پیرمحمدی: راه پایداری تولید، کاهش اثر ارز و تقویت خودکفایی است
اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به نقش تولید در کاهش چالشهای اقتصادی کشور و ضرورت کاهش وابستگی به نهادههای خارجی گفت: محور اصلی اقتصاد هر کشور تولید است و هر جا توانستیم وابستگی را کم کنیم، موفق بودهایم. افزایش نرخ ارز، عامل تاثیرگذاری بر اقتصاد است و راه مقابله با آن، کاهش اثر ارز بر نهادههای تولید و حرکت به سمت خودکفایی است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایکوپرس، عادل پیرمحمدی در همایش و نمایشگاه «خودکفایی و صنعت هوشمند» که بهمناسبت هفته بسیج در شرکت ساپکو برگزار شد، با بیان اینکه بسیاری از نهادههای تولید داخلی هنوز با قیمتگذاری مبتنی بر نرخهای جهانی عرضه میشوند، افزود: نرخ مواد اولیه مثل آلومینیوم که پارسال 130 هزار تومان به ازای هرکیلوگرم بود، امروز نزدیک 300 هزار تومان در بورس عرضه میشود و این موضوع مستقیم روی قیمت تمامشده محصول اثر میگذارد. خودروساز نه علاقهمند به افزایش قیمت است و نه منتفع از آن؛ ریشه چالش در ساختار قیمتگذاری نهادههاست.
وی دستاوردهای خودکفایی را عامل اصلی تداوم تولید دانست و گفت: در سالهای اول تحریم، حتی فولادهای پایه پیچ و مهره را وارد میکردیم، اما امروز بیش از 154 نوع فولاد در داخل کشور تولید میشود و بخش عمده وابستگیها کاهش یافته است. تولید روزانه 2400 دستگاه خودرو در ایرانخودرو حاصل همین مسیر خودکفایی است.
پیرمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاکید اخیر رییسجمهور بر کاهش مصرف سوخت، از استراتژی جدی تیم مدیریتی ایرانخودرو برای توسعه محصولات جدید با فنآوری کممصرف خبر داد و گفت: از این مطالبه استقبال کردیم و پروژههای در حال اجرا را سرعت دادیم. پروژههای کاهش مصرف سوخت خودروها بهخصوص توسعه فنآوری هیبرید، از سال گذشته همزمان با روزهای نخست خصوصیسازی مدیریت ایرانخودرو در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نخستین پلتفرم هیبریدی این شرکت با مصرف کمتر از پنج لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر پیمایش، تولید آزمایشی خود را شروع کرده و در آینده خیلی نزدیک وارد خط تولید میشود که این موضوع با طرح مطالبات رییسجمهور نیز همزمان شده است و نشانهای از مسیر درست صنعت خودرو در سال های پیشرو است. همچنین نمونههای اولیه تارا هیبرید تولید شده و سال آینده وارد خط تولید انبوه خواهد شد.
مدیرعامل ایرانخودرو کاهش مصرف بنزین در خودروهای هیبرید را «بیش از 35 درصد در سیکل استاندارد» و «بیش از 50 درصد در ترافیک شهری» اعلام کرد و افزود: در صورت اجرای کامل برنامههای صنعت خودرو و طرح اسقاط خودروهای فرسوده، کشور میتواند طی پنج سال آینده از واردکننده بنزین به صادرکننده تبدیل شود.
ایرانخودرو نمونه عملی تبدیل تهدید به فرصت است
در ادامه مراسم، سردار حسن حسنزاده، فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ با بیان اینکه خودکفایی و تولید داخلی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی است، گفت: تحریمها تهدیدی بودند که با اندیشه خودکفایی به فرصت تبدیل شدند. پیشرفتهای صنعت خودرو، از جمله تولید موتورهای کاملا داخلی و حرکت به سمت فنآوریهای کممصرف، نشانه ظرفیت کشور برای خنثیسازی تهدیدات است.
وی ایرانخودرو را نمونهای عملی از «تبدیل تهدید به فرصت» دانست و افزود: افزایش 14 درصدی تولید ایرانخودرو در سال جاری، آن هم در شرایط فشار اقتصادی، نشاندهنده توان داخلی و مسیر رو به رشد صنعت است.
پس از سخنرانیها، مدیرعامل ایرانخودرو و هیات همراه ازجمله عبدالله سلطانیثانی، عضو هیاتمدیره ایرانخودرو و مدیرعامل ایساکو، مهدی اشتری، مدیرعامل ساپکو و همراهی سردار حسنزاده، فرمانده سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ از نمایشگاه خودکفایی و صنعت هوشمند بازدید کردند و تازهترین دستاوردهای داخلیسازی قطعات، سامانههای هوشمند و پروژههای جدید تولیدی مورد بررسی قرار گرفت.