کاهش ۸۰ درصدی هزینههای اطلاعرسانی در شهرداری مشهد با پیامرسانهای داخلی
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد با هدف افزایش دسترسی شهروندان به خدمات الکترونیکی و بهینهسازی هزینههای اطلاعرسانی، اقدام به گسترش استفاده از پیامرسانهای داخلی کرده است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محمدرضا سمیعی در گفتوگو با ایسنا در خصوص بهروزرسانی شیوههای اطلاع رسانی، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۴۸ سرویس شهروندی شناسایی و ۱۰۳ سرویس الکترونیکی شده است. در شهرداری مشهد سیاستگذاریهای لازم برای مراجعه شهروندان درباره دریافت خدمات الکترونیکی انجام شده است که در این راستا اطلاع رسانیهای لازم از طریق یک درگاه به نام شهر هوشمند انجام میشود.
وی اضافه کرد: درگاه شهر هوشمند به آدرس http://www.sm.mashhad.ir برای دریافت خدمات و یک درگاه به نام پایگاه جامع اطلاع رسانی به آدرس http://www.news.mashhad.ir آغاز و اقدامات اجرایی در این باره انجام میشود.
پیامرسانهای داخلی جایگزین پیامکهای سنتی
مدیرعامل سازمان فناوری و اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد با اشاره به محدودیتهای روشهای پیشین، اظهار کرد: پیش از این، اطلاعرسانی عمدتاً از طریق پیامک اپراتورهای همراه انجام میشد که در برخی موارد هنوز هم کاربرد دارد، اما توجه به توسعه روزافزون استفاده شهروندان از شبکههای اجتماعی، سازمان فاوا به دنبال راهکارهای جایگزین رفته است.
سمیعی تأکید کرد: اطلاعرسانیهای حین فرآیند و مراحل کاری در برخی سرویسهای الکترونیکی فعال شده و طی یک برنامه زمانی مشخص به سایر سرویسها نیز گسترش خواهد یافت.
مزیتهای پیامرسانهای داخلی نسبت به پیامک
وی با اشاره به مزیتهای پیامرسانهای داخلی گفت: این پیامرسانها امکان رصد دریافت پیام توسط مخاطب را فراهم میکنند و با توجه به رویکرد دولت و سایر قوا نظیر قوه قضاییه، استفاده از ظرفیت شبکههای اجتماعی همزمان با پیامکهای اطلاعرسانی، میتواند ارتباط مؤثرتری با شهروندان ایجاد کند.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد افزود: با توجه به اینکه پیامرسانهای داخلی امکان ارسال محتوای چندرسانهای، تعامل دوسویه با کاربران و نبود محدودیت در تعداد کاراکتر را دارند، فرآیند اطلاعرسانی و دریافت بازخورد شهروندان و کارکنان به شکل چشمگیری بهبود یافته است.
سمیعی به صرفهجویی حاصل از استفاده از پیامرسانهای داخلی اشاره و اظهار کرد: با توجه به عدم محدودیت در طول پیام و بهرهگیری از شبکههای اجتماعی، حدود ۸۰ درصد کاهش هزینه نسبت به روشهای پیشین در اطلاعرسانی به دست آمده است.
وی توضیح داد: کاهش هزینهها نه تنها در اطلاعرسانی شهری، بلکه در بخشهای مختلف خدماتی از جمله شهرسازی، فضای سبز و سایر سامانههای درونسازمانی نیز مشاهده میشود.
امنیت و حریم خصوصی کاربران در اولویت
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد با اشاره به اهمیت امنیت دادهها و حریم خصوصی شهروندان گفت: چون در این طرح از پیامرسانهای داخلی استفاده شده و این پیامرسانها ملزم به رعایت دستورالعملهای امنیتی افتا هستند، اقدامات پایه مانند کدگذاری پیامها در زمان تبادل پیشبینی شده است. همچنین ارتقاء سطح امنیت به صورت مداوم در دستورکار قرار دارد.
سمیعی افزود: بخشی از امنیت نیز به حساسیت خود دریافتکنندگان خدمت در حفظ و حراست از دادههای شخصی بستگی دارد و رعایت آن الزامی است.
گام بلند شهرداری مشهد به سوی هوشمندسازی
وی تأکید کرد: استفاده از پیامرسانهای داخلی بخشی از برنامه جامع شهرداری برای تحقق «شهرداری هوشمند» است. با توجه به شاخصهای بینالمللی، سهولت دسترسی به خدمات الکترونیکی برای شهروندان به عنوان یکی از شاخصهای ذیل محور حکمرانی هوشمند تلقی میشود.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری مشهد اضافه کرد: شهرداری مشهد علاوه بر اطلاعرسانی، برنامه جامعی برای ارائه خدمات و پیگیری درخواستها از طریق شبکههای اجتماعی دارد. توسعه این بستر، امکان رصد درخواستهای شهروندان، افزایش سرعت اطلاعرسانی، شفافیت در مدیریت شهری و ارتقای رضایت شهروندان فراهم شده است.
سمیعی خاطرنشان کرد: گسترش خدمات اطلاعرسانی دیجیتال و بهرهگیری از پیامرسانهای داخلی، علاوه بر کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری، موجب نزدیکتر شدن شهروندان به فرآیندهای شهری و ارتقاء کیفیت زندگی در مشهد خواهد شد.
انتهای پیام