مدیرکل ارتباطات استان مرکزی: طرح «ایران دیجیتال» در پی رفع ناترازی نیروی انسانی متخصص در عرصه دیجیتال است
اقتصاد ایران: ایسنا/مرکزی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با اشاره به تغییراتی که بواسطه ورود تکنولوژیهای جدید، در دنیای اشتغال ایجاد شده و خواهد شد، گفت: طرح «ایران دیجیتال» بدنبال رفع ناترازی نیروی انسانی متخصص در عرصه دیجیتال است.
ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان
محمد غلامی مهرآبادی، یکم آذر، در نشست با اهالی رسانه استان که با هدف معرفی اپلیکیشن ایران دیجیتال و اهداف وزارت ارتباطات در این خصوص برگزار شد، اظهار کرد: بخشی از وظایف حاکمیتی این اداره کل به عنوان نماینده وزارت ارتباطات در استان، توسعه حوزه ارتباطات در استان و سایر زمینه هایی است که مبتنی بر توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه فناوری اطلاعات هستند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی های اجتماعی در این خصوص اظهار کرد: تمامی اقشار و سنین در جامعه، مخاطبان حوزه ارتباطات، اینترنت و دنیای دیجیتال هستند.
وی با بیان اینکه همه زندگی بشر در دنیای امروز تحت تاثیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: بیشترین ناترازی در این حوزه، کمبود نیروی انسانی متخصص است. از یک سو بخشی از جامعه نخبگانی مهاجرت کرده اند و بخشی نیز کمتر تمایل به جذب در این حوزه دارند و از سوی دیگر، لازمه توسعه فناوری ارتباطات، نخبگانی هستند که در این عرصه تربیت شده اند و برنامه نویس یا وب نویس شده یا در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می کنند.
غلامی مهرآبادی افزود: حاکمیت به این نتیجه رسیده است که در حوزه نیروی انسانی مورد نیاز این عرصه مهم، دچار ناترازی و کمبود نیرو هستیم و این کمبودها در آینده که در معرض سیل ورود فناوری های جدید به کشور قرار می گیریم، بیشتر خودنمایی خواهند کرد.
وی گفت: مشکل کمبود نیروی انسانی در این بخش، وزارت ارتباطات را بر آن داشت تا در حوزه تربیت نیروی انسانی قدم بردارد. در قانون برنامه هفتم، وزارت ارتباطات مکلف شده است که ۵۰۰ هزار نیروی انسانی برنامه نویس و مسلط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که توانمندی تولید محصول و محتوا در این حوزه نیز داشته باشد، را در سراسر کشور تربیت کند، بر همین اساس وزارت ارتباطات برنامه جامع ایران دیجیتال را طراحی کرده است.
غلامی مهرآبادی اظهار کرد: اجرای این طرح از خرداد ۱۴۰۴ در سطح کشور آغاز شده و ۱۵ استان تحت مدیریت وزارت ارتباطات و ۱۵ استان تحت مدیریت معاونت علمی اجرای این طرح را برعهده دارند.
وی گفت: دانش آموزان با عضویت در اپلیکیشن ایران دیجیتال، در چهار فاز آموزش می بینند که فاز اول آن شامل عضویت و دریافت آموزش های اولیه و شرکت در برخی چالش های رقابتی است. هدف وزارت ارتباطات جذب چهار میلیون دانش آموز در فاز اول اجرای طرح است و ۴۰۰ هزار نفر از این تعداد، وارد فاز دوم که شامل آموزش های عملی است خواهند شد.
وی افزود: در فاز سوم، حدود ۵۰ هزار نفر از این ۴۰۰ هزار نفر وارد شرکت های دانش بنیان و فناور خواهند شد تا آموزش های دریافتی را به صورت عملی در محیط کار تجربه کنند و به نوعی کارآموزی انجام می شود. شرکت های بزرگ فناوری در این حوزه در کشور فعالیت می کنند که دیجی کالا، علی بابا، دیوار، آچاره و ... از جمله آنها هستند و به این تخصص ها نیاز دارند.
غلامی مهرآبادی گفت: پیش بینی می شود که یک دهم از ۵۰ هزار نفری که وارد فاز سوم شده اند، در فاز چهارم جذب بازار کار شوند که بر این اساس، پیش بینی استان مرکزی، نهایتا تربیت ۵ هزار نفر است.
وی خواستار همکاری رسانه ها در راستای آگاهی رسانی به جامعه هدف شد و افزود: رویدادهایی نیز در راستای آگاهی رسانی در این خصوص پیش بینی و همکاری هایی با اداره کل آموزش و پرورش در این راستا پیگیری شده است تا دانش آموزان، مدیران آموزش و پرورش و والدین به شناخت درستی از این طرح و اهداف و مزایای آن دست یابند.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ درصد جامعه هدف مد نظر در استان مرکزی در این اپلیکیشن ثبت نام کرده اند، گفت: امیدواریم با افزایش آگاهی دانش آموزان در این حوزه، این میران افزایش یابد به ویژه اینکه حتما وزارت ارتباطات در سال آینده وارد فاز عملی طرح خواهد شد و دانش آموزانی که از این فرصت اطلاع پیدا نکنند از فاز عملی جا می مانند.
انتهای پیام