لزوم توجه به تنوع تردد در سطح شهر
اقتصاد ایران: مدتی است شاهد تردد موتورسواران خانم در سطح شهرهای بزرگ مخصوصا خیابانهای پایتخت هستیم و بهنوعی میتوان گفت تعداد آنها رو بهافزایش است.اما همچنان قانونی بودن این اقدام در هالهای از ابهام است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
موضوع صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان بار دیگر بهیکی از سوژههای بحثبرانگیز روز تبدیل شده است؛ موضوعی که در روزهای اخیر با اظهارات متفاوت مسئولان بیش از پیش در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفته است. درعین حال همانطور که آقایان به موتورسواری علاقه دارند، برخی از بانوان نیز این نوع وسیلهنقلیه را بهوسایل دیگر برای جابهجایی در سطح شهر ترجیح میدهند. از طرفی با افزایش قیمت انواع خودرو و تشدید مشکلات اقتصادی، موتورسیکلت وسیله ارزانقیمتتر و در دسترستری نسبت بهخودرو است و برخی از بانوان نیز با توجه بهاین موضوع ترجیح میدهند از موتورسیکلت برای رفت و آمد استفاده کنند.
دولت موافق صدور گواهینامه برای بانوان است
پیشتر سردار تیمور حسینی، رئیسپلیس راهور فراجا درباره صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان گفته بود: «پلیس مجری قانون است و در این زمینه فعلا منتظر تصویب این موضوع در دولت هستیم که در حال رسیدگی است. نه اجتهاد میکنیم و نه نظر فقهی میدهیم؛ هرچه ابلاغ باشد موظف به اجرای آن هستیم.»
اینگونه اظهارات و موضعگیریها از سوی برخی مسئولان ادامه داشت تا اینکه چند روز پیش زهرا بهروزآذر، معاون امور زنان و خانواده ریاستجمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد موتورسیکلتسواری بانوان چیزی متفاوت از خلبانی و رانندگی نیست.
خانمها نیاز دارند از موتور بهعنوان وسیله حملونقل استفاده کنند. جمعبندی ما در دولت این است که برای موضوع موتورسواری، نیاز بهقانون و مقررات جدید نداریم؛ قوانین فعلی کافی است و میتوان بر اساس همانها اقدام کرد.
بهروزآذر همچنین تاکید کرد دولت موافق صدور گواهینامه برای بانوان است؛ وقتی بانوان توانایی خلبانی هواپیما را دارند، موتورسیکلت چه اشکالی میتواند ایجاد کند؟
درنهایت سخنگوی دولت نیز به صف اظهارنظرکنندهها پیوست و اعلام کرد: «صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان منع قانونی ندارد. بههمین دلیل در دولت روی لایحهای کار نشده، بلکه طرحی در مجلس در حال پیگیری بود که به نتیجه نرسید.»
در همین حال آیتالله کاظم قاضیزاده، استاد دروس خارج از فقه حوزه علمیه قم نیز درباره حکم شرعی موتورسواری زنان در گفتوگو با «ایلنا» گفته بود: «البته روشن است که هم دوچرخه هم موتورسیکلت و هم وسایلنقلیه سواری و کامیون و اشیاء مشابه، در صدر اسلام وجود نداشته و از این جهت اگر پرسشی درباره حکم این وسایلنقلیه در اسلام مطرح شود، باید بگوییم که درباره اینها بهعنوان وسایل جدید و مستحدث، اصل برائت وجود دارد و سوار شدن بر آنها اشکالی ندارد. ما درباره سوارکاری زنان روایاتی داریم که آن را ممنوع یا مورد نهی قرار داده است و در مقابل، روایتی داریم که سوارکاری را برای زنان مجاز میداند. بنابراین نسبت به اصل سوارکاری زنان، فقها معمولا حکم به کراهت میدهند، اما حکم به عدم جواز نمیدهند. حال اگر بخواهیم موتورسواری یا دوچرخهسواری را شبیه سوارکاری بدانیم، که البته این شباهت قابل خدشه است، حداکثر میتوانیم کراهت را از آن حکم استنتاج کنیم. اما آنچه که در حال حاضر مشهور است و برخی از فقها به آن فتوا دادهاند، به لحاظ حکم اولی شرع در باب موتورسواری یا دوچرخهسواری بانوان، حکم به جواز داده شده است.»
طراحی و تولید موتورسیکلت مناسب بانوان
یکی، دو دهه قبلتر حتی رانندگی زنان نیز خیلی رایج نبود. برخی همچنان حتی با وجود داشتن گواهینامه توسط اقوام از رانندگی منع میشدند. اما درحال حاضر یکی از مهمترین آسیبهای مرتبط با موتورسواری زنان، نداشتن گواهینامه است. بر این اساس بسیاری از آنها در حال تردد در سطح شهر با موتورسیکلت هستند و اگرخدای ناکرده دچار تصادف یا جراحت شوند، نه بیمهای دارند و نه امکان دریافت دیه برایشان فراهم است.
برخی زنان قصد دارند از موتور بهعنوان وسیلهای برای امرار معاش استفاده کنند؛ اما نگران توقیف موتور هستند. اگر این افراد گواهینامه داشته باشند، میتوانند بهصورت قانونی تردد و بهعنوان مسافر سوار موتور زنان دیگر بشوند.
کسانی که از موتور استفاده میکنند، باید فعالیتشان قاعدهمند و قانونی شود تا تمام مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند. استفاده از کلاه ایمنی نیز باید اجباری شود. البته در این میان شاید بهتر باشد سازندگان موتورسیکلت نیز اقدام به طراحی و تولید وسایلنقلیهای کنند که نسبت به سایر موتورسیکلتها سبکتر باشند و از نظر ایمنی بتوانند سبب بهبود حرکت شوند.