زنگ خطر درخصوص مهارتهای رایانهای نسلهای جوانتر
اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی دنیای دیجیتال با سرعت سرسامآوری در حال تکامل است، با این حال به نظر میرسد که مهارتهای رایانهای نسلهای جوانتر رو به عقب است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
معلمان زنگ خطر را به صدا درآوردهاند زیرا دانشآموزان بیشتر و بیشتری در انجام وظایف اولیه با رایانه مشکل دارند. این روند نگرانکننده، سوالات مهمی را در مورد آموزش دیجیتال و تاثیر گوشیهای هوشمند بر یادگیری مطرح میکند اما برای پر کردن این شکاف رو به رشد فناوری چه میتوان کرد؟
در جهانی که فناوری در همه جا حضور دارد، پارادوکسی شگفتانگیز در حال ظهور است؛ جوانان، با وجود اینکه در عصر دیجیتال متولد شدهاند، اغلب فاقد مهارتهای اولیه رایانهای هستند. این واقعیت که معلمان و محققان آن را برجسته کردند، فرضیات ما را در مورد به اصطلاح بومیان دیجیتال به چالش میکشد. درحالیکه تلفنهای هوشمند بر زندگی روزمره نوجوانان تسلط دارند، توانایی آنان در استفاده از رایانه برای کارهای ساده رو به کاهش است و نگرانیهایی را در مورد سازگاری آینده آنان در محیط کار ایجاد میکند.
پارادوکس نسل تلفنهای هوشمند
قرنطینههای کووید-۱۹ این نقاط ضعف را با وضوح بیشتری آشکار کرد و نشان داد که بسیاری از دانشآموزان برای آموزش از راه دور آماده نبودند. به نظر میرسد گوشی هوشمند، مظنون اصلی این معادله است. گوشی هوشمند همراه اغلب در سنین بسیار پایین به افراد داده میشود و آنان را به استفاده تفریحی از فناوری به قیمت از دست دادن مهارتهای اداری و بهرهوری تشویق میکند. این حضور مداوم گوشی هوشمند، شکافی بین استفاده شهودی از برنامههای تلفن همراه و تسلط پیچیدهتر بر نرمافزارهای رایانهای ایجاد میکند.
شکاف دیجیتال؛ چالش اجتماعی
دسترسی نابرابر به فناوری، شکاف بین دانشآموزان را حتی بیشتر خواهد کرد. رایانه در طول همهگیری، برای دنبال کردن کلاسها از راه دور ضروری شد و واقعیت شکاف دیجیتال را به وضوح نشان داد. مشخص شد، دانشآموزانی که به مکالمات غیررسمی در رسانههای اجتماعی عادت دارند، اغلب برای اتخاذ لحن حرفهای در تبادلات نوشتاری مشکل دارند.
بازنگری در آموزش دیجیتال
چندین راهحل در مواجهه با این چالشها، پیشنهاد شده اما ایده کلی این است که دانشآموزان را در معرض تخصص بهروز و دنیای واقعی قرار دهیم. هدف این اقدامات، کاهش شکاف فناوری و آمادهسازی نسلهای جوانتر برای نیازهای محیط کار مدرن است. این هدف، بلندپروازانه اما ضروری است. تسلط بر ابزارهای رایانهای به عاملی تعیینکننده در آینده حرفهای و مدنی جوانان تبدیل میشود و این امر مستلزم بازنگری فوری در نحوه رویکرد ما به آموزش دیجیتال است.
انتهای پیام