تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4208519
شناسه : 4208519
تاریخ :
برگزاری دوره تعالی امامان محلات مازندران با تأکید بر نقش مسجد در حکمرانی نرم اقتصاد ایران: ایسنا/مازندران دوره آموزشی تعالی امامان محلات مازندران با تأکید بر نقش مسجد در حکمرانی نرم و خدمت اجتماعی و با هدف ارتقای سطح معرفتی، مدیریتی و اجتماعی امامان محلات در فریدونکنار برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در این دوره که پنج‌شنبه ششم آذر در سالن شهید آوینی اردوگاه شهید رجایی فریدونکنار برگزار گردید، محور اصلی، نقش مسجد در هدایت

«جهاد اکبر؛ مسئولیت مضاعف روحانیت پس از دفاع مقدس»

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره سختی کار روحانیت، گفت: جهاد اکبر؛ مسئولیت مضاعف روحانیت پس از دفاع مقدس است.

به گزارش معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولی فقیه در مازندران، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی در کنگره نقش طلاب و روحانیون استان در هشت سال دفاع مقدس با عنوان "طلایه‌داران منبر و سنگر"، ضمن گرامی‌داشت هفته بسیج، به‌ویژه نام بنیان‌گذار آن، حضرت امام خمینی و پرچم‌دار بسیج امروز، مقام معظم رهبری، اظهار کرد: این برنامه یکی از زیباترین برنامه‌هایی که در این هفته در استان ما برگزار شد، چرا که شما اندکی از بسیار رزمندگان روحانی هستید که در ایام دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ علاوه بر وظایف تبلیغی و فرهنگی، وظایف رزمندگی و نظامی هم برعهده داشتید. 

وی با بیان اینکه دوران دفاع، دوران جهاد اصغر بود که سپری شد، افزود: بعد از آن دوران سخت‌تر یعنی جهاد اکبر آغاز شد که الحمدلله شما در دوران جهاد اکبر هم، در این چند دهه بعد از دفاع مقدس، نشان دادید که در صراط مستقیم انقلاب، جهاد و تقوا ادامه مسیر می‌دهید.

آیت الله محمدی لائینی جهاد اکبر را سخت‌تر دانست و گفت: سختی جامعه روحانیت مقداری بیشتر از بقیه است، دیگران جهاد اکبرشان باید این باشد که تقوای اجتناب از حرام داشته باشند، ولی ما باید تقوای اجتناب از بسیاری از مباحات هم داشته باشیم با اینکه حلال و مباح است، یک قدم باید جلوتر باشیم و این کار سختی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: سختی دیگر این است که دیگران با تمایلات و شهوات شخص خودشان باید مبارزه کنند، اما ما علاوه بر اینکه باید با تمایلات و شهوات شخص خود و شخصی خودمان مخالفت و مبارزه داشته باشیم، باید با شهوات و تمایلات اعضای خانواده و نزدیکان خود هم مبارزه کنیم.

این مسئول اضافه کرد: بالاخره همسر یک روحانی است و باید خیلی از مسائل را رعایت کند، با اینکه هیچ مشکلی هم ندارد و حلال است و اشکالی ندارد، اما چون همسر، فرزند و یا برادر یک روحانی است باید رعایت کند.

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به فرموده علی (ع)، یادآور شد: حضرت فرمودند که اگر بخواهم می‌توانم از بهترین گندم، نان تهیه کنم، بهترین عسل‌ها را تهیه کنم، اما هیهات از اینکه به من بگویند امیرالمؤمنین و من همسان بقیه نباشم، ایشان باید از لذایذ مباح هم خودداری بکند، مقام معظم رهبری هم همینطور است.

وی اضافه کرد: حتی اگر بالاتر از اکبر هم چیزی بود آن را باید به کار می‌بردیم در رابطه‌ با روحانیت، خداوند در روز قیامت مزد می‌دهد، می‌گویند بعضی از مشاغل اصلاً سختی کار دارند، آن جهاد اصغر به جای خود، جهاد اکبرتان در مخالفت با حرام به جای خود، در مخالفت با مباح برای شخص به جای خود، در مخالفت با مباحات و شهوات مباح کسان و اطرافیان به جای خود، یعنی چند نوع سختی کار برایتان وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: اگر قدر خودمان را بدانیم و به این سختی‌ها راضی و شاکر باشیم، این محدودیت‌ها را بپذیریم و قبول کنیم، ما از بسیاری از تمایلات و شهوات مباح بگذریم، هم خودمان و هم کسانمان و اگر قدر اینها را بدانیم، بزرگ‌ترین لطف و عنایت خداست از الطاف خداوند است.

این مسئول در پایان خطاب به جمع حاضر تاکید کرد: باید قدر لباسمان و سختی کارها را بدانیم، شاکر باشیم و گلایه نکنیم، ناراحت نبوده بلکه خشنود و خرسند باشیم.

فکری، معنوی و اجتماعی جامعه عنوان شد.

در ابتدای نشست حجت‌الاسلام محمدمهدی شریف‌تبار مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با اشاره به جایگاه تمدنی مسجد اظهار کرد: حرکت تمدنی مورد نظر انقلاب اسلامی بدون حضور فعال و اثرگذار مساجد در جامعه محقق نخواهد شد.

وی افزود: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسجد باید در سه محور هدایت فکری، هدایت معنوی و روحی، و خدمات اجتماعی فعال باشد. آنچه مسجد را رونق می‌بخشد، همین حضور مؤثر در عرصه خدمت اجتماعی و ارتباط مستمر با مردم است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مازندران با تأکید بر ضرورت بازتعریف نقش مسجد در جامعه گفت: مسجد باید کانون اخلاق، معرفت و معنویت باشد و فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی در آن جریان دائمی داشته باشد. نگاه امام جماعت نیز نباید صرفاً بر اقامه نماز محدود شود، بلکه باید نقش مسجد را در همبستگی، حل آسیب‌ها و پیشرفت محله مورد توجه قرار دهد.

حجت‌الاسلام شریف‌تبار در تشریح دیدگاه رهبر انقلاب درباره مسجد، تأکید کرد که مسجد در هندسه نظام اسلامی، صرفاً یک مکان عبادی نیست، بلکه سنگر اصلی فرهنگ‌سازی و کانون اصلی سازماندهی اجتماعی است.

وی با بیان اینکه تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند فعال‌سازی حداکثری این ظرفیت عظیم است، اشاره کرد: اگر بخواهیم شاخص‌های توسعه انسانی و معنوی را در محلات خود افزایش دهیم، باید محوریت مسجد را در برنامه‌ریزی‌های محلی نهادینه کنیم.

برگزاری دوره تعالی امامان محلات مازندران با تأکید بر نقش مسجد در حکمرانی نرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران با ذکر مصادیقی از خدمات اجتماعی که می‌تواند از سوی مساجد مدیریت شود، تصریح کرد: مسجد باید به عنوان یک نهاد مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و بزهکاری شناخته شود. برای این منظور، نیاز به یک نقشه راه مدون و شناسایی دقیق چالش‌های هر محله داریم.

تبیین حکمرانی نرم شبکه‌ای و نقش امام در آن

در ادامه حجت‌الاسلام رضا غلامی، قائم‌مقام و معاون بنیاد هدایت کشور، در تبیین مفهوم «حکمرانی نرم شبکه‌ای» بیان کرد: عرصه تبیین از واقعه غدیر تا امروز در لایه‌های مسجد تداوم یافته است و نقطه اصلی امامت در جامعه، خانواده است که باید با پیوند مسجد و خانواده تقویت شود. حکمرانی نرم، مبتنی بر نفوذ فکری و اعتماد قلبی است، نه صرفاً قدرت زور. مسجد با ارائه الگوی زندگی اسلامی، بستر این حکمرانی را فراهم می‌سازد.

حجت‌الاسلام غلامی افزود: امامت در مسجد، به معنای رهبری جامعه کوچک محلی است. این رهبری باید متکی بر دو بال اصلی اول، تأثیرگذاری معرفتی و دوم، خدمت‌رسانی مؤثر باشد.

وی با اشاره به نقش تاریخی و اجتماعی مسجد افزود: در دوران جنگ و بحران‌هایی نظیر کرونا، مسجد به‌مثابه محور حرکت‌های مردمی و پایگاه ارتباط خلق با خالق نقش‌آفرینی کرده است. امروز نیز باید با تشکیل قرارگاه‌های جهادی در مساجد، زمینه خدمات اجتماعی و حل مسائل محله را فراهم کرد.

استاد دوره تعالی با تأکید بر اینکه طلبه و امام محله باید با انرژی و انگیزه، همه اقشار را درگیر فعالیت‌های مسجد کند تصریح کرد: مسجد پایگاه انسان‌سازی، تربیت دینی و مبارزه با استکبار است و یکی از مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی، به میدان آوردن مردم از طریق همین ظرفیت‌های مسجدی است که اگر یکی از این عوامل صفر باشد، کل سیستم اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

توانمندسازی امامان محله و ضرورت الگوسازی مؤثر

در بخش دیگری از این دوره، حجت‌الاسلام علی عارفی‌نسب مسئول راهیاران منطقه یک کشور، در سخنانی با محور «توانمندسازی امامان محله» بر اهمیت نقش‌آفرینی امامان محله در جذب مخاطب، به‌ویژه جوانان، تأکید کرد.

وی با بیان اینکه امام محله باید الگوی ارتباط مؤثر و پاسخ‌گو به نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم باشد، گفت: امامان محله باید با نگاه شبکه‌ای و تعامل‌محور، ظرفیت‌ها و کنشگران فعال مسجدی را شناسایی و در عرصه‌های مختلف مانند آموزش، خدمت اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی سازمان‌دهی کنند.

برگزاری دوره تعالی امامان محلات مازندران با تأکید بر نقش مسجد در حکمرانی نرم

حجت‌الاسلام عارفی‌نسب در تشریح نقش «کنشگر مسجدی» اظهار کرد: هر فردی که به صورت داوطلبانه و متعهدانه در راستای اهداف مسجد، چه در حوزه فرهنگی، چه در حوزه اجتماعی یا اقتصادی فعالیت می‌کند، یک کنشگر محسوب می‌شود. ساماندهی این نیروها، نیازمند تشکیل ساختارهای کوچک و منسجم در مسجد است.

وی افزود: فعال‌سازی کنشگران مسجدی در حوزه‌های اجتماعی، حلقه اتصال مسجد با زندگی مردم است. زمانی که مسجد به مأمنی برای حل مسائل واقعی جامعه، از دغدغه‌های جوانان تا نیازهای خانواده‌ها تبدیل شود، جایگاه امام محله نیز به عنوان محور هدایت و تحول در محله تثبیت خواهد شد.

مسئول راهیاران منطقه یک کشور همچنین به ضرورت مهارت‌آموزی تأکید کرد و گفت: در دنیای امروز، موفقیت یک امام در گرو مهارت‌هایی مانند ارتباط با نسل جوان، مدیریت تعارض، و استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی است.

حجت‌الاسلام عارفی‌نسب بر ضرورت آموزش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی امامان محله و توجه جدی به گفت‌وگوهای نسل‌محور تأکید کرد و افزود: جذب و حفظ جوانان در مسجد نه با دستور، بلکه با محبت، اعتمادسازی و فهم زبان نسل جدید ممکن می‌شود؛ و امامان محله باید در این مسیر پیش‌قدم و جریان‌ساز باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی مازندران، در پایان دوره، شرکت‌کنندگان در قالب گروه‌های جمع‌ اندیشی و فکری به بحث و بررسی درباره مسائل محله، شناسایی آسیب‌ها و ارائه راهکارهای عملی در زمینه تقویت نقش اجتماعی مسجد پرداختند. این بخش از دوره، فرصتی فراهم آورد تا امامان محله به صورت عملیاتی، مدل‌هایی برای پیوند میان فعالیت‌های تئوریک طرح شده و واقعیت‌های میدانی محلات خود بیابند.

انتهای پیام