانش آثاری را به نمایش گذاشته‌اند که صحنه‌ها و پوسترهای فیلم‌های سینمایی را با تکنیک «سیلک اسکرین» بازآفرینی می‌کند. این نمایشگاه فرصتی است برای آشنا شدن بیشتر مردم با چاپ دستی و توانایی‌های این تکنیک در بیان تصویری.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسن کلانتری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نگاه ما این است که بتوانیم چاپ دستی را در شهر مشهد بیشتر به مردم و هنرمندان نشان دهیم و فضایی فراهم کنیم که این هنر و تکنیک بتواند ارتباط گسترده‌تری با جامعه هنری و عموم مردم برقرار کند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال است که در حوزه چاپ مشغول به فعالیت هستم، مخصوصاً در چند سال اخیر که فعالیت‌های هنری را جدی‌تر آغاز کرده‌ام، همواره هدفم این بوده که تا حد ممکن نمایشگاه‌های چاپ دستی بیشتری با کمک دانشجویان و همکاران برگزار شود، تا این فضا برای مردم و هنرمندان ملموس‌تر و افراد بیشتری جذب این هنر شوند.

این مدرس و هنرمند چاپگر با اشاره به اینکه در گذشته این اتفاق کمتر رخ می‌داد، خاطرنشان کرد: نهایتاً سالی یک یا دو نمایشگاه چاپ دستی در مشهد دیده می‌شد، اما حالا به لطف تلاش‌ها و حمایت رسانه‌ها و همراهی هنرمندان، این تعداد بیشتر شده است. برای برگزاری این نمایشگاه نیز دو دلیل اصلی داشتیم؛ نخست اینکه این تکنیک همه‌گیرتر شود و مردم و هنرمندان آن را بهتر بشناسند، و دوم اینکه توانایی‌ها و امکانات چاپ دستی بیشتر دیده شود و هنرمندان بتوانند در فرآیند هنری خود از آن بهره ببرند.

کلانتری اضافه کرد: در روند انتخاب آثار چند معیار اصلی داشتیم؛ اول طراحی مناسب و اینکه کدام طرح کیفیت بالاتری داشته و انتخاب دقیق‌تری ارائه داده است. دوم اینکه چه کسی توانسته تکنیک را بهتر اجرا کند و ارائه‌ کامل‌تری داشته باشد و سوم اینکه چه هنرمندی توانسته بین طراحی و تکنیکش ارتباط بهتری برقرار کند. در نهایت، خروجی نهایی و خلاقیتی که در مرحله چاپ شکل گرفته، عامل بسیار مهمی در انتخاب بود. بنابراین طراحی، اجرای تکنیک چاپ و خلاقیت نهایی سه رکن اصلی انتخاب آثار بودند.

وی با بیان اینکه محور اصلی آثار نمایشگاه «فیلم‌ها» هستند، افزود: به طوری که فیلم‌هایی که هنرمند به آن علاقه‌مند بوده، انتخاب کرده است و به صورت چاپ ارائه داده است. آثار در دو محور شکل گرفته‌اند؛ اول، چیدمان و استوری‌بورد هر فیلم که شامل مجموعه‌ای ۱۶ فریمی است و دوم، مجموعه پوسترها برای هر فیلم که با طراحی اختصاصی و چاپ سیلک اجرا شده‌اند. در این نمایشگاه حدود ۲۰ اثر در اندازه‌های ۵۰×۷۰ و ۷۰×۸۰ ارائه شده و ابعاد کلیشه‌ها نیز ۴۵×۶۰ و ۶۰×۶۰ بوده است.

این مدرس و هنرمند چاپگر با اشاره به تکنیک چاپ سیلک‌اسکرین، تصریح کرد: این تکنیک بسیار خاص، منحصربه‌فرد و همراه با دشواری‌های اجرایی است. ویژگی برجسته آن تولید رنگ‌های قوی، سطوح بزرگ و یک‌دست، تنپلیت‌های دقیق و رنگ‌های شارپ و باکیفیت است. کیفیت کارها به قدری بالا بود که بسیاری از بازدیدکنندگان تصور می‌کردند آثار پرینت یا پلات دیجیتال هستند، در حالی ‌که تمام آثار چاپ دستی هستند. چاپ سیلک از نظر ابعاد، سطوح رنگی و ترکیب رنگ‌ها ظرفیت بالایی دارد و توانستیم همه این قابلیت‌ها را در نمایشگاه به‌خوبی نشان دهیم.

کلانتری درباره چالش‌های تولید آثار نمایشگاه گفت: چالش‌هایی که در چاپ سیلک با آن مواجه بودیم عمدتاً شامل محدودیت رنگ، محدودیت‌های کارگاهی، محدودیت سایز و زمان بود. به طور مثال بسیاری از کارها محدود به ۴ یا ۵ رنگ بودند، اما اگر زمان بیشتری داشتیم می‌توانستیم رنگ‌های بیشتری استفاده کنیم یا در ابعاد بزرگ‌تر تعداد آثار بیشتری تولید شود. همچنین در انتخاب فیلم‌ها نیز کمی محدودیت موضوعی داشتیم.

وی با اشاره به تکنیک و آموزش چاپ دستی در مشهد، بیان کرد: شرایط نسبت به گذشته بهتر شده و ابزارهای جدیدتری وارد کشور شده است. اما در مدارس، متأسفانه بسیاری از هنرستان‌ها، کارگاه چاپ سیلک ندارند یا کار حرفه‌ای انجام نمی‌دهند. در دانشگاه‌ها نیز به‌ جز چند مرکز محدود، آموزش چاپ دقیق و تخصصی نیست. مثلاً در پروژه‌های کاغذی، نوع رنگ مناسب برای چاپ درست آموزش داده نمی‌شود. این در حالی است که چاپ سیلک تکنیکی آسان نیست؛ ابزار و فضای خاص دارد و چون روی هر سطحی قابل اجراست، رنگ‌ها، حلال‌ها و شرایط مختلفی نیاز دارد، اما معمولاً همه با ساده‌ترین رنگ‌ها کار می‌کنند و این روی کیفیت تأثیر می‌گذارد.

این مدرس و هنرمند چاپگر افزود: با این حال، نسبت به گذشته شرایط بسیار بهتر شده؛ اساتید حرفه‌ای‌تر شده‌اند و دانشجویان نیز بهتر با زوایای کار آشنا می‌شوند. آموزش در مشهد روند رو به رشدی دارد، هرچند می‌تواند بهتر شود.

کلانتری با بیان اینکه برپایی چنین نمایشگاه‌هایی قطعاً به دیده شدن هنرمندان و احیای تکنیک‌های چاپ کمک می‌کند گفت: هرچه فعالیت‌ها بیشتر شود، دیده شدن هنرمندان جوان افزایش می‌یابد و این مسئله از نظر روحیه، انرژی و انگیزه هنری اثرات مثبتی دارد. در ادامه، مردم هم با این فضا ارتباط می‌گیرند و می‌بینند که چنین اتفاق‌هایی در شهر می‌تواند رقم بخورد. در چشم‌انداز چندساله، تعداد بیشتری از هنرجویان جذب این تکنیک می‌شوند و کیفیت کارهای هنری بهتر خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه هنرمندان باید در مسیر خود دیده شوند و ادامه بدهند، تصریح کرد: نمایشگاه‌ها چه گروهی و چه انفرادی نقش مهمی در دیده شدن دارند و حمایت رسانه‌ها نیز بسیار مؤثر است. این دیده شدن نه تنها به هنرمند و اقتصاد هنر کمک می‌کند، بلکه به اقتصاد شهر نیز کمک خواهد کرد و به ‌تدریج فضای هنری روشن‌تر و پویاتری در شهر شکل می‌گیرد.

انتهای پیام