تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x4201531
شناسه : 4201531
تاریخ :
چرا رهبر انقلاب، مرضیه دباغ را «حقیقت زن مسلمان» نامیدند؟ اقتصاد ایران: نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسیر کم‌نظیر مجاهدت‌های مرضیه حدیدچی دباغ تأکید کرد: این الگو، نتیجه فرمول‌های معمول اجتماعی نیست و تنها از دل مسئولیت‌پذیری انقلابی شکل می‌گیرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در فضایی آمیخته با یادآوری روزهای پرالتهاب مبارزه و نقش‌آفرینی زنان انقلابی، نام مرضیه حدیدچی دباغ همچون چهره‌ای استوار و بی تکرار دوباره شنیده می‌شود؛ زنی که روایت زندگی‌اش بیشتر به سیر یک اسطوره می‌ماند تا یک تجربه عادی. فاطمه قاسم‌پور، در توصیف این مسیر پرفرازونشیب، تصویری از زن مسلمان ایرانی ترسیم می‌کند که در متن رنج، مجاهدت و مسئولیت‌پذیری، نشانی از حقیقت ناب «زن الگوی سوم» را به نمایش می‌گذارد.

فاطمه قاسم‌پور، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در رویداد «دباغ؛ واقعیت زن مجاهد مسلمان» که توسط دبیرخانه زن مجاهد مسلمان و به همت دفتر مطالعات جنسیت و جامعه، برگزار شد، در سخنانی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت و مجاهدت‌های مرحومه طاهره دباغ پرداخت و اظهار کرد: حدود دو سال پیش، رهبر معظم انقلاب تعبیری به کار بردند که مضمون آن این بود که خانم دباغ نمایشگر حقیقت گرایش زن در جامعه اسلامی است. این تعبیر نشان‌دهنده دقت ویژه ایشان در استفاده از واژگان و اهمیت جایگاه چنین زنانی در منظومه فکری انقلاب است.

وی افزود: به نظر من، این تعبیر حاکی از آن است که زن مسلمان ایرانی با ویژگی‌هایی که در وجود خانم دباغ متجلی بود، می‌تواند به قله‌ای دست‌نیافتنی تبدیل شود. وقتی به زندگی ایشان نگاه می‌کنیم، از ابتدا مسیرشان با مبارزه آغاز می‌شود؛ چه در دوران مبارزات قبل از انقلاب و چه در دوران زندان که تحت شکنجه‌های طاقت‌فرسا قرار گرفتند، شکنجه‌هایی که حتی تصورش برای هرکدام از ما دشوار است، اما ایشان آن‌ها را تحمل کردند.

قاسم‌پور ادامه داد: پس از آزادی از زندان، به سوریه رفتند و در آنجا آموزش‌های چریکی دیدند تا بتوانند در مبارزه با رژیم شاهنشاهی نقش‌آفرینی کنند. هر یک از این مراحل، به‌تنهایی می‌توانست یک زن را به الگویی تاریخی تبدیل کند، اما مسیر خانم دباغ به همین‌جا ختم نشد.

وی خاطرنشان کرد: ایشان سپس در فرانسه در کنار امام خمینی (ره) قرار گرفتند تا بیش از پیش با اهداف نهضت اسلامی آشنا شوند. پس از پیروزی انقلاب نیز در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند و بعدتر فرماندهی سپاه همدان را بر عهده گرفتند. علاوه بر این، در مجلس شورای اسلامی نیز مسئولیت‌هایی را بر عهده داشتند که هرکدام نشان‌دهنده موقعیت منحصربه‌فرد ایشان در تاریخ معاصر ایران است.

قاسم‌پور تأکید کرد: مسیر زندگی خانم دباغ نشان می‌دهد که حقیقت زن مسلمان ایرانی با رسیدن به مدارج دانشگاهی یا طی‌کردن سلسله‌مراتب اداری تعریف نمی‌شود. این‌ها شرط لازم هستند اما شرط کافی نه. آنچه زن را به الگوی سوم و زن انقلابی تبدیل می‌کند، همان چیزی است که در زندگی خانم دباغ مشاهده می‌کنیم: مجاهدت. مجاهدت است که زن را وارد عرصه مسئولیت و نقش‌آفرینی می‌کند.

نماینده سابق مجلس افزود: خانم دباغ در همه نقش‌آفرینی‌های خود از مبارزه با رژیم طاغوت تا فعالیت‌های پس از انقلاب وجه مشترکی داشتند و آن روحیه مجاهدت بود. امروز باید این بن‌مایه‌ها را در جامعه بازشناسی کنیم. حقیقت گرایش زن در جامعه اسلامی، مدیریت خانه و اجتماع هست اما به آن محدود نمی‌شود؛ بلکه اساس آن شناخت تکلیف و ایفای مسئولیت انقلابی است.

قاسم‌پور یکی از چالش‌های امروز حوزه زنان را «انسداد گفتمانی» توصیف کرد و گفت: فرهنگ غربی سبک زندگی ما را دستخوش تغییر کرده و نگرش انقلابی درباره زن به محجوریت رفته است. اگر بتوانیم بن‌مایه‌های اصیل زن انقلابی را برای جامعه تبیین کنیم و مهارت‌های لازم را آموزش دهیم، مسیر انقلابی شدن برای زنان هموارتر خواهد شد. در آن صورت، تصویر زن انقلابی از محدودیت فعلی خارج می‌شود و به یک تصویر عمومی و قابل‌فهم بدل خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: برای من بسیار خوشایند است که زنان و دختران جوان با اعتمادبه‌نفس درباره مسائل زنان سخن می‌گویند. این حرکت، امیدبخش و نشان‌دهنده استمرار مسیر زنان انقلابی است.