معاون آموزش و پرورش کردستان: ارتقای کیفیت عملکرد مراکز جامع یادگیری ضرورتی اجتنابناپذیر است
اقتصاد ایران: ایسنا/کردستان معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش و پرورش استان کردستان گفت: توسعه عدالت آموزشی زمانی اثربخش خواهد بود که مراکز جامع یادگیری و سنجش با رویکردی کیفیتمحور و متناسب با نیازهای آموزشی استان تقویت شوند.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
فرهاد کسنزانی، امروز ۴آذرماه در نشست هماهنگی و بررسی چالشهای اجرای برنامه ملی سنجش نوآموزان که در دفتر این معاونت برگزار شد، با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساختهای آموزشی در دوره ابتدایی اظهار کرد: نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی با رویکردی نوین، نشانهای از تغییر نگاه در نظام تعلیم و تربیت کشور است؛ نگاهی هدفمند و عدالتمحور که در آن توسعه کمی، مقدمهای برای ارتقای کیفیت یادگیری است.
وی با تبیین برنامههای تحولی معاونت آموزش ابتدایی، سه برنامه «توانا»، «اجتماعات یادگیری» و «حامی» را رکن اصلی سیاستهای دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری اعلام کرد و افزود: «توانا» بر توانمندسازی حرفهای معلمان و مدیران در الگوی مدرسه تراز متمرکز است، «اجتماعات یادگیری» بستری برای تعامل و همافزایی حرفهای میان معلمان ایجاد میکند و «حامی» نیز از ابتدای آبانماه با هدف حمایت آموزشی از دانشآموزان نیازمند تلاش در مدارس ابتدایی در حال اجراست.
نوبتگیری ۴ هزار و ۳۵۰ نوآموز؛ پایان دیماه آخرین فرصت مراجعه
در ادامه نشست، اقبال خانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان، با اعلام پیشبینی سنجش ۲۴ هزار نوآموز کردستانی در سال جاری گفت: از آغاز اجرای برنامه سنجش از اول مهر ۱۴۰۴ تاکنون، چهار هزار و ۳۵۰ نوآموز در مراکز جامع سنجش استان نوبتگیری کردهاند.
وی از خانوادههایی که تاکنون برای سنجش فرزندان خود اقدام نکردهاند خواست هرچه سریعتر از طریق سامانه جامع سیرت نسبت به دریافت نوبت و مراجعه به مراکز جامع سنجش اقدام کنند.
خانی با اشاره به تفاهمنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، استمرار این همکاریها را لازمه تحقق عدالت تربیتی دانست و افزود: دسترسی به غربالگری دقیق و مداخلات تخصصی در سنین پایین میتواند بسیاری از آسیبهای آموزشی و اجتماعی آینده را کاهش دهد.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با اشاره به نتایج سنجش سال تحصیلی گذشته گفت: سه هزار و ۳۳۳ نوآموز کردستانی بهدلیل احتمال وجود اختلال، به مراحل تخصصی هوش، بینایی، شنوایی، جسمی–حرکتی و اوتیسم ارجاع شدند.
خانی گفت: از این تعداد یکهزار و ۵۸۶ نفر ارجاع هوش، ۹۲۶ نفر بینایی، ۶۸۴ نفر شنوایی، ۸۱ نفر جسمی–حرکتی و ۵۶ نفر نیز مشکوک به اوتیسم بودند. همچنین ۲۰۵ نوآموز به مدارس استثنایی معرفی شدند.
وی ادامه داد: تمام استان تحت پوشش خدمات تخصصی مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی–تربیتی قرار دارد و این مراکز خدماتی شامل غربالگری، تشخیص، آموزش، توانبخشی و مشاوره را به دانشآموزان دوره ابتدایی ارائه میدهند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید بر اهمیت نقش این مراکز خاطرنشان کرد: مخاطبان این مراکز تنها دانشآموزان استثنایی نیستند، بلکه تمام دانشآموزان بهویژه در دوره ابتدایی میتوانند از خدمات تخصصی آنها بهرهمند شوند.
وی همچنین بر ضرورت ارتقای دانش تخصصی و مهارتهای معلمان، بهویژه در مدارس پذیرا، تأکید کرد و گفت: بهروزرسانی مهارتهای معلمان یکی از اهداف اصلی دورههای توانمندسازی است تا کیفیت آموزش برای دانشآموزان با نیازهای ویژه افزایش یابد.
انتهای پیام