تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x4199644
شناسه : 4199644
تاریخ :
توسعه مهارت‌آموزی و پژوهش کاربردی در اولویت دانشگاه پیام‌نور است اقتصاد ایران: ساوه- رئیس دانشگاه پیام نور گفت: توسعه مهارت‌آموزی و پژوهش کاربردی در اولویت اقدامات این دانشگاه است و تمام ظرفیت‌ها در راستای تحقق ابن مهم بکارگیری می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هادی امین ناجی پیش از ظهر پنج شنبه در مراسم تجلیل از نخبگان و دانشجویان جدید الورود دانشگاه پیام نور ساوه اظهار کرد: این دانشگاه یکی از مردمی‌ترین و پایدارترین نهادهای آموزشی کشور است و فعالیت بیش از ۳۵ سال نشان‌دهنده استحکام و اعتماد مردمی به این دانشگاه است.

وی با اشاره به آمار جذب دانشجو در سال جاری افزود: در سال تحصیلی جدید، دانشگاه پیام‌نور ۹۰ هزار دانشجو پذیرش کرده است و جمعیت دانشجویی این دانشگاه اکنون به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده است. این اعداد آسان گفته می‌شود، اما مسئولیت سنگینی بر دوش مدیران و اعضای علمی دانشگاه قرار دارد.

امین‌ناجی با تأکید بر مطالبه رئیس‌جمهور در حوزه مهارت‌آموزی و ماموریت‌محوری گفت: در ۸۰ درصد مراکز دانشگاه پیام‌نور امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی وجود دارد اما کمتر از ظرفیت آن‌ها استفاده شده است، دانشجویان پیام‌نور معمولاً هم درس می‌خوانند و هم کار می‌کنند و این ویژگی مزیتی مهم برای توسعه برنامه‌های مهارت‌محور است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور کشور همچنین با اشاره به وضعیت بودجه کشور، خواستار پرهیز از اتکای صرف به منابع دولتی شد و افزود: نباید برای تأمین منابع مالی فقط به روش‌های گذشته و بودجه دولتی تکیه کرد، ظرفیت ۳۲۰۰ عضو علمی و مراکز متعدد دانشگاهی در استان مرکزی فرصت ارزشمندی برای ارتقای مهارت دانشجویان است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های شهرستان ساوه در کشور کم‌نظیر است، تصریح کرد: گر اراده و پیگیری جدی وجود داشته باشد، بسیاری از مطالبات مردم و دانشگاه قابل تحقق است همان‌گونه که ایجاد رشته پزشکی در ساوه علی‌رغم تردیدها، با تلاش و پیگیری مستمر به نتیجه رسید.

امین‌ناجی بر اهمیت بهره‌گیری از توان دانشجویان در کنار تحصیل و اشتغال تأکید کرد و گفت: دانشجویان پیام‌نور علاوه بر تحصیل، معمولاً اشتغال نیز دارند و این ظرفیت می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی میان دانشگاه و بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و سایر حوزه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: چنانچه این پیوند ایجاد شود، دوره‌های مهارت‌آموزی در ۹۰ مرکز دانشگاهی تقویت خواهد شد و امکان افزایش تعداد این مراکز نیز فراهم می‌شود.

وی افزود: مدیران دانشگاه باید هنر مدیریت را به‌کار بگیرند تا ظرفیت دانشجویان خود را به بازار عرضه کنند؟ جوانان ما با پتانسیل و انگیزه بالا در این مسیر حضور دارند و می‌توانیم این ظرفیت را به شکل مؤثری در راستای توسعه منطقه‌ای و ملی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور با تأکید بر نقش آموزش در دانشگاه اظهار کرد: مأموریت اصلی ما آموزش است، اما آموزش صرف کافی نیست، رشته‌ها و دوره‌ها باید متناسب با نیازهای هر منطقه طراحی شوند تا دانشجویان بتوانند بیشترین بهره‌برداری را از تحصیل و مهارت‌های عملی خود داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه پیام‌نور در تلاش است تا جایگاه مراکز استان و شهرستان‌ها را در توسعه علمی و آموزشی تقویت کند و برنامه‌ها متناسب با اعتبار و نیاز هر مرکز اصلاح شود.

پژوهش‌های کاربردی و بودجه پژوهانه

امین‌ناجی با اشاره به اهمیت پژوهش در دانشگاه گفت: پژوهش‌های دانشگاهی باید پاسخگوی نیازهای ملی و منطقه‌ای باشد و اعضای هیئت علمی موظف هستند پروژه‌های خود را در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، مدارس و دانشگاه‌ها هدایت کنند. پژوهش باید در خدمت حل مشکلات واقعی جامعه باشد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته برای نخستین بار بودجه پژوهانه دانشگاه پیام‌نور به اعضای هیئت علمی پرداخت شد و قسط‌های بعدی آن در هفته پژوهش تقدیم خواهد شد و با وجود محدودیت‌های جدی بودجه‌ای، دانشگاه موظف است توجه ویژه‌ای به اعضای علمی، دانشجویان و کارکنان داشته باشد.

امین‌ناجی با اشاره به مسئولیت جدید دانشگاه در حوزه فناوری و مراکز رشد گفت: ساختمان نیمه‌تمامی در شهر ساوه با مشارکت پارک علم و فناوری استان تکمیل خواهد شد و به عنوان مرکز رشد دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، شرکت‌های فناور مستقر در این مرکز می‌توانند توسعه صنعتی، کشاورزی و علمی منطقه را تقویت کنند و به بهره‌برداری حداکثری از توانمندی‌های محلی کمک کنند.

وی تصریح کرد: وظیفه دانشگاه تنها آموزش و پژوهش نیست، ما مسئولیت اجتماعی نیز داریم و انتظار است پژوهش‌های اعضای علمی باید در جهت رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه هدایت شود و دانشگاه باید به عنوان یک بازیگر کلیدی در توسعه پایدار منطقه ایفای نقش کند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: مدیران مراکز استانی باید بتوانند هم‌افزایی میان دانشگاه، فرمانداری، حوزه صنعت و معدن و سایر نهادهای مرتبط را ایجاد کنند، این هم‌افزایی به شکل مؤثری می‌تواند منجر به ارتقای دوره‌های مهارتی و افزایش تعداد مراکز شود.

وی افزود: دانشگاه پیام‌نور با راه‌اندازی مراکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در برخی استان‌ها، برای نخستین بار بستری جدی برای مهارت‌آموزی دانشجویان با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای فراهم کرده است.