به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، طبق اعلام آتشنشانی شهر تهران، از بیش از شش هزار مدرسه در تهران، فقط 40 مدرسه برای دریافت گواهی ایمنی مراجعه و در نهایت سه مدرسه تأییدیه ایمنی دریافت کردهاند. اما مدیرکل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نظر دیگری دارد. عباس زارع در واکنش به اظهارات آتشنشانی شهر تهران درباره ناایمن بودن مدارس پایتخت میگوید: «شاخصهای ایمنی در مدارس و استانداردهای مورد نظر سازمان آتشنشانی با هم متفاوت هستند. آتشنشانی گواهیهای مربوط به ایمنی شهری صادر میکند، در حالیکه مدارس دولتی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و ادارهکل نوسازی از منظر سازهای، تأسیساتی و ایمنی آموزشی بررسی و تأیید میشوند.
بنابراین، تفاوت آمارها به تفاوت مأموریت و نوع نظارت دو دستگاه برمیگردد، نه لزوماً ضعف در ایمنی مدارس. به همین دلیل تمام مدارس جدید قبل از بهرهبرداری توسط نهادهای ذیربط از نظر ایمنی و فنی کنترل و تأیید میشوند. البته مواردی از ناایمنی به وجود میآید که به بحث نحوه نگهداری و بهرهبرداری از مدرسه مربوط میشود، مثلاً وقتی ما مدرسه را ساختیم، آن را در اختیار مسئولان آموزش و پرورش میگذاریم و آنها باید در بحث نگهداری دقت نظر داشته باشند تا مدرسه ناایمن یا فرسوده نشود.»
او درباره دلیل تفاوت بین آماری که آتشنشانی منتشر کرده و آمار آموزش و پرورش، میگوید: «این دو مجموعه با دو رویکرد متفاوت فعالیت میکنند. آتشنشانی به استناد ضوابط شهرسازی عمل میکند، اما ما براساس مقررات ملی ساختمان و ضوابط خاص فضاهای آموزشی کار میکنیم. مدارس نوساز، پیش از تحویل، از چند مرحله کنترل فنی و سازهای عبور میکنند و برای مدارس قدیمی نیز طرحهای مقاومسازی و بهسازی در دستور کار قرار دارد. این تفاوت در معیارها، علت اصلی اختلاف آماری است.»
زارع در مقایسه معنای فرسودگی با ناایمن بودن مدارس توضیح میدهد: «فرسودگی الزاماً به معنای ناایمنی نیست. ممکن است بنایی از نظر ظاهری قدیمی دیده شود، اما از نظر سازهای یک بنای مقاوم و ایمن باشد. در مقابل، برخی ساختمانها ممکن است ظاهر مناسبی داشته باشند، ولی همزمان به اصلاحات فنی یا تأسیساتی هم نیاز داشته باشند. در اداره کل نوسازی، برای شناسایی دقیق وضعیت مدارس از ارزیابی فنی، سازهای و تأسیساتی توأمان استفاده میشود تا تصمیم برای بازسازی یا مقاومسازی بر پایه واقعیت فنی گرفته شود.»
به گفته مدیرکل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران حدود ۱۴ درصد مدارس استان فرسوده هستند. او توضیح میدهد: «به همین دلیل موضوع نوسازی و مقاومسازی مدارس در تهران در قالب «نهضت مدرسهسازی» در حال اجراست. رویکرد ما این است که مدارس در معرض خطر یا دارای مشکلات زیرساختی در اولویت قرار بگیرند. خوشبختانه در سالهای اخیر، با حمایت دولت و همراهی خیرین نیکاندیش، روند نوسازی سرعت گرفته و در تمام مناطق استان تهران پروژههای متعددی در حال اجراست. هدف ما دستیابی به محیطی ایمن، استاندارد و در شأن دانشآموزان استان تهران است.»
زارع در پاسخ به این سؤال که چقدر از مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز هستند، میگوید: «تمام مدارس استان از سیستم گرمایشی استاندارد و ایمن برخوردارند و استفاده از تجهیزات غیراستاندارد در مدارس ممنوع است. در مدارس نوساز از سیستمهای نوین و کممصرف استفاده میشود و در مدارس قدیمی نیز با اجرای طرح بهینهسازی، بخاریهای غیراستاندارد حذف و تجهیزات جدید نصب شدهاند.»
او با تأکید بر استفاده مدارس از پنجرههای دوجداره برای جلوگیری از ورود آلودگی هوا به کلاسهای درس میگوید: «در مدارس تازهساز، استفاده از پنجرههای دوجداره، عایقهای حرارتی و مصالح سازگار با محیط زیست بهصورت الزامی اجرا میشود. این روش هم به صرفهجویی در انرژی کمک میکند و هم موجب کاهش ورود آلودگی صوتی و هوا به محیط آموزشی میشود. در مدارس قدیمی نیز این موضوع بهصورت تدریجی و بر اساس اولویت اجرا خواهد شد.» زارع باتأکید بر ایجاد ایمنی در مدارس میگوید: «هدف ما فقط ساخت مدرسه نیست؛ ما مأموریت داریم «آرامش، ایمنی و امید» را در فضای آموزش استان تهران نهادینه کنیم. »